fintech

Vipps tapte 54 millioner på mobilsatsingen i 2021

Vipps mobilsatsing har ikke blitt den suksessen som selskapet håpet på. Nå kutter de alle kostnader.

Mobilsatsingen har ikke helt blitt det Vipps-sjef Rune Garborg håpet på. Her sammen med finansdirektør Merete Svingen,
Publisert

- Det er ikke til å legge skjul på at vi trodde på en utvikling på linje med andre vekstcaser i Vipps. Den eksponentielle veksten har vi ikke fått, sier Vipps-sjef Rune Garborg.

- Derfor har vi valgt å investere lite i videreutvikling, og så får vi gjøre en vurdering av hvordan vi strategisk ønsker å posisjonere oss fremover, legger han til, og mellom linjene, høres det mest ut som om det er et spørsmål om tid før mobileventyret er over.

Det var på høsten 2020 den litt overraskende beskjeden kom fra Vipps. Selskapet skulle begynne å tilby mobilabonnement. Utgangspunktet var at med 4,1 millioner brukere hadde selskapet allerede styring på de fleste norske mobilnummer og i tillegg en enkel og rask fakturaløsning.

I tillegg lokket man med evig rollover av ubrukt data.

Har 20.000 mobilkunder

Responsen har vært sånn passe. I dag har Vipps i underkant av 20.000 mobilkunder. Det er langt fra nok til å kompensere for kostnadene med satsingen.

2020 endte med et tap på 17 millioner kroner. Det hadde vokst til et minus på 54 millioner kroner i fjor.

– I de tallene ligger det mye engangskostnader i forbindelse med etableringen, blant annet markedsføring, sier finansdirektør Merete Svingen.

Likevel betyr det at de knapt 20.000 kundene hittil har kostet mer enn 3500 kroner. Det har fått konsekvenser for mobilsatsingen.

– Når vi har en vekst på 110 prosent i netthandel, ligger det i sakens natur at vi prioriterer ressurser for å gi næring til den veksten, sier Garborg.

– Dermed har vi investert mindre enn vi hadde tenkt på mobil og har tatt ned markedsføringen, fortsetter han.

– Hvor lenge skal dere holde liv i noe som fremstår som et tapssluk?

– Akkurat nå har vi en fin vekst, det kommer stadig nye kunder inn, med svært liten ressursbruk og ingen markedsføring, sier Garborg.

– Men kan mobilsatsingen virkelig overleve en fusjon med Mobile Pay og Pivo?

– Mulighetene vi ser i den nordiske satsingen er særdeles spennende. Men det blir en tøff prioritering i forhold til andre viktige initiativ, og vi vil første og fremst satse på netthandel.

Nyheter og innsikt rett i epostboksen

Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.

Ja, takk!

Hvilke nyhetsbrev vil du motta?*

Hvilken bransje jobber du i?*