Sean Ellis til Norge: 95 prosent av selskaper som vil vokse, gjør dette feil
Mannen bak begrepet «Growth hacking», Sean Ellis, tok Dropbox og Eventbrite til nye høyder. Nå kommer han til Oslo, for å hjelpe norske selskaper med å få i gang vekstmotoren sin.
Sean Ellis er forfatter, vekst-ekspert og hovedtaler på The Shift, 14.november. Der skal han gi workshops og presentasjoner for norske selskaper, hvor han vil dele sin metode som har skapt ekstrem vekst i en rekke kjente amerikanske og europeiske selskaper.
Han har blant annet tatt to selskaper fra første kunde til børsnotering. Og han har hovedansvaret for den eksponentielle veksten til gigantene Dropbox og Eventbrite.
Underinvesterer grovt
-- Jeg vil si at 95 prosent av selskaper underinvesterer grovt i å «onboarde» nye kunder. Alle de raskest voksende selskapene investerer tungt på dette området. De raskest voksende konsument-appene i Silicon Valley bruker om lag 50 prosent av produktutviklingsressursene på kundenes første opplevelse av produktet. Mens normalen blant andre selskaper ligger nærmere 1 prosent, sier Sean Ellis til Shifter.
I stedet for å tenke «hvordan gjør jeg hele produktet mitt bedre», tenker de beste «hvordan tar jeg mitt eksisterende produkt og gjør det mer tilgjengelig for en ny bruker?".
-- Hvordan jobber jeg med produktet slik at en ny person får den rette opplevelsen, sier Ellis.
Det er ikke lett å holde på oppmerksomheten til folk. Så den første opplevelsen er nøkkelen til å gjøre en lead om til en bruker.
Må ha backing fra toppen
Hvis ikke sjefen er din fremste heiagjeng, burde du ikke jobbe med vekst.
-- Hvis du jobber med vekst i et produkt, er det helt essensielt å ha tung backing fra toppledelsen og topplederen. Hvis ikke vil du ikke lykkes, sier Ellis.
Han tror det er en av grunnene til at det beste selskapet på vekst i verden er Facebook.
-- Den som virkelig leder an vekstinitiativene, er Mark Zuckerburg. Han pushet hele organisasjonen mot et nøkkelmål: Daglig aktive brukere, og har formet organisasjonen slik at alle jobber mot det målet, sier han.
Det beste veksttipset alle kan sette i gang med
Få ressurser er heller ingen unnskyldning for ikke å jobbe med vekst. Tvert i mot er det da enda viktigere at du jobber med vekst slik at du kan få mer ressurser.
-- Det aller beste tipset og det man må begynne med for å få i gang vekstmotoren, er antallet tester per uke, sier Ellis.
For eksempel kan man sette målet til tre tester i uka. Som et b2b-selskap, mener han det bør være mulig. Kanskje litt vanskeligere for et b2c-selskap.
-- Begynn med å finne ut av hva som forhindrer deg fra å gjennomføre disse testene. Hvis du mangler en utvikler eller mangler en designer, så må du leie inn den kompetansen, slik at du kan nå ditt testemål, sier den kjente "growth-hackeren".
Bygg vekst-teamet etter behov
Han mener at du bør bygge «vekst-teamet» etter behov, ikke upfront, og så begynne å teste.
-- Begynn med det teamet du har i dag. Gi ansvaret til minst en person for at testene skal gjennomføres. Finn ut hva som hindrer testingen og legg til kompetansen du trenger for å gjennomføre testingen, sier han.
Han er enig i at dette målet om antall tester per uke kan høres litt for enkelt ut.
--Overraskende nok er «antall tester per uke» en veldig viktig «metric». Jeg har tilgode å se et selskap som øker deres teste-hastighet på konsistent basis, og hvor de kommer opp i 10-15 per uke i fire uker, som ikke begynner å se store forbedringer når de gjør det, sier han.
--Mer testing gir vekst fordi for hver test du kjører så begynner du å lære hva som virker og hva som ikke virker.
Og når du implementerer dette tankegodset, så innser du at alt du har implementert frem til nå, egentlig bare er en test. Det er A-testen i en AB-test, mener eksperten.
Til de av dere som prøver å teste, men gir opp på første forsøk, har han denne beskjeden:
-- Det er sjelden noen vil se suksess første gang de tester noe. Det er aldri den optimale implementeringen av noe, sier Ellis.
Hør på hele episoden her: