TEAMET: Her er Skiwos utvidede team hos StartupLab. Fra venstre: Jørn Mikalsen, Rolf Assev, Rodney Boot, Gautam Chandna, Tuulia Kankaanpää og Pål Kopperud. Foto: Skiwo.

Tolketjenesteselskapet Skiwo sikrer syv millioner investorkroner

Publisert Sist oppdatert

Den digitale tolketjenesten TikkTalk fra selskapet Skiwo har nylig hentet kapital i sin første runde.

Gautam Chandna, Jørn Mikalsen og Rodney Boot har utviklet en tolketjenesteplattform hvor både sertifiserte tolkere og tospråklige kan selge tolketjenester over nettet via video, via lyd, en til en, eller via deres hub-er hvor tolkere kan snakke med kunder via en sikker linje.

Det finnes to versjoner. Den første, "TikkTalkPro", kan man kjøpe tjenester fra sertifiserte tolkere, mens på "TikkTalkGo" kan du kjøpe tolketjenster fra tospråklige. Den sistnevnte kan også benyttes gratis.

–Jeg fikk tilbud om lederstilling og firedobling av lønnen, inkludert opsjoner, sier daglig leder Chandna til DN, som 1. januar sa opp jobben i nettleserselskapet Opera for å følge gründerdrømmen.

Nå har selskapet ifølge samme avis hentet syv millioner investorkroner fra Stein Jacobsen, Tharald Nustad, Knut Eirik Storsul, StartupLab AS,  Founders Fund 1, Mitch Patridge og Mike Zill.

–Vi fikk inn mer penger enn det vi så etter. Vi hentet penger fra noen amerikanske, norske og kinesiske investorer. Det er flott at investorene tror på oss. Nå er vi finansielt sikret til å gå fremover raskt, sier Chandna til Shifter, og legger til at de nå kommer til å utvide staben.

Vil fjerne mellomleddet for tolketjenester

–Hva er deres største utfordring fremover?

–Det blir å utvikle markedet. Nå må vi jobbe med det, lære dets behov, samt utvikle automatiserte løsninger som gjør at tolker kan jobbe raskere og bedre, sier han.

Han peker på at dersom man skal kjøpe tolketjenester i dag, går det vanligvis via et byrå som mellomledd, hvor byrået setter prisen og manuelt finner frem til aktuelle tolker. Skiwo ønsker at denne prosessen skal skje automatisert, uten mellomledd og hvor tolken selv kan sette prisen.

–Vi snakker med tolker og prøver å finne ut hvordan vi kan lage et system som de kan leve av og hvor de er i førersetet, sier han.

Ideen til Rolf Assev

–Hvordan fikk du ideen?

–Det var ikke min idé. Den originale ideen var fra Rolf Assev (StartupLab) som for to år siden spurte meg om jeg kunne lage en demo. Jeg gjorde det, men fortalte samtidig at jeg ikke så et marked for tjenesten. Så kom flyktningekrisen, og da var det ikke lenger et markedsspørsmål men et menneskespørsmål. Vi kunne ikke forvente at dette ble løst av myndighetene eller flyktningene selv, men noen måtte gjøre det. Rolf koblet meg med Jørn Mikalsen (ex-Tandberg), som hadde en tilsvarende idé, og som satt på alle tall fra det norske markedet. Etter flyktningekrisen så vi at markedet hadde fordoblet seg, og da var det åpenbart at det var en mulighet. Dagens tolkebyråer jobber som reiseagenter fra 90-tallet. Alt skjer manuelt. Vi så derfor behovet for en mer automatisert løsning, sier han.

Han forteller at dagens byråer jobber veldig hardt for å levere tolketjenester over hele landet, og er under press for å levere mer, raskere, og mener Skiwo kan hjelpe dem med å automatisere tjenestene sine samt effektivisere administrasjonen av tolkeoppdrag.

Chandna hentet også inn tredje medgründer, Rodney Boot, som er designer og produktutvikler, og sammen startet de Skiwo.

–Nå jobber vi med å finne riktig product-market-fit, og snakker med flyktningeorganisasjoner, flyktninger, myndigheter og tolkere. Neste år vil vårt viktigste mål være å øke antall nye kunder per dag, sier han.

–Har dere konkurrenter?

–Ingen direkte konkurrenter. Du har selvsagt alle tolkebyråene, og så er det en tjeneste i Hellas som heter getacross.org, men den har et veldig isolert marked for flyktninger som kommer over til Europa via Hellas og er basert på frivillighet. Det er noen større byråer i USA, men de leier inn tolkere. Det finnes ingen plattform som vår etter det jeg har sett, sier Chandna til Shifter.


PODCAST MED JOHAN BRAND I KAHOOT!

Kahoot får ny sjef, men Johan Brand er med videre som strategisjef. Og han vil som en av gründerne fortsatt være «the soul and spirit». Hør denne ukas Shifter-podcast, der han blant annet forteller om gründerfilosifi, ubehagelige fotokunst og seilturen der han jobbet for å overbevise påtroppende Kahoot-sjef Erik Harrell om å komme ombord i selskapet. Og mye, mye annet.