Jobbet frem eldre-tech i turbotempo: No Isolation om prosessen bak den nye dingsen
Av Johannes Jakobsen
No Isolation lanserer sitt andre produkt -- denne gangen skal de hjelpe eldre ut av ensomheten. Bare 11 måneder etter at de kom på ideen.
I januar tok Kreftforeningen kontakt med No Islolation for å underøke mulighetene til å tilpasse den mye omtalte roboten AV1, startupens første produkt, til kreftsyke eldres behov. Medgrunnlegger og CTO Marius Aabel i No Isolation forteller at teamet mente at det ville være bedre å lage noe helt nytt.
-- Helt fra starten visste vi at vi skulle gjøre noe for de eldre. Da Kreftforeningen tok kontakt med oss satt vi i gang med arbeidet med det som nå har blitt til Komp, sier han.
Utviklingen av Komp har tatt svært kort tid, og resultatet er det som best kan beskrives som et enknapps-nettbrett, som skal gjøre det enklere for familie og nære venner å dele bilder og video med eldre.
Støttet av Kreftforeningen
Komp ble utviklet i tett samarbeid med Kreftforeningen. Avdelingssjef i kreftomsorg Heidi Brorson i Kreftforeningen forteller at de hadde observert at kreft ofte fører til ytterligere isolering blant eldre. De ønsket å gjøre noe med problemstillingen og så derfor etter mulige samarbeidspartnere.
-- Vi valgte No Isolation fordi de tidligere hadde utviklet et kommunikasjonsverktøy for syke barn. Med den erfaringen, og arbeidsmetodikken de bruker, så vi dem som den best egnede samarbeidspartneren, sier Brorson.
Kreftforeningen ga No Isolation et investeringslån på 700 000 kroner. Investeringsodellen sikrer at No Isolation tilbakebetaler beløpet dersom Komp blir en suksess.
-- Vi ønsket en enkel modell der de fikk støtte for å utvikle et produkt vi synes var nyttig. Samtidig ville vi sikre at vi kunne få noe tilbake hvis det ble en kommersiell suksess, forteller hun.
Etablerte aktører vegrer seg ofte mot å samarbeide med oppstarter grunnet risikobildet -- Brorson forteller imidlertid at den risikoen som ligger i å samarbeide med en oppstart ikke virket avskrekkende på dem.
-- Noe av det mest risikable vi gjør er å satse på kreftforskning, men uten denne satsingen hadde vi heller ikke fått alle fremskrittene. Å skape noe nytt medfører alltid en risiko og dette er ikke første gang vi satser på firmaer under etablering, forteller hun.
Sjeldent raskt
Det er sjelden å se hardware-selskaper utvikle et nytt produkt og få det ut på markedet på under ett år.
-- Hvordan har dere klart å opprettholde fremdriften?
-- Vi jobbet strukturert gjennom hele prosessen. I perioden januar til mars gjennomførte vi en rekke brukerundersøkelser. Fra mars til juni jobbet vi med konseptutvikling for å finne en løsning. I juli startet vi å teste prototypen med brukerne -- og nå har vi lansert Komp som vi vil fortsette å videreutvikle, forteller han.
-- Å bruke to måneder på undersøkelser virker lenge med tanke på at resten av prosessen gikk så raskt. Hvorfor var dette viktig?
-- Det var viktig for å komme til bunns i hva behovet til de eldre ensomme er, og hvilke forutsetninger de har for å bruke teknologi. Vi har nå bevist at prosessen vår er repeterbar. Men det var ikke alltid like enkelt å overbevise investorene våre om at dette var riktig, spesielt siden vi ikke visste hva vi skulle lage, sier Aabel.
Fulgte prosjektet nøye
Heidi Brorson i Kreftforeningen forteller at Kreftforeningen har fulgt opp prosjektet nøye.
-- Vi har styrt etter en felles prosjektplan og vurdert prosjektets nytte ved hver milepæl. Karen (Dolva, CEO i No Isolation) og jeg har tatt veivalg under utviklingen. Kreftforeningen har også stilt med aktuell forskning og gode kontaktpersoner, sier hun.
Brorson er svært fornøyd med samarbeidet.
