Daniel Johansen, en av utviklerne i Innit, viser frem mattespillet fra VR Education. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen
Daniel Johansen, en av utviklerne i Innit, viser frem mattespillet fra VR Education. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

«Hemmelig» virkelighet: Fem VR-startups du ikke har hørt om, men vil høre mer fra

Publisert Sist oppdatert

De får lite oppmerksomhet fra investorer eller medier, men flere er teknologisk helt der fremme. 

De fleste har hørt om Dimension10 og Ludenso (tidl. MovieMask), men har du hørt om Visual 360, Vixel, VR Education, Innotech Norway og Glitch? Nordic VR Forum på Hamar i forrige viste at det bobler av spennende nykomlinger der under radaren.

Visual 360

Martin Moe, gründer av Visual 360, forteller at de utvikler fotorealistiske modeller av hus og store bygninger -- 3D-skanninger som for eksempel lar deg gå "inni" en turistattraksjon, uten at du trenger å flytte deg ut av din egen stue.

-- Vi utvikler forskjellige typer teknologi, blant annet 3D-skanning som gir en fotorealistisk modell av et hus eller en stor bygning, slik at man kan gå virtuelt gjennom et bygg og legge igjen masse interaktive punkter. Avhengig av hvor du er i rommet, kan det dukke opp video, fakta eller informasjon, sier Moe.

Visual 360 utvikler gjør et verktøy for å gjøre en plantegning på papir om til en 3D-virtuell plantegning, som man kan jobbe videre med på nett. I tillegg jobber Visual 360 med produktvisualisering -- slik at du kan vise et hus i 3D på nett, og for eksempel bytte farger i de ulike rommene.

I likhet med mange av de andre ukjente VR-selskapene har heller ikke Visual 360 noen investorer. Om VR-produktet de har tatt med til Nordic VR Forum -- en 3D-skanning av Brønnøy kirke -- forteller medgründer Trond Eide at den virtuelle turismen til kulturminnet økte dramatisk, da produktet ble lansert.

 Trond Eide og Martin Moe i Visual 360. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen
Trond Eide og Martin Moe i Visual 360. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

-- Da vi la ut Brønnøy kirke virtuelt på nett, var 5.000 innom på to dager, med besøk fra mange land. I og med at det er totalt nettbasert, egner teknologien seg derfor bra for å promotere kulturhistoriske skatter, sier Eide.

Vixel

Vixel utvikler 3D-modeller for AR, VR og MR til bruk innen bygg, anlegg og diverse industrier. Rune Vandli, gründer av selskapet, forteller at de har flere tjenester på gang.

-- Vixel spesialiserer seg på prosessering av 3D-data til bruk i VR, AR og MR, og beriker disse dataene med data fra andre kilder. Vi anser denne prosessen som en av de største utfordringene, særlig med tanke på Mixed Reality, og vi liker å løse de vanskeligste problemene først. I tiden framover fokuserer vi på å leverer skalerbare tjenester på det grunnlaget.

Teknologien deres tas blant annet i bruk av undervannsindustri i Egypt.

Den første tjenesten Vixel har lansert, er en tjeneste som heter VREX: Den tar store, tunge 3D-modeller fra en bedrift inn i VR, slik at de kan samarbeide om modellen -- finne feil og diskutere løsninger, med sine underleverandører -- som ofte sitter på industriprosjekter, sier Vandli. Inntil videre har ikke selskapet noen investorer, men etter planen skal de være på plass i løpet av høsten.

-- Målet er finansiering på 12 millioner i løpet av året i form av en såkornsinvestering, og så vil vi vurdere om vi trenger en større investering i 2020, sier Vandli.

 Rune Vandli i Vixel. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen
Rune Vandli i Vixel. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Vandli forteller at folk som er skeptiske til VR- og AR-teknologi, ofte reagerer på omstillingsprosessen. Han mener et triks er å få to - tre entusiaster i en bedrift, og så spre det videre til resten.

-- Det er headsetene som ser skremmende ut for mange, og det er ikke alltid like lett å forklare parallellene til transformasjonen fra mobiltelefonen på 70-tallet til dagens smarttelefoner. Samme vil skje her med eksponentiell utvikling. Dagens VR løser et problem for mange i dag, som er stort nok til at headsetet ikke spiller noen rolle, mens andre tenker nok at ”vi får vente og se”, sier Vandli.

VR Education

På konferansen var også utviklere fra Innit, som for anledningen hadde tatt med et mattespill fra VR Education -- et selskap Innit eier sammen med Kommuneforlaget og Making View. Konferansedeltakerne kunne prøve spillet med VR-briller, mens det de så ble vist frem på en storskjerm.

