Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Drøyt 2,5 år etter at Vipps lanserte QR-koder som veien til å erobre betalingsmarkedet i fysiske butikker er det over.
Fra 1. februar er slutt på muligheten for å trykke på 5 for Vipps i norske kortterminaler.
Annonse
Det viste seg at betalingsprosessen ble for tungvint for de aller fleste, sammenlignet med å tæppe betalingskortet eller bruke Apple Pay eller noen annen Pay-løsning.
En markedsandel på to promille, altså to av tusen betalinger i kortterminalene, er heller ikke noe som et selskap med ambisjoner om veldig, veldig mange brukere kan leve med i det lange løp.
Det har ikke gjort det enklere at så mange som én av fem Vipps-brukere aldri har kunnet prøve ut løsningen på grunn av bankene deres ikke har implementert løsningen. Ikke at den femtedelen nødvendigvis hadde endret så mye på markedsandelen. men det sier noe om den generelle entusiasmen til betalingsalternativet.
– Det er jo ingen hemmelighet at det finnes enklere løsninger. Vi skjønner at det å taste 5 for Vipps, og så åpne appen, ikke blir enkelt nok, sier kommunikasjonssjef Caroline Lunde i Vipps til Shifter,
Annonse
Hvorfor er dette interessant?
Da Vipps lanserte løsningen med QR-koder på kortterminal, var det den eneste måten Vipps kunne komme seg inn på betaling i butikk. Det andre logiske teknologiske alternativet – å bruke mobiletelefonens NFC-chip for kontaktløs betaling – var ikke en fremkommelig vei fordi Apple ikke var interessert i å gi andre lommebøker enn Apple Pay aksess til NFC-løsningen i Iphone.
Annonse
Til og med den vanligvis så optimistiske Vipps-sjefen Rune Garborg var veldig klar over at QR-kode-løsningen ikke representerte det vanlige nivået av forenkling som selskapet har etterstrebet når det har lansert produkter.
– Her kan vi ikke tilby den samme forenklingen i selve betalingsøyeblikket. Det går ikke å lage en løsning som er vesentlig raskere enn å betale med kort eller via NFC, sa Garborg i FinansWatch sommeren 2020.
Annonse
Muligheten til å bruke kontaktløs betaling, å tæppe kortet, hadde blitt innført i slutten av 2019. Og selv om betalingsalternativet ble godt mottatt (en av tre nordmenn brukte tæpping i januar 2020), var det ikke noe mot den eksplosive økningen etter at covid19 hadde slått til med full kraft. Så da Vipps var klare til å lansere QR-kodebetaling i juni, var en stor del av befolkningen allerede vant til å betale på en raskere måte.
Med to raskere betalingsalternativer å kjempe mot, var ambisjonene usedvanlig lave til Vipps å være:
– Vi er på ingen måte trygge på at vi kommer til å vinne i denne konkurransen, sa Garborg i det samme intervjuet.
Han var ikke alene om å være i tvil
– Dette er et hederlig forsøk der man neppe kommer til å få hele Norges befolkning med seg, men der folk i gitte situasjoner kan se på det som et alternativ. Kortet vil uansett være den fortrukne betalingsmåten de neste fire-fem årene også, sa Cicero Consultings Stefan Astroza etter lanseringen i 2020.
Hva er konsekvensen?
En del av beslutningen ser ut til å være tatt på samme grunnlag som da Vipps Mobil nylig ble lagt ned. Det skal ikke finnes noen gamle løsninger som ikke kan brukes i alle markeder med en gang med inn i fusjonen med Mobile Pay.
– Det gjør det enda viktigere å rydde i produktporteføljen, slik at vi bare har produkter som kan skalere overalt, sier Lunde.
Og en QR-kode generert i kortterminalen er helt åpenbart ikke et slikt alternativ.
Betyr så dette at Vipps trekker seg som betalingsalternativ i fysiske butikker? Ikke i det hele tatt. Selskapet har allerede flere betalingsalternativer, også med QR-koder, som ikke er avhengige av å ta i bruk kortterminalen.
Etter det FinShift erfarer jobber Vipps også med et større samarbeid om betaling i butikk som skal presenteres senere i år.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»