Måtte snu om: Alt så lyst ut for Gobi, men så rømte brukerne
-- Folk mistet totalt interessen. Det hjalp ikke med mange brukere når vi så at konseptet i bunnen var dårlig, sier gründer Kristoffer Lande om det som ble starten på en helomvending for selskapet.
Da de startet på NTNU laget Lande og studentkompisene en plattform for gruppe-meldinger til eget bruk, i en tid da dette ikke var mulig på Snapchat. Det lille hybelprosjektet skulle vise seg å gå småviralt i Trondheim. Snap-tjenesten begynte å spre seg utenfor universitetet etter hvert som andre studenter begynte å lage grupper for familie og venner. Og Kristoffer Lande og de andre gründerne bestemte seg for å lage ordentlig business av hobbyen.
På kort tid hentet de unge studentene rundt en million kroner fra blant andre det som den gang var verdens beste skiløper, Petter Northug, og det som i dag er landets rikeste mann, laksearving Gustav Witzøe. Det var bare ett problem, og det skulle vise seg å bli stort.
Brukerflukten
Gobi fikk tusenvis av brukere. Venner, lag og foreninger, ja hele byer laget grupper -- den største var på 26.000 mennesker. De såkalte retention-tallene hadde i de beste gruppene ligget på rundt 80 prosent etter en måned, og alt tydet på at mange var i ferd med å utvikle et tett og nært forhold til tjenesten. Etter tre måneder skjedde det imidlertid noe: Brukerne forsvant en etter en.
-- Folk mistet totalt interessen. Det hjalp ikke med mange brukere når vi så at konseptet i bunnen var dårlig, sier Kristoffer Lande.
For da teamet begynte å undersøke årsaken, ble det mer og mer åpenbart: Gruppe-meldingene manglet «magien» som oppstår i en nær dialog mellom to mennesker.
-- Snaps er morsomt fordi det som sendes, er ment for deg. En melding til en gruppe med flere mennesker føles mindre personlig, og man har mindre grunn til å svare. Da bruker man tjenesten bare som man brukte Facebook før, man la ut innlegg, og kanskje var man heldig å få noe respons, forklarer Lande.
«Det store nye» som den iherdige sivilingeniørstudenten hadde reist land og strand rundt for å pitche, var dødt nesten før det var født.
Måtte tenke nytt
Like før jul i 2016 var det slutt for gruppesnaps fra Gobi, omtrent på samme tid som Snapchat kom på banen med noe tilsvarende.
-- Det hadde ikke hjulpet å lage bedre «notification»-system eller å lage appen penere å se på, når det vi laget ikke var morsomt for folk på sikt. Og da Snapchat kom på banen, var vi glad for at vi hadde tatt den avgjørelsen, forteller Lande.
Gjengen i det mye omtalte Gobi-huset bak Slottet i Oslo sto så å si med tomme hender, men fortsatt med investorpenger på bok. Først seks måneder etter advents-havariet så de lyset.
-- Da visste vi hva vi skulle satse videre på, og hvordan vi skulle gjøre det.
Lande omtaler Gobi som «veldig heldig», med tanke på at de har hatt en motivert gjeng som ikke har krevd høy lønn i tiden med usikkerhet. Derfor har burnraten vært lav, og de har ikke gått tom for penger.
-- Vi kunne bruke den tiden vi trengte til å finne ut hva det var vi hadde som var spesielt, og hva som kunne skalere videre.
Ble TV-utfordrer
Nøkkelen lå ifølge Lande i det såkalte «story»-formatet, der Gobi etter hvert hadde fått mye kunnskap. Dessuten: Å sørge for at innholdet holdt høyere kvalitet enn mye av det som til vanlig blir lagt ut i sosiale medier. Og slik ble det som en gang ble omtalt som «Den norske Snapchat-utfordreren» til en utfordrer til TV-industrien. Selskapet har allerede laget flere produksjoner, som er sett av flere tusen brukere.
-- Det var litt tilfeldig at vi ramlet inn i det, men vi hadde sett hvordan TV-industrien hadde forandret seg, og på nært hold hvordan sosiale medier var i ferd med å endre seg, forteller Lande.
Den første «produksjonen» var et reality-konsept i en av de store gruppene Gobi allerede hadde, der deltagerne skulle sende inn løsninger på gitte utfordringer som å «bade et tilfeldig sted» eller «gjøre noe kreativt med en saks». Medlemmene i gruppa stemte på hvem som skulle gå videre og vinne en pengepremie på 3000 kroner. På de tre første dagene fikk Gobi 10.000 seere, og «retention» var på 53,5 prosent etter en uke.
Ansvaret
Tanken nå er å lage flere interaktive TV-serier i «story»-formatet, med korte snutter opp til fem minutter som Gobi-brukerne kan se i friminutter eller andre korte pauser.
-- Vi er bare en plattform som tilrettelegger for innholdsproduksjon og konsumering av dette.
Du som bruker skal selv kunne opprette «stories» der du sender TV-seriene, og der andre brukere kan sende inn bidrag eller du kan laste opp alt selv, for så å bestemme hva som legges ut.
-- Blir dere ansvarlige redaktører, med ansvar for hva som går ut?
