Fuse skal unngå startupfella: Slik går de fra gratis til betalt
Store bedrifter har snust på Fuse, men de rører ikke programvare som er i beta.
Det har bare gått noen få måneder siden sist Shifter besøkte Fuse. Den gangen hadde selskapet fått inn en investering på 100 millioner kroner, og siden da har mye skjedd. Nå har de ekspandert i både USA og Sør-Korea. Lokalene i Øvre Slottsgate i Oslo har fylt seg opp, og i sommer flytter de inn i nye lokaler i nabogata.
– Der kan vi ha alle i en etasje, ha muligheten til å ta ytterligere en etasje når vi vokser, sier markedssjef Bent Stamnes.
De får for eksempel et ekte serverrom med kjøling og rack, ikke et «kott» som i dag. Det blir stillekiosker slik at folk kan ha det roligere rundt seg når de ønsker det. Gutteromsdagene er definitivt over.
– Det er pussig hvordan infrastrukturen ofte må vike for lysten til å lage noe, sier Stamnes.
Beta-allergiske
For det er alvor for Fuse denne sommeren. Nylig gikk oppstartsbedriften som gjør det enklere for designere og utviklere å lage applikasjoner sammen, fra beta til 1.0. Tidligere har de tatt seg noe betalt for supportavtaler med enkelte store selskaper, nå skal de mindre kundene betale for det nye produktet, Fuse Professional.
– Når dere nå går ut av beta, hva er den største forskjellen for dere?
– Økt synlighet og hvor modne vi blir oppfattet som. Mange store bedrifter har snust på Fuse, men de har en policy som gjør at de ikke rører programvare som er i beta. Dette har stoppet oss i flere caser, forteller Stamnes.
Særlig i USA er store selskaper allergisk mot beta-versjoner.
Beta vs 1.0
Fuse viderefører fundamentet og legger det ut som åpen kildekode.
– Gmail var jo i beta i 11 eller 12 år. For oss er det viktig å presisere at motoren i produktet er stabil og har vært det lenge, sier teamleder Anders Bondehagen.
Den nye premiumvarianten kommer med flere tilleggsfunksjoner og programmer. De understreker at gratisversjonen vil fortsette å virke godt.
– Selvsagt vet vi at å betale er problematisk for mange brukere. Men Fuse forblir gratis – vi tar kun betalt for Fuse Professional, tilleggsprodukter og support. De som allerede er trofaste Fuse brukere fra beta perioden vår kan fint fortsette å bruke gratisversjonen, sier Stamnes.
Det understrekes at det heller ikke skal være vanskelig å «hoppe ut av» den nye premiumversjonen, dersom man ønsker det, i og med at den bygger på det samme programmeringsspråket som gratisversjonen, og at det ikke er noen innebyggede sperrer mellom versjonene.
– Vi har også brukere som er glade for at vi endelig tar betalt, fordi de anerkjenner at en stabil bedrift må tjene penger for å overleve, påpeker Stamnes.
Tester betalingsviljen
Det nye produktet sikter seg igjen inn mot «twilight zone» mellom designere og utviklere, der det ofte kan oppnå gnisninger og misforståelser. De lar sammensatte team programmere apper i samtid med UX Markup. De kan se endringene på skjermen umiddelbart, og studere hvordan det visuelle påvirker koden, og visa versa. Appene på slutten av prosessen blir ekte såkalte ”native apps” for iOS og Android operativsystemene.
Et eget «UX kit» er også en del av premiumpakka, med et sett av ferdige komponenter – som en basis du kan bruke ferdig eller tweake på.
– Men det er jo mye penger for noen. Hvordan kom dere frem til denne prisen?
– Det var forskjellige årsaker. Denne inntekten er matchet med det vi har valgt å utvikle. Så må vi jo etter hvert finne ut om vi har truffet riktig. Det er jo ikke til å stikke under stol at vi har fått noe kritikk for prisingen, men vi har lagt oss på samme nivå som Unity. Og vårt inntrykk er at selskaper og større team ikke har problemer med dette, sier Stamnes.
Anders Bondehagen kom nylig hjem fra USA der han har vært i samtaler med flere store selskaper, og vist frem det nye produktet.
– De var ikke skremt av prisen, hevder han.
De har også eksperimentert med rabatter for de som har fulgt Fuse over tid. Skoler og «non profits» har også fått egne rabatter.
Nytt tankesett
– Det at dere nå lanserer en betalt versjon av Fuse, ble det fremskyndet av den store investeringen tidligere i år?
– Styret har jo vært det samme, og vi har hatt dette som mål veldig lenge. Men dette ga oss midlene til å akselerere arbeidet, sier Stamnnes.
– For oss har det vært viktig å ha fundamentet riktig, det er jo det som ligger under som er vanskelig, påpeker Anders Bondehagen.
For Fuse har det vært viktig at fundamentet er godt, før de gikk ut med et premiumprodukt. Releasedatoen har i god startupånd vært dyttet på, men nå bar det ut av «gründerfella» – den der du aldri blir helt fornøyd og forblir i en evig beta.
– Alle planer kan jo være fantastiske, men det er først når du setter de ut i livet at du ser om de virker. Selskapet er nå ikke lenger først og fremst et utviklingsselskap, men et produktselskap. Dette mindsetet får man ikke før de første dollarene kommer inn, og man ser at man har laget noe folk betaler for, sier Stamnes.
Ikke "null jobb"
– Sånn bortsett fra prisen, er det noe annet folk har klaget på?
– Det er utrolig mange som vil lage egne apper, og alle ser etter en måte der det er «null jobb» og disse vil bli skuffet. Det finnes folk som tror de kan gjøre alt med «drag and drop» fra scratch, men det er en urealistisk forventning. Idéer må diskuteres og skisser bør lages på papir. Det er ingen enkel vei til målet, men dette er enklere vei, mener Stamnes.
– Men er det ikke en fare for at appene uansett blir like og generiske med et verktøy som dette?
– Nei, det skaper heller mulighet til lage apper som er cutting edge, som er lett å tilpasse. Det som før tok fire uker, kan gjøres på en halv dag, og man kan dra det mye lenger, sier Anders Bondehagen.
Hør også vår tidligere podcast med Fuse, der de deler sine beste app-tips, og forteller mer om hvordan programmerere og designere kan lage apper sammen uten å gå i strupen på hverandre: