CO for Latin-Amerika Jonathan Duran og CRO Nikolai Botero Johnsen i Oiid. Foto Vilde Mebust Erichsen

Kygo-backede Oiid blir pensum i Mexico: Vil revolusjonere musikkundervisningen

Publisert

Og den norske musikk-startupen har UNESCO på laget.

Oiid-appen lar deg leke med musikk - og kan sammenlignes med en miksepult, virtuell sådan. I fjor hentet Bergen-selskapet 25 millioner kroner - og blant investorene sitter Kygo, Kyrre Gørvell-Dahll.

Tidligere i år etablerte selskapet også en egen oiid-Foundation - med et formål «å fremme interkulturell dialog og fred blant ungdom gjennom innovative programmer og verktøy innen musikkutdanning og teknologi».

Og nå får selskapets web-baserte undervisningsopplegg vinger. Først i Mexico, deretter Brasil, Argentina og Colombia.

– Landene er valgt fordi det er i disse, spesielt i Mexico, at man finner den største veksten i bruk av musikk på digitalt format, sier CEO Gisle Johnsen.

Digital undervisning

Oiid Education baserer seg på lokale - og nasjonale musikksjangre. I Mexico har selskapet selv produsert et album i oiid-format med «et av de beste mariachi-orkestrene i landet», landets mest kjente musikkform.

– Dette er finansiert gjennom stiftelsen vår, som har fått støtte fra internasjonale, nasjonale organsisasjoner og myndigheter, sier Johnsen - og nevner blant annet United Way.

I det digitale undervisningsopplegget kan også artistene selv være lærere - via video foran elevene.

– På denne måten får skolene inn musikalsk «ferskvare» i undervisningen, og artister får en mulighet til å gjøre musikken sin kjent for et helt nytt publikum, sier selskapets CEO.

For å spre oiid Education internasjonalt, signerer selskapet nå med blant annet UNESCO - og et arbeid med å implementere undervisningsopplegget i den norske skolen, skal etter planen skje til høsten.