-- Vi ser jo at vi i likhet med Facebook har et ansvar for hva som vises. Vi kommer til å bygge algoritmer som gjør mye av dette automatisk, men nå til å begynne med har vi såpass få serier at det er en veldig enkel jobb for oss.
-- Dette er jo for eksempel greit når det er dere som har laget «utfordringene», men hvis alle kan lage «utfordringer» risikerer dere jo at dette går ut av kontroll. Hvordan skal dere sørge for at dette ikke skjer?
-- Det er jo som alle andre steder på internett, at uønsket innhold rapporteres inn. Hvis innholdet bryter med retningslinjene våre, fjernes det på vanlig måte. Det er opp til produsentene å forholde seg til dette.
Større vekst
-- Hvor skalerbart er egentlig dette i forhold til det dere tidligere gjorde?
-- Dette er mer skalerbart enn det vi drev med tidligere. Vi ser at denne typen underholdningsinnhold, kombinert med nettverkseffekten som sosiale medier gir, gjør det veldig skalerbart. Showene våre har gitt en større vekst enn vi noen gang har sett tidligere.
-- Hvordan skal dere tjene penger på dette?
-- Vi har en episode-fee for de som tjener penger på seriene sine. Så er vi i ferd med å bygge en content-modell der kommersielle aktører kan sende inn innhold de vil at skal bli delt underveis i serien. Da kan produsenten velge hvilke annonser han vil legge ut, med en enkel godkjenningsknapp.
Gobi er ifølge Lande nå i ferd med å teste ut et reiseprogram og en mockumentary, og skal også være i dialog med flere produksjonsselskaper og annonsører.
Investorenes reaksjon
-- Du hentet penger på det forrige konseptet, men jeg vil tro at dere skal ut på en ny runde?
-- Det å skalere opp et selskap som dette, kan være kostnadskrevende. Vi må få inn de riktige partnerne. Det vi henter inn av penger går til videreutvikling og optimalisering av produktet, i tillegg til å styrke teamet.
-- Investorene dere hadde fra forrige konsept, hvordan reagerte de på denne «pivoteringen»?
-- De aktive investorene har satt veldig pris på det. Det er et konsept som er mye lettere å kapitalisere på. Den potensielle verdien på Gobi er mye større enn den var før. Rett og slett fordi det er vanskelig å få et rent sosialt medium til å gå rundt. De eneste som virkelig har fått det til, er Facebook.
-- Er det noen som har satt seg på bakbeina?
-- På ingen måte.
-- Men teamet, da? Du har jo gått og argumentert for det forrige konseptet. Hvordan reagerer de?
-- Teamet har sittet i dette hver dag, og tatt del i denne forandringen. Det å jobbe med å bryte gjennom på noe man ser er ekstremt vanskelig, er en veldig umotiverende jobb. Vi klarte å holde samtlige motivert frem til vi sluttet med gruppe-snaps. Likevel har det å gå over til noe man ser har livets rett, vært veldig givende.
I dialog med investorer
-- Future Group fikk seg en smell. Og det sies at investorene er noe avventende i forhold til nye TV-relaterte konsepter. Er det et spørsmål dere har tenkt mye på?
-- Det dukker jo ofte opp. Future Group fokuserer på et nytt konsept i et gammelt format. Problemet er ikke underholdningen, men skjermen det vises på. Uansett hvor mye man prøver, er det vanskelig å få ungdom til å bruke mye tid på den horisontale skjermen som henger i stua. Det er det grunnleggende som gjør det lettere for oss med vårt konsept.
-- Hvor langt er dere å lande en ny runde?
-- Vi har flere interessenter. Nå jobber vi med å finne de mest relevante investorene. Før har vi hentet inn mye kapital basert på hvem som har vært villig til å stille med kapital. Nå er vi i en bedre posisjon der vi kan fokusere på å hente inn mer strategisk riktige investorer, med både bransjeerfaring og kunnskap, tror Lande.
Flamingoer og ballrom
-- Dere er blitt kjent for Gobihus med ballrom, flamingoer og mye annen gøy. Er dere et annet selskap nå enn for to år siden?
-- Vi er akkurat det samme selskapet. Men vi har jo gått fra å være en ren startup som drømmer om noe stort, til å være et selskap som har prosesser som faktisk er lovende. Vi har begynt å tjene litt penger, og har sett at det er betalingsvilje for produktet vårt. Mye av risikoen vi har følt på før, er borte. Nå vet vi at dette blir et selskap, men spørsmålet er bare hvor stort. Før var vi usikker på det. Men du kommer fortsatt til å se ballrom og rosa flamingoer hos oss, det er en del av det vi er.
-- Du sier at dere er i en spesiell posisjon til å ta dette markedet. Men enn så lenge er dere jo en gjeng med ingeniører fra NTNU, dere er ikke mediefolk eller har gått noen filmskole. Hvorfor skal dere med deres bakgrunn være spesielt skikket for dette?
-- Nå har vi jo jobbet inn mot denne bransjen bak kulissene i ett år. Vi har kommet utrolig tett på mediebransjen, og i den prosessen har vi funnet mange vi har lyst til å jobbe med. Vi er også i ferd med å ansette en ny «head of tv», med bransjeerfaring og en alder som gjør at vedkommende passer inn i teamet.
-- Det at vi er en gjeng med ingeniører har gjort at vi har kunnet bygge det beste produktet.