Sondre Rasch og Fredrik Thomassen i Konsus. Foto: Konsus
Slack investerer 1,7 millioner kroner i norske Konsus
Fondet til arbeidsverktøyet Slack har besluttet å investere omlag 1,7 milloner kroner i norske Konsus.
− Det er veldig morsomt. Å være en del av visjonen deres, å bygge et OS for arbeid. Det er en hyggelig anerkjennelse. Vi håper å vokse i tidevannet til Slack som har vokst fortere enn noe annet selskap i Silicon Valley, sier Fredrik Thomassen, CEO i Konsus til Shifter.
Konsus er et norsk selskap som ble etablert i august 2015, og lager en plattform som kobler oppdragsgivere med frilansere som jobber med webdesign, powerpoint, grafisk design, dataregistrering og tekstproduksjon.
Nå investerer kommunikasjonsverktøy-selskapet Slack i underkant av 1,7 millioner kroner i Konsus, skriver DN.
Nettverket til YCombinator
Thomassen forteller til Shifter at de i våres ble tatt opp på det anerkjente akseleratorprogrammet Y Combinator som investerer i 120 selskaper i hver runde. Programmet har tidligere huset kjente selskaper som Airbnb og Dropbox.
− Vi var med på programmet i tre måneder og partnerne introduserte oss for Slack-fondet. Vi snakket med dem i et par måneder og har blitt så heldig og bli en av de 11 heldige som de investerer i, sier Thomassen til Shifter.
− Vi lanserte i august 2015 og det har vært en overveldende vekst. Vi har vokst ca 10 prosent i uken, og har gjort det snart et år. Det er et tegn på at folk har lyst til å benytte seg av frilansere til rutinebaserte oppgaver. Vi føler vi har truffet en modell fok har sittet ventet på lenge, sier Thomassen.
Nå har Konsus ni fast ansatte. I tillegg er det rundt 200 frilansere på plattformen.
− Hva er det tøffeste med å bygge Konsus?
− Det tøffeste er å vokse hele tiden og å sikre kvalitet samtidig. Det er det vi står opp om morgenene for å gjøre hver dag: Produkt og vekst, forteller han. .
− Hva vil du si om deltagelsen på Y Combinator?
− Det har vær en fantastisk opplevelse fra start til slutt. Det inspirerer å være en del av det nettverket. Og for oss som er nordmenn, har det vært en god måte å komme inn i nettverket i Silicon Valley på. Vi får umiddelbart tillit hos kunder, investorer og ansatte, sier han.
− Hva er suksessformelen deres?
− Vi har ikke lyktes ennå. Vi forsøker å lage en global disruptiv modell og det er en stor og krevende visjon å realisere. Det vi tror funker, er hardt og fokusert arbeid, sier Thomassen