Gary Vaynerchuck i samtale med Thomas Moen (til venstre) i regi av Oslo Business Forum. Foto: Lucas Weldeghebriel

Gary Vaynerchuck: 95 prosent av gründere burde ikke blitt gründere

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 6. november 2017

Marketing-legenden Gary Vaynerchuck har vært på besøk i Norge og mener at gründerskap ikke er for alle.

Han har vært vanskelig å unngå hvis du har frekventert på Linkedin, Facebook, Vine eller et annet sosialt medium de siste ti årene.  Han ble kanskje først offentlig kjent gjennom sin Youtube-kanal om vin. I 2009 skrev han boken «Crush it: Why Now is the Time to Cash In on Your Passion», og etter det har det gått slag i slag. Nå troner han på toppen av sitt eget digitalbyrå VaynerMedia, som omsetter for over 100 millioner dollar.

Som hovedtaler på Oslo Business Forum 2. november tok han turen til Norge, og hadde et mindre arrangement for om lag 100 oppmøtte i Bygdø Allé dagen etter.

– Hvorfor tror du de fleste startups feiler?

– For de de fleste vet ikke hvordan man driver en bedrift, sier Gary Vaynerchuck.

–Den greia om at alle kan være en fantastisk og suksessrik gründer, er som å tro at alle kan være en fantastisk og suksessrik av noe annet vi beundrer. Hvorfor er ikke folk flest fantastiske ishockey-spillere? Fordi det er vanskelig, sier han.

For mye billig kapital i systemet

Gary Vaynerchuck. Foto: Lucas Weldeghebriel

Han mener vi er fanget i et «bullshit»-narrativ akkurat nå hvor alle skal være en gründer.

– 95 prosent av menneskene jeg ser hver dag som starter selskaper burde jobbet for entreprenører, ikke være entreprenører selv. Men gründeren er satt på en pidestall, sier han.

Han poengterer at det har vært et behov for å stimulere til gründerskap, men at det nå har gått for langt.

– Og nå tror alle at de er den ene, og det er til å le av, fordi det er så mye billig kapital i systemet, fordi renten har vært så lav, mye penger, som finansierer det hele. Tanken på at en idé er verdt 2-3 millioner dollar, er latterlig. Men det er realiteten i økosystemet for startups. Så mange vil utnytte det. Men jeg tror de fleste feiler fordi de fleste er ikke flinke nok til å bygge et selskap, sier han.

Ideen om sin egenverdi er oppblåst

Han får støtte av Kolonial-gründer Karl Munthe Kaas, som også hadde tatt turen for å høre på Vaynerchuck.

– Ja, det er en forskjell på å være en produktutvikler og det å bygge et selskap. Det har vært en nødvendighet med et økt fokus på gründere, men nå ser vi kanskje noen tegn til at det har vært en overkorreksjon, sier nettmatgründeren.

Han mener mange gründere føler en feilaktig «sense of entitlement».

– Det kan virke som det er en del i vår generasjon som ser på det som en menneskerett å være en suksessfull gründer. Og ideen om sin egenverdi er litt oppblåst hos en del. Du lukter de har levd et litt skjermet liv. Jeg er tilhenger av at man skal søke drømmen, men tenk samtidig at du er en del av et samfunn og følg drømmen kun hvis den er samfunnsnyttig, sier han.

– Et offer

Næringsminister Monica Mæland fikk omvisning av Karl Munthe-Kaas i de forholdsvis nye lokalene til Kolonial.no. Foto: Håkon Jacobsen, NFD

– Hvordan er det egentlig å være gründer?

– Det er beinhardt fordi du i stor grad må ta beslutninger under usikkerhet. Det er nesten definisjonen på å være gründer. Vi må leve med denne usikkerheten hele tiden.

Han forteller at mange selskaper er avhengige av å hente kapital og at det er et veldig press på å bevise fortløpende.

–Det er også det som gjør det gøy. Men jeg tror det er et høyt stressnivå blant gründere. Vi har lange arbeidsdager. Man lever selskapet sitt og det er vanskelig å legge fra seg. Det er det siste jeg tenker på før jeg sovner og det første når jeg våkner opp. Jeg tror ikke alle innser at det er et offer. Jeg tror ikke det er for alle.

– Hvem bør bli gründer?

– Hvis du har oppdaget en unik kundeinnsikt, eller sett et potensial i noe folk vil ha og noe du kan tilby på en ny og effektiv måte. Ta tak i problemer som samfunnet eller næringslivet ikke løser godt nok. Du må ha kundebehovet og en grov strategi, så finner man løsningene underveis. Det viktigste er imidlertid at du klarer å samle kapital og humankapital rundt problemer som skal løses. Det er et koordineringsspill, sier han.

Jobb gratis

Jeff Bezos fra Encore Awards i 2012. Foto: Danrok/Flickr

– Hvis du skulle starte på nytt, uten budsjett, og vil bygge et tech-selskap, hva ville du gjort?

– Jeg ville jobbet gratis for en jeg beundrer i fire år, sier Gary Vaynerchuck.

– Hvem ville det vært?

– Jeg ville prøve å komme i kontakt med Jeff Bezos (sjef for Amazon) og jobbe for ham. Gratis. I fire år. Jeg ville bokstavelig talt sovet på sofaen til en venn og spist fast food til 99 cent dagen i fire år for å jobbe for Jeff Bezos. Faen, jeg ville gjort det akkurat nå, sier han.

Han tror at om 20 år vil det være mulig for individer å betale suksessrike næringslivsfolk for å jobbe for dem. Ikke omvendt. Det er en merkelig ting jeg begynner å innse, fordi det er åpenbart for meg at det er der verdien ligger. Plasser deg så nærme som mulig til det du ønsker å bli, så vil du vinne hvis du er kapabel.

–Når jeg ser på dokumentarer og leser om suksessrike folk, så ser vi en enorm mengde som begynte med å koke kaffe for personen de ønsket å bli, og så ble det. Jeg ville gjort det, sier han.

Han mener at unge menneskers største verdi er tid.

– Vi er så presset av våre foreldre til å tjene penger når vi er 22-23 år. Jeg ville hatt en fundamentalt annen strategi fra 22-30. De som er over 45 år vet hvor ungt 30 år er. Og til de som er nærmere 50 år, hvis jeg hadde sagt til dem: Hva med å jobbe for den du beundrer mest fra du er 22 år til 30 år? Gratis? Så ville mange ha gjort det framfor det de egentlig gjorde. Som er bullshit for å betale husleia, sier han.

Han tror folk vil begynne å innse dette og det vil bli skapt et marked rundt det å lære fra de beste.

– Akkurat nå har jeg muligens 35.000 epostadresser i et regneark med mennesker som er villige til å jobbe for meg i to år gratis.