Oslo kommune var invitert til å fortelle om hvordan kommunen enklere kunne bli en kunde av oppstartsbedrifter. De beste rådene kom imidlertid fra startupene selv.
Annonse
Oslo Business Region og Sopra Steria inviterte til en startup day, hvor fokuset var på hvordan kommunen skulle kunne bli en kunde av startups. Arrangementet viste at kommunen, med over 50.000 ansatte og 50 ulike anskaffelseskontorer fortsatt har en lang vei å gå.
–Det er 15.407 leverandører og 10.962 av dem har levert tjenester for under 100.000, forteller Gunnar Wedde, avdelingsdirektør i utviklings- og kompetanseenheten i Oslo kommune
Han forteller det er en veldig kompleks struktur i kommunen, og de som vil selge tjenester, må følge reguleringene strengt, ellers blir de ikke vurdert.
Annonse
Annonse
For stort gap
Selv med ny lov som skal gjøre det lettere for kommunen å anskaffe tjenester fra små aktører, er det fortsatt et stort gap mellom offentlig og privat sektor.
–Det er et alt for stort gap mellom det innbyggere opplever når de bruker kommunens tjenester og når de bruker private tjenester. Et eksempel på det er at Oslo Kommunes nettsider ikke er personaliserte. Selv om vi jobber med det, så går det mye tregere enn i privat sektor, sier Torkil Vederhus, byrådssekretær under byrådet for finans, men som har bakgrunn som utvikler.
Han sier at kommunen vil være helt avhengig av startups som kan hjelpe dem å løse store utfordringer, men medgir samtidig at det ikke er helt enkelt å komme gjennom det politiske byråkratiet.
Annonse
–Jeg har tidligere jobbet for Sparebank 1, og parallellene mellom kommunen og en stor bedrift er ganske slående. De er begge tradisjonelle virksomheter som opplever digitalisering. Vi er organisert veldig tradisjonelt, men i tillegg har vi demokratiet, som betyr at vi må ha flertallet med oss på de endringene vi gjør. Flertallet av hele befolkningen er annerledes enn det aksjonærene er for de som driver bank, sier Vederhus.
–Må utkonkurrere oss selv
Annonse
–Hvordan skal da kommunen klare å endre seg?
–Vi må øke forståelsen internt. Vi har 53.000 ansatte. Disse må forstå digitaliseringen og hvilke muligheter det gir. De bruker jo gode digitale tjenester selv, men ikke på jobben sin. Vi ser fra andre bransjer at de som overlever er de som hele tiden prøver å utkonkurrere seg selv. Det kan starte som små enheter som jobber utenfor organisasjonen, sier han, og peker på Finn.no og Vipps som eksempler.
Annonse
–Har man lederskapet?
–Jeg mener jo det. Men vi ser i for stor grad politikere som ligger lavt i vanskelige problemstillinger. Det er for eksempel vanskelig å gå hardt ut i by-land-diskusjonen. Det er en hindring at man hele tiden risikerer noe politisk, men vi må samtidig jobbe for å vise hvorfor vi gjøre det.
20-30 prosent bør feile
Leder for Oslo Business Region, Fredrik Winther, mener nøkkelen ligger i at det ikke blir en politisk polemikk hver gang noe feiler.
–Alle sier det må å være lov å feile. Men slik er ikke realiteten. Reell innovasjon er å eksperimentere med ting som ikke er forsøkt før, og suksess forutsetter da at man feiler - og aller helst feiler raskt. Vi må derfor akseptere at 20-30 prosent av kommunale prosjekter feiler, og at det dyrkes, uten at politikere hogger hverandre ned med billige poenger om bruk av skattepenger, sier han.
Han mener at et av suksesskriteriene nettopp bør være at 20-30 prosent av kommunale eksperimenter feiler, hvis ikke har man ikke forsøkt nok nye ting i stort nok tempo til at det fører til reell innovasjon. Her kan både kommunen og store selskaper lære av oppstartsverdenen.
Konkrete råd
Til tross for at de kommunens folk bidro til å tegne et mørkt bilde av dagens tilstand, sett fra startup-øyne, kom de også med noen råd.
–Dersom du vil samarbeide med kommunen, så finn alliansepartnere som har samme mål som deg. Det et er veldig vanskelig for en startup å forstå kompleksiteten i Oslo Kommune, sier Verderhus.
Men hvordan finne disse alliansepartnerne, var det ingen som svarte på. Kanskje svaret ligger i det nye akseleratorprogrammet SmartOslo, som er et samarbeidsprosjekt mellom OBR, Oslo Kommune og Sopra Steria. Et av målene med programmet er å sette startups i kontakt med riktige folk gjennom et «fast track» til kommunen.
Splitt markedet, var hans anbefaling. De møtte på en vegg når de ville tilby tjenesten til det offentlige, men har derimot funnet at det å gå etter mindre offentlige enheter som politidistrikter har vært fruktbart, og hvor de har klart å bygge kundeforhold.
Fredrik Gulowsen i NYBY, vil bygge en ny plattform for velferdsstaten, og forteller de har klart å kombinere krefter fra lokalsamfunnet, private bedrifter, organisasjoner og offentlige institusjoner i et felles løft.
Han pekte på kanskje den viktigste «take away-en»: FOU-unntaket som en vei inn til kommunekassa.
Dette er et unntak fra anskaffelsesforskriftene, og gjør det enklere for kommunen å bli pilotkunde i et prosjekt og hvor man slipper å gå gjennom en tradisjonell anskaffelsesprosess.
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.
Hør for øvrig også vår seneste Podcast, med Marianne Bratt Ricketts i Vibbio. Om hvordan hun og Stine Norum bygde et solid selskap i Norge på rekordtid og nå satser internasjonalt. I podcasten forteller hun hvordan Vibbio skal gå fra å være en videoprodusent til å bli et stadig tyngre techselskap – som blant annet bruker avansert plattformteknologi og kunstig intelligens i produksjonslinjen. Ellers om kostskolen, 18-timers-dagene i London, evakuering av landsbyer i Alpene, om å miste noen, om å ha perspektiver og beholde roen i kritiske situasjoner. Og gründertips, gründertips, gründertips!
Last ned podcasten i iTunes / Podcaster på iphonen eller bruk din foretrukne podcast-klient på Android. Søk på «Shifter».