Disse gründerne har vært en godt skjult hemmelighet i fjellheimen – helt til de dukket opp på Hack4Norden på en av verdens største techkonferanser.
Annonse
De løser kanskje ikke de største samfunnsproblemene, men de vil helt klart gjøre kampesteiner og juv i norsk natur betraktelig mer spennende. I et slags fjellheimens Pokemon Go bruker de «augmented reality» til å fortelle myter og sagn om ulike formasjoner man måtte komme over. Dette gjør de så overbevisende at de gikk helt til topps i konkurransen Hack4Norden under Slush-konferansen i Helsinki.
Historiefortellere
Annonse
Gründer Pål Rørby og hans team i Nice View Studio fra Hemsedal har valgt å ligge lavt i terrenget så langt. Riktignok vant de den norske finalen, men det var først under den nordiske finalen i pitchekonkurransen de valgte å gå høyt på banen med den nye AR-appen.
– Vi har jobbet mye med research, konsept og prosjektutvikling, før vi nå går ut med dette. Vi vet hvilken jobb vi har lagt ned, og vi er trygge på at det er vanskelig for andre å ta oss igjen, sier Rørby etter at AR-startupen vant 125.000 kroner i Hack4Norden torsdag.
Nice View Studio har foruten å utvikle seelve appen, samlet en haug med historier fra folketroen i dalføret.
Ringenes Herre
Annonse
App-gründerne har jobbet med prosjektet i to og et halvt år. Ideen kom etter en hyttetur i Hemsedal med newzealenderen Ian Brodie, ansvarlig for locations i innspillingen av Ringenes herre. Brodie har solgt 1,5 millioner eksemplarer av en guidebok for locations fra filmene.
– Han er blitt en venn av meg, og var på hytta mi i seks dager, og vi kom inn på historier fra folketroen. Det var da vi fikk ideen, forteller Rørby.
Annonse
Siden den gang har Brodie vært om bord i prosjektet.
Dragehøla i hestejuvnatten
Annonse
For de mange som har spilt Pokemon Go, er det ganske enkelt å forstå hva dette går ut på. I Hiddens kart er det merket av en rekke naturlige landemerker i terrenget, som ligner drager, troll og andre vesener. Ved å klikke på disse «stoppene» får man opp animasjoner om hvordan de ifølge folketroen ble til.
– Det finnes jo en masse jøtulhogg, der «troll» har slått i stykker ting, eller andre steder hvor de har kastet store steiner. Andre steder er det «sjøormer» som har herjet. Du har steder som «Dragehøla i hestejuvnatten», der en drage voktet en skatt. Vi bruker «augmented reality» til å gjenskape dette, sier Rørby.
Skalerbart med underjordiske i Sibir
Nice View Studios lager alle animasjonene selv, og har erfarne digitale animatører med i teamet.
– Jeg har jobbet med dette siden 1992, og begynte med 3D-animasjon den gangen det bare var DOS, sier Rørby.
Juryen i Hack4Norden la vekt på at ideen skulle være skalerbar internasjonalt. Gründeren fra Hemsedal har globale planer. Han viser til at det er sterk folketro mange steder i verden. Og at nordmennene vil knytte seg opp mot miljøer som er opptatt å bringe disse historiene videre. Rørby ser potensial i myter om alt fra underjordiske i Sibir til drager i Kina.
– Vi må få noen superbrukere med på laget, og crowdsource historier, sier han om planene videre.
Viktig seier
Gründerne har et budsjett på tre millioner for å få ferdig en fullt operativ versjon av Hidden i Hallingdal nå til sommeren. De ønsker nå å hente 150.000 Euro, som skal matches opp mot midler fra Innovasjon Norge, samt regionale og lokale støtteordninger.
– Seieren i denne konkurransen her på Slush betyr kjempemye for oss, sier han.
Foreløpig er det bare animasjoner på «folketro»-"stoppene", men hemsedølene jobber også med å utvikle «gamification», altså spillopplevelser, knyttet til de ulike stedene.
– Dette vil være viktig for de yngste, fastslår Pål Rørby.
Fakta om Hack4Norden
Åtte nordiske techgründere fra Danmark, Finland, Norge og Sverige konkurrerte i finalen i Hack4Norden under Slush-konferansen i Helsinki. Norge var representert med Hidden og FindMyRaindeer som vant #hack4no, det norske hackathonet med åpne offentlige data, som Kartverket og Difi arrangerte i oktober.
Målet med konkurransen er å støtte utviklingen av nye innovative selskaper i Norden. Alle selskapene har en nordisk dimensjon, og løser en utfordring i samfunnet eller fremme regionens kulturarv.
Konkurransen er i regi av organisasjonen Nordic Innovation,en nordisk institusjon som jobber for å stimulere til handel og innovasjon på tvers av landegrensene. Organisasjonen er underlagt Nordisk ministerråd.