STARTET STARTUP: Knut Wien og Maja Ariaensen er gründerne bak Startup Norway. Kristine Askvik (til høyre) er gründer i weCare og blogger i Shifter. Foto: Dan Taylor, Startup Norway
"Gründerlivet": Startup Extreme oppsummert på 2 minutter: Her er mange av de beste rådene.
Kristine Askvik er tidligere journalist og har startet Bergens-startupen WeCare, og skriver i Gründerlivet i Shifter.
Annonse
Du Silje, hva med å dele noen råd fra andre gründere og folk i bransjen? Tenkte jeg kunne snakke med folk som er på Startup Extreme. Ka du tru?
– God idé, svarer Silje på Slack fra solstolen i Portugal.
Annonse
Utenfor BI i Bergen denne tirsdagen er det noen som gjør halsbrekkende triks på sykkel. Rundt og rundt i luften. Både sykkel og person. Gisp fra publikum og ørten mobiltelefoner i luften som fanger insta og snap-moments. Startup Extreme er i gang.
Jeg skjønner hva arrangørene vil frem til. At ja, det er heftig å være gründer. Du må teste dine egne grenser. Tørre å satse. Uten peil på om du lander trygt. Etter hvert, med mer og mer kompetanse innabords, så øker sjansen for å lande på beina og unngå å brekke ryggen. Sannsynligvis.
Jeg tok på meg minglehatten og gikk rundt og spurte foredragsholdere, investorer og meningmann-gründere om deres nøkkelråd til gründere. Værsågod!
Annonse
Annonse
Børge Ousland, polfarer, fotograf, foredragsholder og gründer i Manshausen.
– Du må først og fremst ha tro på deg selv.
Annonse
– Hva når du møter motstand? (Ousland har nettopp vist bilder av tre isbjørner rett utenfor teltet sitt. Jeg velger å tro han vet hvordan det er å deale med motstand.)
– Da må du analysere problemet og velge den best mulige løsningen, sier han
– Husk å gjøre referansesjekk på hvem du planlegger å få med som investor. Du ser ikke bare etter kapital, men også kunnskap og nettverk. Det blir litt som når du skal finne en kjæreste. Du må finne en som det også går an å krangle med. Obs! Det er lettere å skille seg enn å kvitte seg med en investor.
Nick Stevens, konferansier under Startup Extreme og Chief Digital Officer i byen Groningen i Nederland. www.clogish.nl
– Think bigger! Her i Europa tenker vi ikke stort nok. Vi sier “vi starter med dette også ser vi hvor vi hvor langt vi når”. Vi må tenke at vi kan nå mye lenger. Gründere må tenke at de kan gjøre verden til et bedre sted. Vi har folk som sulter og vi har folk som ikke har internett. Gründere må tørre å tenke stort og løse store problemer.
Roald Brekkhus, Lean entreprenør og investor
– Du må snakke med kunder og vite at det er et behov for produktet ditt. Den største feilen startups gjør er å forelske seg i produktet uten å vite om kundene finnes.
(Roald er rådgiver for weCare, til orientering. Så rådene hans lytter vi ekstra godt til.)
– Fortell andre om ideen din, ikke hold den hemmelig. Folk vil ikke stjele ideen din, men heller hjelpe deg. Hvis du ikke deler informasjon om det du holder på med, vil du heller ikke få hjelp fra noen.
– Kom deg tidlig ut og test produktet tidlig! Vi lager system for filming der det ikke er mulig å bruke drone. Vi testet det før det var ferdig og holdt på å kappe hodet av en landslagstrener. Man skal være litt flau over det første produktet. Jeg tror vi har testet over 40 prototyper nå. En annen ting som er viktig er å snakke med folk overalt, også på bussen eller stranden. Det er kanskje litt utypisk i Norge, men folk du møter for eksempel på bussen kan bli viktige i nettverket ditt.
– Knytt deg til miljøer som har den kompetansen du trenger, men som du ikke har selv. Husk å lage aksjonæravtale tidlig om dere er flere eiere, skisser også exit-muligheter.
Alexei Tuknov, Investment Director, Maxfield Capital, St.Petersburg i Russland
– Nordmenn må bli mer proaktive når man networker. I for eksempel USA er gründerne mye mer pågående når de skal pitche. Der er de mer på. Her er de mer forsiktige.
– Kom deg ut av boblen din! Hvis du holder til her i Bergen, så må du dra dit hvor de er best på det du driver med. Finn innovasjonsprogrammer som du kan delta på og utvid nettverket ditt.
– Du må kjenne dine kjerneverdier. Hva tror du på? Hvis du tror på det selv, vil du få andre til å tro på det også. Tror du ikke på det selv, vil ingen andre tro på det. Hvordan ser du problemet som skal løses og hvordan skal du løse det? Hvordan skiller din løsning seg fra andres løsninger?
– Vær mest opptatt av hvilket problem du vil løse og for hvem du vil løse dette problemet. Erfaringer viser at selve produktet vil endre seg. Det viktigste er å løse problemet, og hele tiden være åpen for å finne gode løsninger. Det er viktig å jobbe kundenært og finne kundens painpoint. Det er også viktig å bygge et bra team, som andre ønsker å jobbe med. Allerede tidlig er det viktig å få med noen med internasjonal erfaring. Jeg ville ikke investert i noen som mangler dette.
(Mens jeg sitter ved siden av Anne under lunsjen, smyger Startup Extreme- Knut inn at kvinnen ved siden av meg potensielt har store midler å investere i bedrifter som weCare. Jeg stiller noen ekstra spørsmål og klarer å få inn en liten pitch også. Hun sier hun har hørt om oss.)
Kan Kahoots strategi fungere? Og sprekker tech-boblen nå?
Kahoot! er et av Norges mest lovende oppstartsselskaper.
Med investeringer fra blant annet Microsoft i ryggen, har selskapet nylig nådd over 50 millioner månedlige brukere, og vokser nå raskere enn Twitter gjorde. Totalt én milliard mennesker skal ha brukt plattformen.
Nå skal selskapet tjene penger, og vil blant annet satse på bedriftsmarkedet.
Salvador og Lucas diskuterer de strategiske veivalgene selskapet står overfor.
Dagens andre tema er Nasdaq-børsen, som på slutten av forrige uke falt flere prosent.
Salvador betegner fallet som dramatisk, og mener det kan være en tech-boble som er i ferd med å sprekke.