Klesdesignerne Peder Børresen (fv), Simen Staalnacke og Stefan Dahlkvist under en motevisning til Moods of Norway sin nye kolleksjon på Chateau Neuf i Oslo. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Fra fashion til «action»-tech: Nå skal Moods of Norway-gründeren lokke ungdom ut på nye eventyr

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 2. august 2018

Fra Los Angeles utvikler Stefan Dahlkvist en app som skal få de unge vekk fra mobilen – og ut i naturen. 

Knapt ett år etter Moods of Norway-konkursen planlegger medgründeren bak mote-suksessen, norsk lansering av Yollo.

«Et verktøy som gjør det lettere å ha det moro med venner, prøve nye ting, oppsøke eventyr – og møte nye mennesker», skriver Dahlkvist i en pressemelding.

Han ledet Moods of Norways satsing i USA – frem til det norske selskapet meldte frivillig oppbud etter lang tid med dårlig lønnsomhet, september i fjor.

– Det viser seg at mange tenåringer har ventet på Yollo, noe som kan få dem vekk fra mobilen – og ut i den ekte verden, sier Dahlkvist.

Appen har blitt beta-testet i Los Angeles i seks måneder – og er et sosial nettverk der du blant annet kan opprette grupper, hendelser – og utfordringer.

Du kan også finne inspirasjon til neste tur, alt med et særlig fokus på ekstremsport som surfing, kajakkpadling, fallskjermhopping og fjellklatring.

Målgruppen er 18-26 år – og inntektsmodellen baserer seg på et samarbeid med sponsorer.

– Å dele en positiv opplevelse i virkeligheten, er en av de beste måtene å bygge relasjoner, lindre stress og skape nye vennskap, sier Dahlkvist.

Nå planlegger han lansering i Norge og Los Angeles til høsten.

Les også: Vindtech-gründere landet kapital: «Feiret» med å kite fra Stavanger til Bergen