Går fra Schibsted til investeringsselskapet New Mark. Skal integrere teknologi i investeringsprosessen
Nyansatte Andreas H.F. Olsen i New Mark skal finne nye oppstartsselskaper å investere i.
Investeringsselskapet New Mark har gått under radaren for de fleste, men har likevel rukket å investere over 100 milllioner kroner i diverse startups som Unacast, Syncano, Synq, Spond og nå senest Fintech Innovation.
Drivkreftene bak er brødrene Pedro og Nikolai Fasting, og Nordicbet-gründer Harald Lervik, som for alvor startet et tettere samarbeid for syv år siden, da en klynge av oppstartsselskaper fant sammen i Oslo. De trengte utviklere, så de opprettet en base i Bialystok og Warsawa, som ifølge Pedro Fasting selv, er blant de bedre stedene for utviklere og entreprenører å jobbe i Polen i dag.
Nå skal de utvide nettverket i Norge, og de flytter snart inn i nye lokaler på Youngstorget.
En av de føste investorene i Unacast
– Vi har en langsiktig visjon om å bygge et økosystem, og vi har allerede kommet langt i Polen. Vi er opptatt av å bygge et miljø hvor vi kan dele kompetanse med hverandre og har utviklet metodikk og teknologi for å effektivisere dette i et konsept som heter ExplorerHQ, sier Pedro Fasting til Shifter.
Han peker på «Explorers Club», som var et periodisk arrangement i Oslo, hvor blant annet Unacast hadde en av sine første presentasjoner.
– De var veldig imponerende. De klarte å kommunisere tydelig hvor de skulle på et tidlig tidspunkt, så etter noen runder valgte vi å investerte i selskapet. Deretter kom var det flere investeringer, så vi innså at vi måtte ha et investeringsselskap som en motor i et økosystem, sier Fasting om etableringen av New Mark.
Etter å ha jaktet lenge på en CFO til Newmark, dukket Andreas Olsen opp på radaren til Fasting.
– Vi fikk tips om folk i BCG og andre konsulenthus, men Martin Sahlén i Unacast spilte inn Andreas. Vi hadde en lunsj, og vi innså at han er en type person vi kan bygge videre på, sier Fasting.
Olsen takket ja og sa opp jobben som produkt- og kommersialiseringsdirektør for B2B-produkter i Schibsted.
Skal integrere teknologi i investeringsprosessen
– Det er tøft av Newmark å gå ut etter en ung person, og ikke en traver. En som er sulten og som snakker samme språket som de unge entreprenørene, sier Olsen, som blant annet har bakgrunn fra NTNU og Entreprenørskolen.
– Hvorfor er Newmark spesielt?
– Vi skal finne spennende oppstartsselskaper samt knytte disse til et nettverk med kompetanse, sier Olsen, og innrømmer samtidig at det er mange investorer som jobber på den måten.
– Vi skal aktivt integrere teknologi i investeringsprosessen. Vi vil bygge løsninger som gjør det enklere å evaluere selskaper, men også enklere å gi verdifull feedback. Dersom vi gjør en bransjeanalyse, vil vi dele kunnskapen vi får med oppstartsselskapet. Vi vil gi mer enn vi tar, sier Olsen.
– Hvor store beløp vil dere investere?
– Mellom 500.000 og fem millioner, så det blir i tidligfase, forteller Olsen.
– Hvor mange selskaper vil dere investere i hvert år?
– Det er umulig å si, men vi har investert i fire stykker i år, sier han.
– Hva er største utfordringen for New Mark?
– Å finne formen. At vi leverer på visjonen om å bidra. Vi har fått til mye på den organiske måten og har bygget tech-huber i Polen, men mye handler om å bygge en sterk kultur rundt deling og det å hjelpe hverandre. Gjør man det, får man tilgang på flinke folk, sier Fasting.
Han poengterer at det ikke betyr at Newmark må ansette alle flinke.
– Partnerskap er like viktig. Og hvis man er flinkest til å hjelpe andre, så vil flinke folk tiltrekkes av det, sier han.
Noen av selskapene New Mark Invest AS har investert i: