Bare halvannet år etter lanseringen, skal Gobi være verdt 124 millioner kroner. NTNU-gründerne planlegger å gå i null allerede i 2018.
Annonse
Gobitech AS lanserte applikasjonen Gobi i august 2015. Det nye sosiale mediet introduserer en ny måte å kommunisere på, ved å la brukerne sende snaps i felles bildestrømmer. Firmaet ble opprettet av de fem gründerne og NTNU-studentene; CEO Kristoffer Lande (22), Android-utvikler Kristian Rekstad (21) begge fra Trondheim, IOS-utvikler Morten Stulen (22) fra Arendal, CTO Lars Erik Fagernæs (22) fra Oslo og CFO Andreas Øgaard (23) fra Moss.
Slik skal de lykkes
Gobi teller nå over 70.000 brukere fra hele verden, og ifølge gründerne fortsetter veksten. Det er allerede lastet ned over 40 000 000 bilder og videoer gjennom appen.
Annonse
- De siste 12 månedene har vi hatt en jevn brukervekst på mellom 3 000 og 7 000 nye brukere i måneden. Fokuset har vært å analysere bruksmønster for å enklere kunne tilpasse appen til våre brukeres behov. Etter mange iterasjoner ser vi at produktet er godt nok, og den friske kapitalen kommer godt med når vi nå skal gå inn i nye markeder, sier CEO Kristoffer Lande til Shifter.
- 124 millioner kroner høres jo veldig høyt ut for et fortsatt ganske nytt selskap. Hvordan kom dere frem til den verdivurderingen?
- Dialoger med gamle og nye investorer, pluss en del planer som er i ferd med å gjennomføres, men som foreløpig er hemmelig på grunn av høy konkurranse i markedet. Har også patentsøknad liggende inne på Interactive Stickers i både Norge og USA som kan ble veldig viktig i kampen om stories-markedet, foreller Kristoffer Lande, CEO, til Shifter.
- I dette knallharde markedet, hvorfor skal akkurat dere lykkes?
Annonse
- Vi ser at det skjer store forandringer i dag der store og velkjente plattformer ramler sammen (les: Twitter, Vine, YikYak), og nye plattformer får plass. Det er ingen som satser på communities som vi gjør, og kan den delen av markedet bedre enn oss. Det skal vi bruke til vår fordel når vi nå skalerer internasjonalt, svarer Lande.
Annonse
Bred base med investorer
Gobitech AS har tidligere hentet inn kapital, blant annet fra investorer som Petter Northug Jr. og Gustav Magnar Witzøe. Angel Challenge og skipsrederen Johan Odvar Odfjell er blant de nye som nå går inn.
Annonse
- Petter Northug er god på ski, men som investor er han vel ikke så mye verdt hvis dere skal gjøre det stort utenfor Norden. Hvordan skal dere gå frem?
- Vi har heldigvis en god base med investorer med bakgrunn i både norske og internasjonale startups som er veldig aktive. Vi har en vekststrategi som skal implementeres i forskjellige demografier der vi har lovende statistikk. Vi har brukere i over 100 forskjellige land, påpeker Lande.
- Det er jo eksempler på mange apper med mange brukere, som ikke har funnet noen forretningsmodell. Hvordan skal dere tjene penger?
- Ja, en del av grunnlaget for verdivurderingen er at vi har en skalerbar inntjeningsmodell, der de første kundene allerede er på plass. Den baserer seg på ekstrafunksjonalitet for bedrifter, organisasjoner og influencers, der man kan drive storytelling på en mye bedre måte enn med dagens plattformer.
- Så dere har allerede inntektsstrøm?
- Ja, ikke i pluss enda, men vi planlegger å gå i null allerede i løpet av 2018. I motsetning til Snapchat med minus $500M i året.
Fra Silicon Valley til Norge
For noen uker siden åpnet Gobi sitt nye kontor i Oslo. I 2016 hadde selskapet hovedkontor i Silicon Valley (Palo Alto).
- Dere flyttet inn i Gobi-huset nå nylig. Hvorfor trengte dere et eget hus i Oslo for å satse internasjonalt?
- Det var litt på grunn av vanskeligheten av å holde på de ansatte, og å få ned reisetiden til både Asia og USA. Men vi kommer til å opprette datterselskap i andre land vi skal satse i.
Lande understreker at tiden i Silicon Valley har vært ekstremt lærerik, og at Gobi har fått et nettverk de bare kunne drømme om.
- Vi kommer til å opprettholde tilstedeværelsen og følge opp de prosessene som er i gang, men hovedkontoret blir i Norge. Her er det enklere å finne flinke ansatte, blant annet på grunn av mindre konkurranse og lavere lønninger. En software-ingeniør i Silicon Valley kan fort ha en startlønn på over en million. Det er det vanskelig å konkurrere med som en startup.
- Dere har jo fått mye oppmerksomhet, ja til og med i VG. På vegne av dem som tror at Gobi bare er nok en "sosiale medier"-hype, hva sier du til dem?
- Er vel ikke så mye å si. Vi har stor tro på det produktet vi har laget, så er det opp til oss å bevise at det kan bli en suksess.
Firmaet består nå av 10 fulltids- og deltidsansatte basert i Oslo, Silicon Valley, London og Lund (Sverige).
FAKTA OM GOBI
En «app» (application software) og billeddelingstjeneste for grupper som vil laste opp bilder og videoer i en felles bilde- og videostrøm (såkalt feed).
Startet i 2015 av fem studievenner fra Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim.
Konkurrent av amerikanske «Snapchat» og har i dag over 70.000 brukere og flere titall millioner bilder og videoer lastet ned. Begynte som en Snapchat-konto som på ett døgn fikk 4000 brukere og derfor ble fjernet av Snapchats administrator.
Er på det amerikanske nettstedet «The Huffington Post» omtalt som «one of Norway’s hottes start-ups» og blir omtalt som en troverdig konkurrent til Snapchat for alle som vil sende bilder og videoer i større grupper.
Har kontorer i Silicon Valley og Oslo, og ti heltid- og deltidsansatte.
Har fått blant annet Petter Northug, Salmar-familien Witzøe og skipsreder Johan Oddvar Odfjell på eiersiden.
Selskapet verdsettes til 124 millioner kroner og eies i tillegg til Northug, Witzøe og Odfjell av gründerne Kristoffer Lande, Kristian Rekstad, Lars Erik Fagernæs, Andreas Øgaard, Morten Stulen samt noen mindre kjente investorer.
Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. 20. april går vi «live» med konferansen The Shift– stedet å være denne våren for alle som bygger fremtidens selskaper:
Foruten en lang rekke ledende norske gründere, kommer gründeren av Indiegogo, investorer fra Creandum, Northzone, Point Nine Capital, Bauer Venture Partners, EQT Ventures og mange, mange flere. Growth hacking, salg, funding, rekruttering og teknologi – og det du måtte trenge av triks og tips fra noen av de beste hodene.
Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.