Gründer og styreformann i Luado, Edvard Eikeland. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Full pott for småjobb-startup: – Vi måtte til og med si nei til flere, sier Luado-gründeren om sommerens crowdfunding-kampanje

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 6. august 2018

194 rakk å investere i plattformen som har tatt opp kampen mot Finn. 

– Det har vært en utrolig morsom reise, vi er glade og ydmyke over den overveldende mottagelsen, sier Edvard Eikeland, gründer og styreleder i Luado, tjenesten som skal gjøre det enklere å få hjelp med praktiske oppgaver i hus og hage, hvitt og forsikret, til en fast timepris på 249 kroner.

– Vi var litt usikre på hvordan det skulle gå, både med tanke på at vi aldri har hentet penger via crowdfunding tidligere, og ikke minst at vi gjennomførte det midt i fellesferien, innrømmer Eikeland.

Men det gikk veien, via Folkeinvest.no: 3 millioner ble hentet oss «folk flest», et beløp øremerket «bærekraftig vekst» – som blant annet skal brukes på tiltak relatert til markedsføring, salgs og distribusjon.

– At vi ble fulltegnet i god tid før fristen viser at dette er et konsept mange har tro på. Ja, vi måtte til og med si nei til flere som ønsket å tegne seg siste dagen, sier gründeren.

Sammen med Jarle Naustvik og digital-byrået DayTwo opprettet han selskapet i 2016. Nå er planen å ekspandere til 3-4 norske byer i 2019. Deretter venter resten av landet – før planlagt nordisk lansering i 2021.

– Med frisk kapital og 194 nye engasjerte medeiere og ambassadører inne på eiersiden er vi klare for å gi gass, sier Eikeland til Shifter.

Les også: Crowdfunding-kampanjen skjøt fart midt i fellesferien: Nå snuser Finn-konkurrenten på den siste millionen

Vi benytter cookies på shifter.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. OK, jeg forstår.