KPMG ville ikke lenger være et traust revisjonsselskap, og i trålingen etter startups med spennende teknologi har de nå funnet AI-selskapet Lucidtech.
Annonse
Det dreier seg om et av verdens største revisjons- og rådgivingsselskaper, med over 190.000 ansatte globalt. I Norge er det riktignok «bare» 1100 ansatte, men det er likevel enormt sammenlignet med tremannsbedriften Lucidtech. Nå har det lille AI-selskapet fått napp hos giganten.
-- Skal du være liten, må du være dritgod på det du gjør. Du må spisse deg skarpt inn mot det problemet du skal løse. Vi opplever at Lucidtech gjør dette. Fordelen her er dessuten at vi kan være med å påvirke veikartet tidlig. Det får vi ikke gjort med de store globale aktørene, sier Tom Einar Nyberg, leder for digitale operasjoner i KPMG.
For Lucidtech er samarbeidet vært gull verdt, ifølge gründer og daglige leder Ståle Zerener.
-- Vi har fått testet vår teknologi på ulike bruksområder. Det har gitt et grunnlag for videre samarbeid med KPMG og også andre kunder. Det er jo mange veier man kan gå som selskap. Men nå har vi bedre kunnet sikre at vi ikke bruker tiden vår på å utvikle teknologi som ingen vil bruke, sier Zerener om samarbeidet.
Oppstartsselskapet er ledende på å trekke ut informasjon fra enorme mengder data som ellers står ubrukt. Det kan være PDFer, innskannede filer eller rene bilder. Foreløpig har det vært stort sett fakturaer og kvitteringer, men det kan like godt være avtaler eller andre papirer, for eksempel for logistikk – poenget er at algoritmene uansett skal kunne lese og sortere informasjonen.
Annonse
-- Det var vi som fant dem, det er jo en del av jobben vår å orientere oss i teknologilandskapet. Vi samarbeider med alle de store, som Google, Microsoft, Amazon og de andre. Men det betyr også at vi leter etter samarbeid med mindre selskaper, sier Ida Aspaas Karlsen, leder for Intelligent Automasjon i KPMG.
Annonse
Studerer teknologien
Etter en «teknisk due dilligence» var det altså full match med den lille AI-startupen.
Annonse
-- Hvor dypt inn det tekniske går dere hos oppstartsselskapene dere vurderer samarbeid med?
-- Nok til at vi vet om det er noe der eller ikke. For oss som objektive rådgivere overfor en kunde, er det viktig å vite hva slags IP som ligger i tjenestene vi anbefaler videre, sier Nyberg, som understreker at disse undersøkelsene skjer under en streng NDA.
Han viser til at det innenfor AI-området er mye åpen kildekode som skaper fundamentet som de fleste bygger videre på, og at det er viktig å finne ut hvor unik teknologien er utover dette grunnlaget.
-- Mange tuner litt på ting, pakketerer det, og selger det videre. Vi trenger ikke å vite alle tekniske detaljer, men vi må vite nok til å se om resultatene blir som ønsket, om det er verdt pengene. Da kan vi stå rakrygget når vi gir kundene våre valget mellom å bygge selv, konfigurere, eller kjøpe det som en ferdig tjeneste.
Tester verktøyene
Automatiseringsansvarlig Ida Aspaas Karlsen i KPMG viser til at de kjenner de ulike områdene hos kundene godt, og har en rekke «case» der de ser etter løsninger.
-- Vi vet hva de trenger nesten før de vet det selv. Da er det veldig lett for oss å se hva en tjeneste kan gi av verdi. Jeg er opptatt av at vi ikke skal være med å utvikle noe som allerede finnes. Vi tester verktøyene, slik at vi kan gå god for at det fungerer, sier Aspaas Karlsen.
Nyberg viser til at det kan være mange tilfeller der selskapene som de rådgir, selv ønsker å bygge tjenesten, særlig når det ligger nær kjernen. Et eksempel på dette kan være en banks system for risikovurdering av kunder.
-- Innen de mer generelle områdene kjøper de kanskje tjenestene eksternt. Det er såpass knapphet på kompetanse innen disse nye områdene, så du må ta et veivalg for hvor du skal legge ned tid og ressurser, sier Nyberg.
Automatiserer regnskap
Selv vil konsulentgiganten bruke Lucidtechs teknologi til blant annet fakturahåndtering.
-- KPMG som alle andre får jo en drøss med fakturaer. Noe av det har automatiserte løsninger fra før, basert på ulike standarder. Men vi får også en del ustrukturert data, der vi nå har testet ut teknologien til Lucidtech, som leser inngående fakturaer og registrerer det riktig videre i regnskapet, forteller Nyberg.
Der algoritmen sier at fakturaen er «sikker», går den rett videre, mens i visse tilfeller får den en «menneskelig sjekk», for så å behandles videre. Dette er igjen med og lærer AI-motoren.
Han mener at gründerne i Lucidtech har fulgt en god oppskrift, gjennom å jobbe aktivt med en partner, og justere produktet inn mot det som er problemet til kunden.
-- Man går inn i en god dialog sammen. Det krever tillit, men jeg tror du får langt bedre resultater.
Bindes ikke opp
KPMG understreker at de ikke har noe krav om eksklusivitet når de nå har gått inn i samarbeidet med Lucidteh.
-- De skal ikke være bundet opp til oss, for da vil vi ødelegge deres fremtidige vekst. Vi ønsker ikke å sette de i en vanskelig markedssituasjon. Ingen startups er tjent med at en stor corporate har enerett på teknologien deres, sier Nyberg.
Lucidtech har allerede nå kommet videre med andre internasjonale storkunder.
-- For oss har det vært en viktig referanse i dialogen med andre kunder, sier Ståle Zerener i Lucidtech.
Tørre å teste
-- Kunne KPMG gått inn på en slik avtale for fem år siden?
-- For å være helt ærlig; KPMG var et traust revisjonshus den gangen. Så man hadde ikke holdt på med dette i det hele tatt. Rundt tre år siden bestemte selskapet seg imidlertid for å gå «all in» på tech, både internt og ut mot selskapene.
KPMG har i den forbindelse hentet inn en rekke nye digitale hoder med tung teknologikunnskap. Ida Aspaas Karlsen og Tom Einar Nyberg kom for eksempel fra Capgemini, og mer og mer dreier seg nå om digitalisering, med sterkt fokus på automatisering.
Startupsamarbeid handler også om å våge. Nyberg viser til at norske virksomheter gjerne snakker om å være agile, «fail fast» og alt det der. Men at sannheten er at det for mange blir med snakket.
-- Vi må ligge i forkant, og det betyr at vi må tørre å teste, og vi må tørre å gå på trynet.
Han mener det i disse sammenhengene handler om å gjøre forutsetningene klare, og har en felles forståelse for at det er en risiko for at det kan feile, men at gevinsten likevel kan være stor.
-- Hvis du imidlertid liker å stå på trygt fundament og bare jobbe med skilpaddeteknologi, er ikke dette sfæren man bør gå inn i.
Være ærlig
Ledere må være åpne og ærlige overfor egen organisasjon om at det nettopp er testing de holder på med.
-- Dette handler om forventningsstyring i forkant. Du får ikke noe forklaringsproblem i etterkant, dersom du har vært tydelig på dette, sier Aspaas Karlsen.
Hun viser dessuten til at det er viktig å være realistisk overfor kundene, med tanke på hvor langt teknologien har kommet.
-- Med alt pratet om kunstig intelligens og automatisering får mange kunder en forventning til teknologien som er løsrevet fra virkeligheten. Man må derfor være ærlig på hva man har og ikke har.