-- Vi har bare positive erfaringer med dem. De er entusiastiske, kompetente og raske. Det aller viktigste nå er at det har kommet ut et produkt som vil sørge for at mange ensomme eldre kan få bedre kontakt med familie og nærmiljø. Dette er særlig viktig for eldre pasienter med kreft, forteller hun.
Fokus på enkelhet
Under lanseringsarrangementet fortalte Lead UX-designer Simon Oliver Ommundsen i No Isolation at det under utviklingen ble tydelig for dem at de eldre savnet muligheten til å opprettholde jevnlig kontakt med de nærmeste.
-- Før var det vanlig at familie laget fotoalbum til de eldre, men i dag skjer det meste digitalt på Facebook, Instagram og Snapchat. De eldre er ofte utenfor disse mediene, og har derfor ikke mulighet til å få et innblikk i familiens liv, sa han.
Andre funn var at eldre ikke hadde syn eller ferdigheter til å håndtere touch-skjermer. Løsningen ble derfor en høykontrast-skjerm med kun én knapp som den eldre kan vri på for å slå den av og på, og som styrer volum.
Familiemedlemmene får tilgang til en app hvor de enkelt kan dele bilder og video med den eldre. Disse dukker opp av seg selv på skjermen. Komp kan også ta imot video-samtaler.
Høy pris?
Under utviklingen ble prototypen testet på fem eldre og 17 familiemedlemmer. Nå har No Isolation produsert en serie på 400 enheter der en stor andel allerede er solgt. Komp vil koste 9990 kroner.
-- Hvordan har dere vurdert det relativt høye prisnivået?
-- Vi har funnet at det er en god pris for den verdien Komp tilfører og prisen har resonnert i markedet. Folk kjøper i dag en iPhone for veldig mye mer. I tillegg skal Komp videreutvikles og oppdateres fremover, uten at det skal føre til ekstrakostnader for brukerne, svarer CTO Marius Aabel.
-- Hvem er kunden?
-- Foreløpig har vi solgt halvparten til bedrifter og organisasjoner, og halvparten til privatkunder. Dette vil også kunne utvikle seg over tid. For eksempel solgte ble AV1 først og fremst kjøpt av privatkunder, mens det nå er det offentlige og organisasjoner som kjøper mest. Men det er typisk for det norske markedet at det offentlige kjøper inn, mens det i andre land ofte er andre aktører som kjøper mye. Det er gjort forskning som viser at ensomhet er så skadelig for helsen at det tilsvarer å røyke 15 sigaretter om dagen. I land hvor offentlige innkjøp er mindre vanlig vil det derfor være en mulighet at forsikringsselskaper kjøper inn Komp.
Helnorsk produksjon
Komp er utviklet i Norge og vil produseres av Westcontrol i Tau utenfor Stavanger. Aabel forteller at det var et bevisst valg å velge en norsk produksjonspartner.
-- Vi kunne valgt å produsere i Kina, men da hadde vi ikke hatt kontroll over om barnearbeid var involvert eller hvordan miljøutslippene ville vært. Ved å velge Norge blir produktet noe dyrere, men vi tar vårt samfunnsansvar, sa han fra scenen.
Siden januar har No Isolation vokst fra 20 til 59 ansatte. Selskapet hadde en emisjonsrunde i november i 2016 og har fått ytterligere investeringer siden. Nå forbereder de seg på en ny investeringsrunde.
-- Vi skal ha en Serie A-runde i 2018. Vi søker da mellom 50 og 100 millioner kroner. Men vi har gode salgsinntekter allerede, så det er foreløpig ikke så pressende.
-- Når går No Isolation i pluss?
-- Vi har et mål om å bli det ledende selskapet i verden som jobber med isolasjon. Vi tror derfor det vil ta ganske lang tid vi går i pluss. Men vårt interne mål er at produktene vi lager skal ha gått i pluss innen to år. Men disse målene skal ikke være begrensende for veksten i selskapet, forteller Aabel.
Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. Målet hennes er å få nok brukere til å få med investorer på laget. På reisen snakker hun med suksessfulle gründere, investorer og andre eksperter.
Last ned podcasten i Itunes eller den podcast-klienten du måtte bruke.
Hør første episode her!