-- I VR-spillet gjør elevene matteoppgaver innenfor en av regneartene, og etter hvert som de svarer på oppgaver ser lærerne resultatene i sanntid, sier Simen Mørch, en av utviklerne bak spillet.

Lærerne kan da justere vanskelighetsgraden, se hvor elevene er i applikasjonen og hvordan de gjør det – og styre vanskelighetsgraden underveis.

 Daniel Johansen, en utviklerne i Innit, viser frem mattespillet fra VR Education. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen
Daniel Johansen, en utviklerne i Innit, viser frem mattespillet fra VR Education. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

-- Fordelen med VR er at du får hundre prosent akademisk læretid. Tiden låses inne i brillen, og man blir tvunget til å fokusere på det man skal gjøre. Du minker mye distraksjoner fra verden rundt. Det fungerer som et veldig godt supplement til tradisjonell læring, sier Mørch.

Han forteller at noe av det vanskeligste ved å utvikle denne typen spill, er å gjøre det attraktivt for barn.

-- Det å lage noe enkelt og forståelig, og legge listen veldig lavt -- samtidig som det skal ha verdi i form av læring. Jo lettere du skal gjøre noe, jo vanskeligere er det teknisk. Vi må gjøre ting enkelt, og skape engasjerende innhold. Det er en utfordring, men også noe av det som er vanskeligst teknisk, så det er veldig kult for oss å se barna reagere positivt på det, sier Mørch.

 Inger Lin Skjerve fra Innotech Norway. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen
Inger Lin Skjerve fra Innotech Norway. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Innotech Norway

Innotech Norway bistår bedrifter med innovasjon og ny teknologi. Gründer Inger Lin Skjerve hjelper andre selskaper å innse potensialet i VR- og AR-teknologi.

— Vi erfarer at mange ønsker å ta i bruk VR- og AR-teknologien, men at de ikke skjønner hva de skal bruke det til. På Oslo Business Forum var det for eksempel 3000 deltakere, men de kunne ha solgt mange flere billetter. Det hadde vært mulig å selge  6000 – 7000 billetter til -- hvis de hadde tatt det opp i 360 og med 360 lyd. Så kunne man streamet i 360-format direkte ut, og kunne sendt det på en VR-brille, sier Skjerve.

Hun forteller at Innotech Norway er startet som et konsulentselskap, og at hun således ikke trenger investorer per i dag. Men selskapet er involvert i både prosjekter som kan bli til noe større. I Trondheim jobber selskapet med studentsamskipnaden som vil ha visning av studentboliger i VR og AR.

Glitch Studios

Glitch Studios utvikler det Tobias Barvik -- VR-regissør i selskapet -- kaller "en ny type reklamebyrå, innen immersive tech". Teknologien tar utgangspunkt i AR og VR, rettet mot salg, markedsføring og branding. Barvik forteller at Glitch Studios har bygget en VR-salgsløsning som de har kalt VR Showroom.

 Tobias Barvik i Glitch Studios. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen
Tobias Barvik i Glitch Studios. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Løsningen lar bedrifter som selger store, tunge og komplekse løsninger, vise produktet i VR. Det er ofte objekter som det er umulig å ta med seg inn i et salgsmøte, men med VR får kunden oppleve produktet fra første salgsmøte. Slik kan man for eksempel vise frem en oljerigg, en kompressor -- eller et modulært datasenter.

-- Eltek kan nå la sine kunder vandre fritt rundt i deres modulære datasenter på 28 containere, allerede fra første salgsmøte, lenge før datasenteret er bygget. VR-opplevelsen gjør datasenteret mer begripelig og håndfast for deres kunder, slik at Eltek kommer ut på toppen når deres kunde skal trekke seg tilbake for å velge mellom tre mulige leverandører.

Inntil videre satser ikke Glitch Studios på markedsføring rettet mot forbrukere i storsamfunnet, fordi det allerede finnes mange billigere måter å produsere reklamer og annen markedsføring.

-- Mass Marketing er utfordrende i VR. Hvis du vil nå ut til to millioner nordmenn, kan for eksempel en TV-reklame være mer effektiv. For "alle" har jo en TV.  Men dét er jo bare sant helt til VR blir mer utbredt. Da vil også konsumentmarkedet åpne seg, og VR vil bli en ny massemarkedsføringsplattform, sier Barvik.

Selskapet har per i dag ikke noen investorer, men har nettopp begynt sonderingen.

Powered by Labrador CMS