Norske Playfinity vinner priser, og får goodwill i inn- og utland. Men det er ikke like lett å hente de nødvendige millionene.
Annonse
Shifter har tidligere skrevet om barndomskompisene som ville ta leken tilbake, og derfor gründet selskapet som har laget en «playstation» for utendørsmoro.
«Konsollen» er full av sensorer som i den første varianten av produktet er puttet inn i en ball som igjen kobles opp mot en app for ulike ballspill og fotballtriksing. Men konsollen kan også tas ut av ballen og puttes i en sokk og dermed «game» trampolinehopping. Slik kan vennene eller hele familien være sammen i aktivitet når man spiller.
Annonse
Annonse
Vant pris
De siste månedene har det gått raskt fremover, og nylig vant Playfinity Gulltasten i kategorien “Årets helse- og treningsprodukt” i konkurranse med globale kjemper som Apple, Samsung, Garmin, Fitbit og Polar.
Juryen mente smartballen skilte seg ut i en lang rekke produkter som i hovedsak består av smartklokker og treningsarmbånd,ved at brukeren faktisk må bedrive fysisk aktivitet.
-- Det som gjør dette så gøy er å se barn og voksne, svette med 180 i puls, som roper «bare en gang til. Vår drøm er å skape et produkt som får folk til å være aktive sammen og har det gøy samtidig, forteller selskapets CTO Jarle Nordby-Bøe.
Annonse
Østerrikske barn i aktivitet
Det er ikke første gang Playfinity vinner en pris. Tidligere i år dro de til Østerrike, der de vant en konkurranse arrangert av «Motion4kids», en organisasjon av nettverksbedrifter i regi av statsspillselskapet Casinos Austria, for å få flere barn til å bli fysisk aktive. Det resulterte blant annet i et oppslag i storavisen Kronen Zeitung. Den norske startupen har nå et pilotprosjekt med Sportbox, en av landets største arrangører av ballidrettsleirer for barn, som også samarbeider med det østerikske idrettsforbundet og den internasjonale skolen i Wien. Der brukes ballen i gymtimen og annen fysisk aktivitet for de 1500 elevene på skolen
Annonse
-- Vi satser på å finne slike partnere som har «passion»for å få skapt aktivitet og moro for unge og gamle og er etablerte lokalt. Dette gjør det mye lettere å komme ut i verden enn å gjøre det via retail og pushe på med kostbar markedsføring, mener Stub Aune.
Annonse
I butikk
Playfinity lanserte ballen med en vellykket crowdfunding-kampanje hos Startskudd, og har også blitt tatt inn i butikker som Anton Sport, Sport1, Telenor og Elkjøp i sommer. Likevel betrakter de 2018 som pilotår. Til våren begynner alvoret.
-- Det viktigste for oss var å se hvilken retning vi skulle gå med teknologisk funksjonalitet, hvordan barna adopterte produktet, og samtidig se hvordan vi skulle kommunisere produktet, forteller daglig leder og gründer Henrik Stub Aune.
-- Det har ført til at vi nå har endret kommunikasjonen fra en smartball for utelek, til en spillkonsoll for aktiv lek, fortsetter han.
I dag finnes det tre apper som gjør at den kan brukes både som kasteball, på trampolinen og til fotballtriksing, og Playfinity har lagt inn muligheter til å utfordre hverandre på tvers av tid og sted.
-- Til å begynne med oppfattet folk det som den «oransje, smarte ballen». Nå ser flere og flere at det er mange bruksområder og flere kommer til. Snart åpner vi også APIet slik at andre kan utvikle.
Til håndball-EM
De har testet ut konsollen ut mot ulike miljøer. På Altitude Trampolinepark bygges det et eget Playfinityrom, og nå i desember har det Europeiske Håndballforbundet invitert dem til EM i Paris for å presentere den fjerde appen som skal gjøre håndball enda morsommere, for hele «Håndballeuropa»
-- Barn bedriver ikke løkkehåndball på samme måte som løkkefotball. Så håndballen har sett potensialet i hvordan Playfinity kan få utøverne til å kaste mer ball utenfor trening, på en morsom og leken måte, forteller Stub Aune, som er på plass i Paris under finalehelgen.
Investorjakt
Så langt har de et knippe investorer knyttet til miljøet rundt StartupLab. Nå er målet å kjøre en større runde og hente 7millioner kroner. Flere av de gamle er med videre, men gründerne jobber nå med å identifisere nye potensielle investorer.
Og selv om interessen og goodwillen rundt produktet har vært stor, er ikke denne prosessen enkel.
-- Startup-investormiljøet i Norge er forholdsvis lite, og selv om investorene liker hva vi driver med så sier flere at lek ikke er noe de kan noe om. Det vi jobber med er jo å få mennesker til å bli mer aktive i en ellers inaktiv og skjermbasert hverdag, vi gjør det bare morsommere og sosialt. Det kjenner vi alle til. Denne prisen viser jo at bransjen nå allerede ser effekten av dette.
-- For oss er dette kun de første lille skritt, vi har idag mange av de største aktørene i norsk næringsliv som partnere på vår misjon samt partnere i tre land som alle gjør seg klare for 2019. Vår ambisjon er å få hele verden til å være mer aktive, og verden er klar for noe nytt, og det er norsk.