fintech

Venter utålmodig på BankIDs nye tidsregning

BankID-sjef Øyvind Brekke er sikker på at høstens kritikk mot appen vil stilne - så snart brukerne kan begynne å benytte seg av ansikt eller tommel.

BankID-sjef Øyvind Brekke begynner å nærme seg lansering av biometri i BankID-appen
Publisert

– 24 sekunder høres kanskje ikke så lenge ut, men i en digital brukeropplevelse er det er veldig mye, sier Brekke til Shifter.

Det er en påstand de fleste flittige mobilbrukere kan si seg enig i. Å måtte vente på en åttesekunder reklame for å lese en artikkel i en nettavis, kan jo føles som et hav av tid.

Men 24 sekunder, eller 23.45 sekunder for å være nøyaktig, er altså så mye tid BankID-brukerne vil spare på hver innlogging når den biometriske løsningen endelig kommer på plass.

Klar på litt over seks sekunder

Hvordan forskjellen oppleves, demonstrerte Brekke for besøkerne på den årlige Betalingsformidlingskonferansen i forrige uke.

Der den biometriske innloggingen i BankID-appen stoppet allerede etter 6,44 sekunder, tikket den rolige videre for de andre to alternativene.

Etter 21,95 sekunder var innlogging med passord på appen klar, og til sist klarte den velkjente BankID på mobil-løsning å stoppe akkurat under et halvt minutt, på 29,89 sekunder.

Øyvind Brekke, daglig leder i BankID BankAxept viser frem betydelig tidsbesparing

Selv om BankID på mobil med sine morsomme ordkombinasjoner har vært populær og gjort sitt til for å gjøre BankID til Norge mest brukte tjeneste, med 4,3 millioner brukere, synes Brekke det er på tide å pensjonere den.

– Om fem år kommer vi å se tilbake på BankID på mobil som en veldig gammeldags tjeneste, tror han.

LES OGSÅ Etter avskjeden med Vipps begynner de livet på egne ben med et oppkjøp

Tung start på utfasingen

Da arbeidet startet med å fase ut BankID på mobil 1. september i år, gikk det imidlertid ikke så bra. Med overskrifter som «Brukerne raser mot den nye BankID-appen» og en app-rating på 1,6 av 5 hos Google og 2,1 av 5 i App Store, begynte den nye app-tiden ikke optimalt.

– Det ble en del misforståelser i budskapet. De førte til unødvendig støy hos bankens kundesenter, som må ta jobben med å hjelpe kundene, innrømmer Brekke.

Likevel er det vanskelig å kalle BankID-appen for en fiasko. Da Shifter først fortalte om planene på å innføre biometrisk innlogging i februar i år, hadde omtrent 200.000 nordmenn lastet ned appen. I dag er det over 1,3 millioner.

Men det tallet som kanskje gjør BankID-sjefen mest glad, er at mer enn halvparten, nesten 750.000, helt har gått over til å bruke bare appen.

– Det har gjort oss til Norges mest nedlastede app i år, sier Brekke.

LES OGSÅ «Det er på tide at BankID og BankAxept kommer ut av skyggen til Vipps"

Alt må være på plass

Og mediestøyen i september har gjort ham helt sikker på at absolutt alt rundt biometri-innloggingen må være på plass før det begynner å kommuniseres utad.

I februar sa Brekke til Shifter at målet var lansering i løpet av 2022. Nå svever han mer rundt målet.

– Som demonstrasjonen viser, har vi ikke langt igjen. Men før vi sier noe om tidsplan, må den vært godt koordinert med alle aktører, sier Brekke.

Banker og brukersteder må også være klare

Det er nemlig ikke bare BankID som må bli klare med den tekniske utviklingen. Biometri på Android er på plass, IOS er rett rundt hjørnet. Nå må bankene, som utsteder BankID, og brukerstedene bestemme seg for om de kan aksepterte biometrisk innlogging,

Biometri er nemlig på et litt lavere sikkerhetsnivå, kalt «betydelig», mens innlogging med passord i BankID-appen regnes som høy.

– Vi må ha nok kritisk masse på alle tre punktene for å kjøre i gang, sier Brekke.

Det innebærer for det første nok med brukere av appen. Med 1,3 millioner mener Brekke at man i prinsippet kan krysse av det punktet.

For det andre at nok banker har begynt å utstede BankID, der man kan veksle mellom de ulike sikkerhetsnivåene, avhengig av hva man skal godkjenne.

For det tredje at mange nok brukersteder kan velge å godta biometriske alternativ for innlogging eller betalingsgodkjenning.

– Det er først da vi kan gi en best mulig brukeropplevelse, og det vil vi ha på plass før vi begynner, sier Brekke.

Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilken bransje jobber du i?*