Kim Wikan-Barth, leder for merkevare og kundeopplevelse i Gjensidige. Foto: Lucas H. Weldeghebriel
Gjensidigesjef: Vi har en 400 år gammel forretningsmodell og vi organiserer våre ansatte på samme måte romerne gjorde for 2000 år siden
«Det eneste stedet du finner ordene forsikring og innovasjon sammen er i en ordbok», slik starter presentasjonen til Kim Wikan-Barth, sjef for merkevare og kundeopplevelse i Gjensidige.
–Forsikringsselskaper er strukturert på samme måte som for 400 år siden og vi organiserer våre ansatte på samme måte som romerne gjorde for 2000 år siden, sier han, og viser til et rigid hierarkisk system.
Forsikringsmannen Wikan-Barth holder et innlegg på Fintech Factory og Oslo Business Regions "Startup Day"-presentasjonsrekke.
Ifølge Wikan Barth er forsikringsselskaper generelt for fete og late, og han er heller ikke nådig med sin egen arbeidsplass.
Størrelse gjør at kunder blir til tall
–Vi har mye teknisk gjeld i systemene våre som gjør at vi beveger oss tregt. Ja, vi selger forsikring gjennom nettet og telefon, men vi har nøyaktig samme forretningsmodell som for 200 år siden, sier han.
Riktignok har de størrelsen, men det byr også på noen utfordringer.
–Problemet er at du glemmer kundene. De ender opp som tall. De beste kundeopplevelsene jeg selv har er hos små selskaper, hvor jeg kanskje er en av ti kunder den dagen. Gjensidige har 800.000 kunder og da blir du bare et nummer, sier han.
-Vi tiltrekker oss risikoaverse mennesker
For å gjøre ting enda verre, har Wikan-Bart sin egen teori om hvorfor innovasjon er vanskelig i forsikringsbransjen.
–Vi tiltrekker oss risikoaverse mennesker. Risiko er vår forretning. Vi forteller våre kunder hver dag hvordan de skal unngå risiko. Det betyr praktisk talt at man ikke skal forlate hjemmet. Men folk flest dør i hjemmet, så du er fu**ed uansett, forteller han til stor latter fra salen.
Han lister opp flere ting som gjør at innovasjon er vanskelig å drive for forsikringsselskaper.
–Vi er børsnotert som igjen fører til et kortidsfokus. Vi tjener også veldig mye penger. Når du tenker kortsiktig og tjener masse penger, er det vanskelig for en administrerende direktør å si at ting vil bli annerledes om fem år så vi må investere nå, sier han.
–Det er en stor risiko å bli «fat and lazy», som er det verste utgangspunktet du kan ha i vår tid, sier han.
Men alt er ikke svart.
Store selskapers muligheter
–Vi har kunder. Selv om vi ikke er gode på kundeopplevelser, så har vi mange av dem, noe startups ofte ikke har. Det gjør oss attraktive som partner, sier han.
–Vi har kompetanse, vi har advokater og alle slags kompetanseområder du kan tenke deg. Vi har det, forteller han.
Og han poengterer at de vet hvordan de skal skalere produkter.
–Vi har gjort det tusenvis av ganger. Vi har også distribusjonskraft. Til slutt: Vi har tilliten knyttet til brandet. Når det kommer til folks penger, så er tillit en veldig viktig faktor, sier han.
–Vi har også veldig dårlig tid. Forsikringsbransjen vil rammes, er hans siste ord.
Oppdatering 25.11.16
Kim Wikan Barth mener Shifters rapportering ikke gir et korrekt bilde av foredraget. Han har derfor fått anledning til å komme med en kommentar.
Presisering fra Kim Wikan Barth:
"Artikkelen referer til et innlegg jeg holdt på Fintech Factory. Artikkelen gir ikke et korrekt bilde av det budskapet jeg ønsket å formidle og jeg kjenner meg ikke igjen i teksten. Budskapene er tatt ut av sin sammenhengen og fordreid, den inneholder flere formelle feil, og jeg har ikke fått anledning til sitatsjekk. Artikkelen står utelukkende for journalistens regning." Kim Wikan Barth.
Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Last også ned vår seneste podcast med Kjartan Slette i Unacast. I podcasten er Slette innom valget i USA, om å være pappa samtidig som man bygger et globalt tech-selskap, om hvordan han havnet i tech, bakgrunnen fra musikkbransjen og Wimp/Tidal, hvorfor de ansatte kan ta så mye fri de vil, samt mye mer.