Truegroups matcher en million kroner fra Simula Innovation med en fransk engleinvestor, og legger planene for europeisk ekspansjon.
Med en nettløsning for planlegging av aktiviteter har Truegroups-gründerne Fredrik Gørrisen og Morten Østbye sikret seg presåkornsmidler fra Innovasjon Norge gjennom Simula Innovation. Men det er tre år siden de to kollegaene i Microsoft fant ut at de skulle løse alle laglederes, foreldre og klassestyreres logistikkdilemma.
Nå er løsningen klar for kommersialisering og selskapet satser på barnehager, skoler og idrettsklubber. Tanken er at organisasjoner som har barn som hovedbrukere, har andre krav til kommunikasjonen enn det for eksempel Facebook kan tilby, og markedet er stort.
–Jeg har fire barn. Familien er deltager i 27 grupper i nærmiljøet, som alle sender ut beskjeder, invitasjoner og spørsmål. Det var utgangspunktet, sier Fredrik Gørrissen.
Konkurrenter
Ideen har utviklet seg i løpet av de tre årene som har gått, og både forbrukermarkedet og familiekalenderen er satt til side, til fordel for markedet som består av alle som organiserer aktivitetene.
–Vi ser også at forbrukermarkedet er vanskelig, og samtidig at det er i b2b-markedet at det er mulig å ta betalt for jobben, sier gründerne.
En kjent startup-konkurrent i Norge er Spond, der blant andre Aksel Lund Svindal er inne som investor.
–Det er en konkurrent, men den største konkurrenten er Facebook, og det tror jeg de også vil si. Vi har beveget oss i forskjellig retning siden vi startet opp omtrent samtidig, sier Gørrissen.
–Er det rom for to slike aktører?
–Det er rom for mange slike aktører, sier han.
–Hvorfor vinner dere over Facebooks løsninger for foreldregrupper og planlegging?
–Facebook er i veldig stor grad tilpasset sluttbruker, mens vi er tilpasset organisasjonenes behov for å nå sluttbruker. Vi har identifisert et sett problemer innenfor organisasjonslivet, og så går vi inn for å løse de problemene på en god måte. Facebook favner bredere, og kanskje for bredt til å løse så konkrete problemer, sier Morten Østbye.
Kartlegger markedene
Simula Innovasjon fremhever gründernes teknologikompetanse og solide løsninger når de skal forklare hvorfor oppstartselskapet nådde opp i kampen om presåkornsmidler. Franske Indenoi, som eies av Oscaro-gründer Pierre Noël Luiggi, er allerede på eiersiden, matcher presårkornsmidlene, og hjelper Truegroups inn i det franske markedet.
–Vi har gjort en kartlegging av de europeiske markedene og går inn der vi har mest tro på match. Den franske kulturen er annerledes, men det gjør også at konkurransen er mindre intens enn i det norske markedet. Den franske skolen bruker ikke mange digitale læremidler, for eksempel, sier de to.
Grunnideen i løsningen Truegroups har laget, er at man som lagleder eller lærer kan legge inn et helt lag eller klasse, og sende ut beskjeder. Det kan man gjøre uten at de som mottar beskjedene, enten det er barna selv eller deres foreldre, har tatt i bruk Truegroups. Har man ikke appen, får man beskjedene på epost, og kan respondere direkte fra eposten.
Har man appen, eller har gitt løsningen tilgang til kalenderen enten på maskin eller mobil, kan man svare på en invitasjon til ett familiemedlem på web, direkte fra kalenderen, eller via et pushvarsel fra appen.
–Og hvis du for eksempel har en situasjon der en foreldre ikke svarer på invitasjonen, men nevner for deg muntlig på sidelinjen eller under henting at ”jo da, Fredrik skal være med”, så kan administrator selv gå inn å endre svarstatuser eller sende purringer. Det er relevant å ha full kontroll på om man har nok spillere til å stille på kampen mot Stabæk i morgen i tide til å hente inn en annen spiller, forklarer Morten Østbye.
For idrettslag er det en løsning som gjør at terminlister som blir oppdatert fra for eksempel Norges Fotballforbund, automatisk blir oppdatert i Truegroups hele veien ut i brukernes egne kalendere.
Markedet endrer seg mens man går
–Hvis dere tenker tilbake tre år, trodde dere dere skulle bruke den tiden på å komme dit dere er i dag?
–I lys av alt vi har funnet ut underveis, så har vi ikke brukt for lang tid. Men man tror selvfølgelig at man ganske raskt skal erobre verden i det man sier opp sin godt betalte jobb. Sånn er det. Markedet endrer seg mens man går, mer enn teknologien, sier Morten Øverbye.
–Har dere tatt ut lønn?
–Ja, vi tar ut lønn. Men vi har stått i dette ganske lenge nå, og det har vært perioder der vi ikke har tatt ut lønn. Men etter tre år må man det, sier Gørrissen, og understreker at det er veldig deilig å være kommet til det punktet der produktet er helt klart for kommersialisering.