Kundene raser mot Flowmotion, som ikke betaler tilbake penger for produkt som ikke er levert
Denne uken fikk kundene til Flowmotion beskjeden om at de hverken får et produkt eller pengene tilbake. Nå raser det inn med kommentarer på Trustpilot, og flere ønsker å gå til sak.
Flowmotion utviklet et «stativ» som bruker sensorer og elektriske motorer til å holde mobilkameraet i ro, mens brukeren kan bevege seg i stor hastighet.
Da Shifter omtalte selskapets nedtur tidligere i juni, hadde et titalls kunder fremdeles ikke mottatt produktet.
– Vi har veldig sympati med de kundene som har ventet lenge på produktet. Det er veldig kjedelig. Samtidig ser vi at de som først får produktet, er veldig fornøyde. Så vi er helt overbevist om at hvis vi nå får inn kapital, får produktene ut til kundene, og lærer av feilene vi har gjort, så klarer vi å levere hyppig fremover, sa daglig leder Lars Flesland i juni.
Selskapet meldte imidlertid i forrige uke oppbud. De var avhengig av å hente 15 millioner kroner i løpet av denne sommeren for å kunne levere produktene til kundene. Det gikk ikke. Og da konkursen var et faktum, sa selskapet at de jobbet med en løsning for å betale tilbake kundene.
Denne uken fikk kundene en mail om at de hverken får produktet eller pengene tilbake.
Etter at mailen gikk ut har det rast inn med negative anmeldelser på Trustpilot, og flere kunder ønsker nå å gå til sak.
"Criminals!", "This is robbery and fraud", "Say hello to class action law suit", er bare noen av kommentarene har har kommet inn de siste dagene.
Over 50 anmeldelser, alle med bare en stjerne, har kommet inn siden kundene mottok eposten. Flere av postene har også blitt fjernet, da Flowmotion har rapportert dem inn som brudd på retningslinjer.
Daglig leder Lars Flesland betegner situasjonen som "trist for alle involverte" i en SMS til Shifter.
-- Vi har stor sympati for kundene som er rammet og har forståelse for at de er frustrerte. Vi har forsøkt å løse situasjonen i lang tid, men har altså ikke lykkes med dette. Jeg må bare beklage på det sterkeste, skriver Flesland til Shifter.
Tidenes crowdfunding-suksess
Flowmotion hadde tidenes norske suksess på Kickstarter. De solgte for millioner, holdt foredrag om hvordan man skulle lykkes med folkefinansiering, men så begynte hardware-startupen som skulle gjøre mobilvideo mer stabilt, å vakle.
Krisen begynte da produksjonen skulle i gang for fullt i Kina i fjor høst, det Flowmotion selv kaller et "ramp it up"-stadium. Nå skulle de gi bånn gass, unngå nye forsinkelser.
Så kom først to millimeter i veien. "Encoderen", "en bitteliten datamaskin" plassert i kretskortet på én av produktets tre motorer, var ifølge teamet ikke lenger tilgjengelig på markedet. Enheten måler magnetfelt, som i sin tur kan måle motorens nøyaktige posisjon.
Gründerne forsøkte da å kjøpe en ny og tilsynelatende lik komponent. Men det førte til problemer. Komponenten var et par millimeter for høy og havnet i et svakt magnetfelt, som i sin tur førte til at enheten ikke hadde posisjonen til motorene. Det førte til kostbare justeringer for å få kortet til å passe, samt påfølgende forsinkelser.
– Det er en forferdelig trist dag for alle, ansatte, aksjonærer, kunder, og andre interessenter. Samtidig er jeg veldig stolt av teamet og alt de har fått til. Men nå er vi mentalt slitne og har jobbet hardt i mange år på lite lønn og fritid, sa daglig leder Lars Flesland til Shifter da.