Droppet russebuss på vestkanten, for å bli fiskerigründer på Vestlandet
Nå leverer Jon Åsmund Myklebust Guttulsrud og selskapet Havfersk fersk fisk til noen av Oslos mest kjente restauranter, og utvikler egen app for hjemlevering.
— Det har blitt færre kystfiskere med sjarker. Samtidig har det blitt flere trålere som drar på tokt og fisker 200 tonn torsk som de dypfryser med én gang, og siden tar det til et stort mottak der det sendes videre. Vi har valgt å gå i mot den "trenden" ved å bruke tradisjonelle fiskebåter og fiskere, og reinvesterer i det lokale. Jeg tror mange setter pris på det, sier Jon Åsmund Myklebust Guttulsrud, gründer og grunnlegger av Havfersk.
Ideen bak Havfersk er akkurat som navnet tilsier: fersk sjømat og fisk rett fra havet. Via den ukentlige hjemmeleveringstjenesten som ble lansert for tre uker siden, kan folk få levert dagsfersk fisk rett hjem, bare timer etter at den er bestilt. Fisken fiskes på onsdagene, og sendes onsdag kveld, før den ankommer Oslo torsdag morgen. Leveringstiden er 12 - 17 timer, avhengig av når kunden selv ønsker å få varene levert.
Tilbudet har så langt eksistert i noen få uker, og foreløpig skjer all bestilling via mobil eller epost. Det jobbes med utviklingen av en app, slik at kundene enkelt skal få oversikt over hva de kan bestille, samt bestille i appen.
Droppet russebussen
Guttulsrud bestemte seg tidlig for at han skulle drive med noe utradisjonelt: allerede da han var 12 - 13 år, hadde han en formening om at han skulle drive med noe etter videregående. Omkring 3 - 4 år senere, da han gikk i førsteklasse på Oslo Handelsgym og de han betegner som "gutta" begynte å prate om russebuss, var det én ting som i hvert fall var klart for Guttulsrud.
-- Jeg skulle ikke bli med på noen russebuss, og det sa jeg til dem. Jeg hadde ikke pengene til det, og dessuten visste jeg at jeg ville forsøke meg som gründer etter at jeg var ferdig med skolen, sier Guttulsrud.
-- Helt sprøtt
Responsen var ikke udelt positiv, men via deltidsjobben i Redningsselskapet hadde han fått innblikk i en verden han ville vite mer om.
-- Jeg fortalte "gutta" at jeg hadde en idé om at jeg ville drive med noe innen fiskeri, men jeg visste ikke hva. De syntes det var helt sprøtt, og sa ting som "Har du liksom noe peiling på fiskeri da, du som kommer fra Oslo vest?". I senere tid har akkurat dét blitt en styrke. Folk kommer og spør meg om fiskeri og synes det er kult at jeg driver en sånn business, sier Guttulsrud.
Det var også der han møtte ålesunderen Leif Arne Ytterland, som hadde hatt egen fiskebåt så lenge han kunne huske. Guttulsrud forteller at Ytterlands kunnskap om fisk og fiskeri imponerte ham, og at ideen om dagsfersk fisk fra Ålesund, levert på døren til folk i Oslo-området, festet seg hos dem.
Måtte opprette fiskemottak
-- Vi startet selskapet Anchor Point Fishing og kjøpte en fiskerbåt. Vår opprinnelige idé var at fisken skulle leveres rett fra båten vår i Ålesund til kunden uten noen tidkrevende mellomledd, men vi fant etterhvert ut at det er landingsplikt i Norge. Akkurat dét ble en utfordring for oss, sier Guttulsrud.
Dette gjorde at Guttulsrud og Ytterland måtte gjennom hele prosessen med å opprette et fiskemottak. Det var dette som ble til Havfersk, og som sikret at forretningsideen fortsatt skulle være den samme -- å være et mellomledd i handelen mellom fisker og forbruker.
På grunn av landingsplikten ble leveringstiden doblet fra 6 til 12 timer. Havfersk har i dag ukentlig levering til Oslo -- hver tirsdag går transporten fra Ålesund. I et langtidsperspektiv har de håp om å fange fisk og sjømat i Lofoten også.
-- Alle snakker om Ålesund og Lofoten når temaet er de beste stedene å fiske i Norge. Ålesund er et fantastisk sted å starte, men når det er spørsmål om hvor vi vil utvide oss, så er Lofoten det stedet vi ønsker å videreutvikle oss. I tillegg får man så sinnssykt mye kult på kroken i Lofoten, fordi det er nær Barentshavet. Og i Havfersk vil vi jo selge alt vi greier å fange, så Lofoten er en ambisjon for oss, sier Guttulsrud.
Gutta fra Havet og Alex Sushi
Siden det ikke er lovlig å ha fiskebåt og -mottak i samme selskap i Norge, måtte de opprette enda et selskap. Dermed ble Havfersk til, som er navnet på fiskemottaket. Siden den gang har det tilsynelatende bare gått fremover med selskapet, som blant annet har inngått avtaler med restaurantene Gutta fra Havet og Alex Sushi.
På spørsmål om hva som gjør Havfersk sitt konsept unikt, trenger ikke Guttulsrud betenkningstid.
-- Dagsfersk fisk fra Ålesund, levert på døren til folk i Oslo. Jeg har ikke hørt om noen andre som har et slikt konsept, og som i tillegg kjenner hele kjeden -- fra fisker på havet og hele veien til kunden. Vår ambisjon er å være bindeleddet mellom fiskeren og forbrukeren. Dette gjør at vi kan sikre kvaliteten gjennom hele forsyningskjeden, og kvalitet er det desidert viktigste for oss, sier Guttulsrud.
Han forteller at de ikke er særlig bekymret for konkurranse fra store selskaper som kan ta konseptet og lage sin egen business av det.
-- Jeg mener vi absolutt kan overleve noe sånt. Konseptet vårt er veldig personlig og det er noe penger ikke kan kjøpe. Et selskap kan være så stort det bare vil, men når det kommer til personlige relasjoner som har blitt knyttet opp til lokale fiskere i Ålesund, er dette et punkt der jeg mener vi har en stor konkurransefordel, mener Guttulsrud.