Growth hacker Vincent Dignan, også kalt Vince Clancy, underviste i i "street smart" markedsføring og salg under The Shift-konferansen. Foto: GRY TRAAEN
Growth Hacker Vince Clancy: Selskaper som ikke følger med i timen vil bli forbigått av 19-åringer
Vincent Dignan AKA Vince Clancy kaller seg selv en ”growth hacker” og mener selskaper som ikke følger med i timen vil bli forbigått av 19-åringer som har fulgt ham på sosiale medier.
Vincent Dignan er en selvlært, eksentrisk 29-åring som fyller konferansesaler med sine foredrag om triks for å nå frem i jungelen på sosiale medier.
- Jeg skal lære dere å skape vekst med de villeste metoder, innledet han på startupkonferansen The Shift i Oslo forrige uke.
Han bruker markedsføringstriks som ofte kalles skitne, uten å mukke. Han mener det er irrelevant med moral og etikk når målet er vekst.
- Folk sier mye om meg, men de kan ikke si at det jeg gjør ikke virker. Det er det jeg liker med jobben min. Folk må gjerne angripe måten jeg kler meg på eller stilen min, men det er ingen som kan si at jeg ikke har rett, sier han.
I foredraget sitt viser han til at Linkedin misbrukte tilgangen til folks kontaktlister, og likevel ble solgt for 26 milliarder dollar til Microsoft.
- Da mener du jo at moral er relevant?
- Jeg bruker moralen som en vits i foredraget mitt, parerer Dignan.
Ikke bare SoMe
- Uavhengig av moral, er det metoder som passer for selskaper som henvender seg til unge forbrukere, heller enn tradisjonell industri som selger til andre firma?
- Nei, jeg vil si disse metodene passer enda bedre for B2B.
Han mener det handler mer om holdning og innstilling enn teknikk og plattform.
- Hvis jeg skulle nå frem til en administrerende direktør i et tradisjonelt norsk industrifirma ville jeg sendt en skoeske med en sko i direktørens størrelse til hans kontor, etter å ha meldt fra at vi var et pr-selskap som ga bort gratis sko. Når han åpnet den ville det være en sko der og en lapp som sier at han skal få den andre når han møter oss over en kaffe neste uke. Det er en ”growth hack”. Det er ingen som gjør det, sier han.
Et lignende eksempel mener han er å legge 5000 kroner på bordet og si at personen kan ta pengene om an synes du kaster bort tiden hans.
- Hvis et salg er verdt 100.000 kan du gjøre det 19 ganger og fremdeles gå i pluss. Og dessuten er det ingen som tar de pengene, men du har gjort noe som er annerledes, sier han.
- Hva med tilliten. Jeg tror mange norske selskap tenker at de må oppføre seg pent og ikke miste forbrukernes tillit?
- Dere tenker som musikkindustrien! Det er bare å fortsette som før, men da kommer det en nittenåring og tar over selskapet ditt fra gutterommet.
Stjeler fra andre
På den ene siden mener han at det er lurt å tenke stort og internasjonalt, på den andre siden mener han selskaper ikke-engelskspråklige markeder har en fordel i markedsføring på nett.
- Adwords er for eksempel mye billigere. Og hvis ingen andre i landet bruker en metode, blir den jo mye mer effektiv, sier han.
En av hovedrådene hans er å stjele fra andre som gjør noe bra, og verken lære seg koding eller finne opp hjulet på nytt.
- Spionvirksomhet er lov, sier han, og anbefaler nettsiden similarweb for å se på konkurrenter.
- Hvis sugerøret ditt er langt nok kan du drikke naboens milkshake.
Et triks mange av oss vil kjenne igjen, er å gjøre det nærmest umulig å finne knappen som gjør at du avslutter et nyhestbrevsabonnement eller slutter å betale en månedlig avgift for en tjeneste.
Vince hevder å ha over en halv million følgere på alle ulike kanaler kombinert. Innhold han har produsert skal ha nådd ut til 150 millioner mennesker.
Han sier han har bygget opp seks selskaper som alle omsetter sekssifret målt i britiske pund.
- Man er enten god til å tjene penger eller god på å lage unnskyldninger. Det er ingen mellomting, sier 29-åringen.
PS.
Foredraget avslutter med at han lover å sende presentasjonen på epost hvis vi bare sender ham en epost først. Det er et triks, og jeg kan ikke annet enn å bite på! Nå vil tiden vise hvordan han bruker epost-adressen min.
Eksempel på nettsteder Vincent Dignan anbefaler å bruke:
Tailorbrands.com – for å lage en ”proff” logo uten designere
Balsamiq – for å enkelt kopiere en annen sides design
Github – hjelp til å dokumentere brukeropplevelser
Crazyegg – se hvordan brukerne navigerer på hjemmesiden din
Milkshake.com - Et verktøy for å sende "cold emails"
Charlieapp.com – søker opp info om personer.
Hunter.io– finner eposter til hvem som helst.
LES OGSÅ: Slik solgte Roman klokker for 100.000 USD på seks timer.
Gobi-gründer Kristoffer Lande la data-studiene på is for å dra til Silicon Valley, for å bygge sosiale medier-startup.
I denne podcasten forteller han hvordan han jobbet for å bygge nettverk «over there», og hvorfor de likevel flyttet hjem til Oslo.
Han forteller også hvordan det gikk til da Gobi fikk milliardarving Gustav Witzøe og skistjerna Petter Northug inn som investorer.
Vi får også høre hvordan det er å havne midt i en debatt om arbeidsliv og gründere, mellom Erna Solberg og Jonas Gahr Støre. Dessuten om satsingen i Asia. Og selvfølgelig om sprettballstartupen til Lande fra ungdomsskolen, og bompengene ut til hagen da han var enda litt mindre enn det. Og mye mer.