Dette er et utdrag fra vårt nyhetsbrev om finansteknologi, FinShift, som sendes ut hver onsdag. Meld deg på brevet under.
Annonse
Hva er saken?
Rema 1000 og Vipps gjenopptar samarbeidet om betaling i butikk. Rema var en de mer profilerte samarbeidspartnerne i Vipps’ første forsøk på å bli et seriøst betalingsalternativ i fysiske butikker.
Det endte jo som kjent med at Vipps måtte konstatere at det å skanne en QR-kode på betalingsterminalen ble altfor tungvint for de aller fleste.
Annonse
– Det er jo ingen hemmelighet at det finnes enklere løsninger. Vi skjønner at det å taste 5 for Vipps, og så åpne appen, ikke blir enkelt nok, sa kommunikasjonssjef Caroline Lunde til Shifter da nedleggelsen ble kjent i januar i år.
Hvorfor er dette interessant?
I det nye prosjekt sammen med Rema 1000, velger Vipps å gripe an problemet på en annen måte, selv om QR-koden fortsatt er den del av løsningen.
Denne gangen kobles betalingen mye tettere opp mot Rema-appen Æ. For å ta tjenesten i bruk må Vipps først registreres som betalingsmetode i Æ-appen. Det sikrer at priskutt og andre fordeler blir registrert da man betaler med Vipps.
Annonse
Neste gang man skal handle, skannes QR-koden i Vipps-appen i stedet for strekkoden i Æ-appen. Når alt er klart, kommer et automatisk push-varsel i Vipps-appen som kunden så bekrefter, og betalingen er gjennomført.
Hva er konsekvensen?
Annonse
Dette vil selvfølgelig fortsatt være et nisjeprodukt for betaling i butikk. Heller ikke Vipps forventer at dette skal konkurrere med tæpping av kort og bruk av mobiltelefon eller klokke i hverdagen.
Derimot kan man i samarbeidet med Rema 1000 se konturene av et annet prosjekt som Vipps fortalte om i sommer. At Vipps vil bli samlested for butikkenes kundeklubber.
Annonse
Den satsingen handlet om to ting. Det ene er å bruke Vipps-tjenester for gjøre det mer lettvint for folk å melde seg inn i en kundeklubb når personen i kassen spør er du medlem?
Det andre handlet om å ta den prosessen videre og legge til rette for at kassasystemet kan sende en betalingsgodkjenning etter at butikken har sjekket om kunden er medlem i kundeklubben.
Det opprinnelige forsøket med å skanne en QR-kode på betalingterminalen ga Vipps en helt marginell markedsandel på 2,5 promille av betaling i butikk.
Troen på at den andelen kan bedres med den metoden som nå presenteres sammen med Rema 1000, er stor. Et pilotprosjekt tidligere i år, viste at godt over halvparten som testet tjenesten med påmelding, valgte å fortsette i Vipps-flyten hele veien og også godkjenne betalingen i Vipps-appen.
Hold deg oppdatert på det siste og viktigste om fremtiden innen bank- og finansbransjen
«Det er det eneste nyhetsbrevet jeg leser med en gang det kommer, hver gang. Det er den enkleste og beste måten å holde seg oppdatert på utviklingen og de store spørsmålene innen fintech og betalingsmarkedet.»