Nå trenger ikke Uber-brukerne vite helt hvor de skal engang

Publisert Sist oppdatert

Et lite, lite skritt for teknologiutviklingen – et noe større for Uber-brukeren. Slik kan vel en ny samarbeidsavtale mellom Uber og Foursquare best oppsummeres.

Gjennom å koble Foursquares omfattende lokasjonsdata til Uber-appen skal kunden fra nå av bare trenger å skrive navnet på en restaurant, bar eller teater i stedet for hele gateadressen når de bestiller en bil. Ifølge Techcrunch har dette tydeligvis vært en kilde til frustrasjon blant mange Uber-brukere at de har måttet finne ut og fylle i hele adressen.

Oversatt til norske forhold kan man se for seg gleden til de som skal utforske om Maaemo er verdt sine tre stjerner i Michelin-guiden, da de oppdager at de som ikke lenger trenger å få alle bokstavene på plass i Schweigaards gate for å kunne bestille Uber-turen dit.

Det er ikke det første samarbeidet mellom selskapene. Uber eksisterer allerede som knapp i Foursquare-appen, slik at brukerne kan booke en bil direkte når de finner et sted  de har lyst til å dra til.

I en bloggpost skriver Foursquare at selskapene har inngått en global, flerårig avtale, og at selskapene vil bli den eneste leverandøren av såkalt point-of-interest-informasjon til  Uber i Usa.  Selskapet skriver også at Uber-brukere vil få mulighet til å forbedre og forandre informasjonen om forskjellige steder. Med andre ord Foursquare får enda en kilde til input.

Foursquare leverer fra før av data til selskaper som Apple, Samsung, Twitter og Microsoft

Uber er fra før av partnere med Google Maps på severdigheter og Tom Tom Navigation for trafikkinformasjon og navigering. Foursquare blir nå lagt til som ytterligere en puslebit.

Verdien på avtalen er ikke kjent.