Anders Mjåseth, daglig leder og gründer av Mesh er fornøyd med å hente 15 millioner kroner, og skal nå utvide konseptet både i Oslo og andre steder. Foto: Lucas H. Weldeghebriel

Gründer-kontorfellesskapet Mesh henter 15 millioner kroner. Får med kjent tech-gründer og eiendomsinvestor fra Trondheim i styret.

Publisert Sist oppdatert

DU LESTE DET FØRST PÅ SHIFTER.

Mesh har hentet penger. Nå blir det både flere "Mesh" og ny digitalt plattform.

Eiendomsinvestor Ivar Koteng og tech-gründer Jørn Lyseggen er hovedinvestorer når Mesh henter i overkant av 15 millioner kroner i en ny emisjon.

–Ja, vi har hentet i overkant av 15 millioner kroner, bekrefter Anders Mjåset, som er grunnlegger og daglig leder for gründer-kontorfellesskapet Mesh.

Han forteller at de ville ha med investorer fra to kompetanseområder: Eiendom og teknologi.

Ivar Koteng er den største av de nye eierne og går inn med syv millioner kroner. Han driver blant annet Koteng eiendom som er registrert i Trondhiem samt en rekke andre bedrifter.

–Vi var i en god del møter med eiendomsinvestorer i forkant av emisjonen, og det er mange tunge gamle strukturer i den bransjen. Mange gamle menn på toppen som trenger tid til å tenke. Mens Koteng har bygd opp sjappa si selv, og etter én time med presentasjon sa han: Dette er utrolig kult, jeg tror på dere. Jeg vil være med. Done. Han har gründermentaliteten selv om han er i toppen i eiendomsbransjen, sier Mjåset til Shifter.

Ivar Koteng skriver i en epost til Shifter at han har gått inn med syv millioner kroner og han tror Mesh i løpet av fem år er "en stor aktør i innovasjonsmiljøet i Norge og forhåpentligvis nordisk".

Den andre markante personen som går inn på eiersiden, er ikke ukjente Jørn Lyseggen, gründer av medieovervåkningsplattformen «Meltwater». Selskapet hadde ifølge TechWorld (i 2015)en omsetning på 200 millioner dollar, og 1000 ansatte fordelt på 50 kontorer verden over.

–Jørn har vi kjent en stund og er en av de råeste tech-gründerne i landet. Han har jeg villet ha med i styret lenge fordi han tenker så vanvittig stort, er så utrolig smart og skjønner så mye av bildet her, sier Mjåset.

Lyseggen vil ikke kommentere investeringen sin til Shifter.

I tillegg er det en rekke mindre investorer som blir med på runden, men Mjåset vil ikke kommentere hvem de er.

–Vi ser på digital og fysisk ekspansjon som like viktig og da må vi ha med folk som i styret og på investorsiden pusher den biten og øker vår kompetanse og nettverk også digitalt. Vi ønsker at de to områdene skal være likestilt, sier Mjåset.

Tech-gründer Jørn Lyseggen investerer i Mesh, men ønsker ikke å kommentere saken.  Bildet er fra Gulltaggen i 2013.
Foto: Flicker/Jarle Naustvik

Gründerne sitter på største eierandel

Etter emisjonen er det ifølge Mjåset fortsatt gründerne som sitter på den største eierandelen, men han vil ikke kommentere hvor stor eierandel Lyseggen og Koteng får.

Kontorfellesskapet for gründere, som holder til i Oslo sentrum, har hatt en solid omsetningsvekst de siste årene.

Totalt omsatte vi for 20,3 millioner i 2015. Vi har en struktur med flere selskaper på grunn av forskjellige typer drift, sier Mjåset

Nå skal de utvide konseptet.

Først ved å ta over bygget, vis a vis, som betyr at de utvider fra 4000 kvm til 10.000 kvm.

–Så er planen å utvide til tre-fire nye områder, sier Mjåset.

–Skal dere utenfor Oslo? Koteng Eiendom er registrert i Trondheim. Skal dere til Trondheim?

– Vi har vært og sett på 20 forskjellige steder og har prosesser gående. Vi håper på å lande et nytt sted i løpet av 2016. Eiendom tar tid, sier Mjåset.

–Hva er tidsplanen?

– I 2018 har vi fire steder, sier han.

–Hva med utenfor Norge?

– Vi er interessert, men er ikke klare til å si noe om det ennå, sier han.


NYHET PODCAST

Hvordan bygge produkter dine kunder ikke klarer å la være å bruke? I ukens episode snakker vi med Nir Eyal, som er på bestselgerlisten til Wall Street Journal med boken "Hooked: How to Build Habit-Forming Products"

Nir har utviklet det han haller «The Hook Model», som er et rammeverk for å identifisere nøkkelegenskaper ved «vane-produserende» produkter. Du vet, tjenester du rett og slett ikke kan la være å bruke som Facebook, Twitter, Google og andre.

Hvis du er en innovatør eller gründer, så er denne episoden for deg.

Nir Eyal kommer til Norge 20. oktober, og som mediepartner på Corporate Innovation Day, kan vi tilby rabatt på billetten hvis du bruker koden «shifter».

Hør hele episoden her, last ned i Itunes, eller podcastklienten du vanligvis bruker.