Henrik Müller-Hansen i Gelato. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Milepæl nådd: Gelato dekker fem milliarder mennesker
Henrik Müller-Hansen har investert tungt for å gå inn i bedriftsmarkedet globalt.
Det er Dagens Næringsliv som har gått gjennom årsregnskapet til «trykkeribransjens svar på Airbnb», der du som kunde får tilsendt trykksakene fra et lokalt trykkeri selv om du bestiller globalt. Gevinsten er at overproduksjonen går ned og klimafotavtrykket blir mindre.
Gelato hadde en vekst i omsetningen på 62 millioner til 335 millioner kroner. Samtidig går selskapet fra pluss 12 til minus 30 millioner kroner i driftsresultat, skriver DN.
– Dette er i tråd med vår strategi og er grunnen til at vi hentet penger. Vi visste at muligheten i bedriftsmarkedet fantes, sier Müller-Hansen til DN.
Henrik Müller-Hansen beskrev planen overfor Shifter tidligere i år.
Gelato hadde da fått inn multinasjonale giganter som Sapa (aluminium) og Atea (IT) som kunder, og satset for fullt i Kina, Brasil, India og Russland. Print-tech-startupen vil nå et marked på fem milliarder mennesker om kort tid.
Ifølge artikkelen i DN er dette målet nå nådd.
– I dag produserer vi på 70 trykkerier i 27 land, og vår distribusjon dekker 68 land og når 5,3 milliarder mennesker via vår globale plattform. Det er dette vi har jobbet for de siste 24 månedene, sier Henrik Müller-Hansen.
Blant de nye kundene som omtales i DN er blant annet Lufthansa Cargo og programvareleverandøren ESI Group.