Eks-McKinsey-konsulent Ina von Turow (42) har laget en app som har fanget interessen til en norsk milliardær.
Annonse
FNDR er en app som gjør produktene i fysiske butikker lett tilgjengelig digitalt og har blitt utviklet de siste to årene av gründer Ina von Turow.
-- Mange blir triste når deres lokale butikker legger ned. Men vi kan ikke bare appellere til folks samvittighet så de skal handle lokalt. Vi må rett og slett gjøre det enklere å handle lokalt enn på nett sier von Turow til Shifter.
Hun er drevet av ønsket om å redde lokale butikker fra den voksende trusselen fra netthandelen. Foreløpig har om lag 70 butikker i Oslo sentrum lagt ut produkter i appen, men ifølge von Turow er det over 130 som har sagt ja til å bli med, og det kommer nye hver uke.
Annonse
Annonse
-- Noe måtte gjøres. Stadig flere lokale butikker må legge ned. Jeg har holdt på med dette i to år, og gjennom denne perioden har nesten 20 prosent av butikkene jeg har vært i kontakt med blitt borte, sier hun.
Norsk milliardær på laget
Appen har ikke reklame. Den gir deg kun varsler om ting du selv har bedt om. Den lar brukere surfe gjennom et utvalg av varer fra butikkene som er med og handle varene i appen når brukeren er i nærheten av dem. Alt som er i appen kan betales i appen.
Annonse
-- Det er ingen annonser i appen, ingen salg av persondata eller lignende. Jeg vil minske støyen for kundene, ikke øke den. Derfor har det vært viktig å finne investorer som deler disse verdiene, sier hun.
Hun er i ferd med å sluttføre en emisjon på om lag fire millioner kroner, hvor en av investorene er den norske milliardæren Kjetil Holta.
Tidligere i år hentet hun 750.000 kroner fra investorer hvor hun fikk med seg Hollywood-skuespilleren Jonny Coyne på eiersiden, som blant annet spiller i Blacklist og har spilt i Hangover 3, Tomb Raider og Gangster Squad.
Annonse
-- Jeg er imponert over hennes usedvanlige personlighet og målrettethet. Jeg er svært interessert i miljøvennlig teknologi og var svært imponert over pitchen hennes, sier Coyne til nettavisen Vårt Oslo, som fra før også har investert i Tesla og Solar city.
Siden appen ble lansert for en snau uke siden, har FNDR hatt over 1000 nedlastninger.
-- Dette er helt organisk, uten å bruke penger på markedsføring, sier von Turow.
-- Vi tar 5 prosent av hvert kjøp. Dersom det ikke blir solgt noe, tar vi heller ingen penger. Og dette inkluderer kortgebyr, sier hun.
-- Blir det penger av det, da?
-- Ja, vi har et business case på dette. Vi regner med at jo flere som opplever dette som en god deal, vil flere anbefale oss videre, sier hun. Foreløpig er hun den eneste som jobber på heltid i selskapet, men teamet inkluderer, ifølge von Turow, ni personer.
-- Når vi får inn pengene, kan vi realisere våre vekstplaner, sier hun.
-- Hvordan fikk du med de første brukerne?
-- Jeg sto utenfor en skole og spurte jentene som var best kledd om de ville prøve appen. De fleste sa ja, og har videre rekruttert sine venner. I testperioden fikk 74 prosent av butikkene en transaksjon i løpet av en måned og 100 prosent i løpet av to, sier von Turow.
-- Det ble mange nei i begynnelsen. Men når noen først ble med og tjente penger gjennom appen, så gikk det mye lettere.
-- Har det vært mye motvind?
-- Jeg startet alene med ingen penger og ingen støtte fra Innovasjon Norge. Men nå er vi her, med et ferdig lansert produkt og en oppfordring til Osloboere om å handle lokalt mens vi ennå har et flott mangfold av butikker i sentrum.
Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. Målet hennes er å få nok brukere til å få med investorer på laget. På reisen snakker hun med suksessfulle gründere, investorer og andre eksperter.