Nikolai Prydz og hans advokat partner John S. Gulbrandsen i Bing Hodneland. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Gründer Nicolai Prydz møter Telenor i retten i dag: «Jeg er bare opptatt av å ta tilbake det de har tatt fra oss»

Publisert Sist oppdatert

Hipdriver mener telegiganten kopierte forretningskonseptet deres, og leste også opp normer for gründersamarbeid som Telenor og StartupLab har utviklet sammen.

-- Jeg har ventet i åtte måneder, og har håpet at det skal løse seg. Det har det ikke gjort. De hevder de ikke har gjort noe feil, så da blir det slik, sa Nikolai Prydz til Shifter da voldgiftssaken mellom Hipdriver og Telenor begynte i dag.

Gründeren beskrev seg som «veldig klar», etter den lange oppkjøringen.

-- Endelig er vi her. Det er jo blitt veldig komplisert, men for meg er det egentlig ganske enkelt. Jeg er bare opptatt av å ta tilbake det de har tatt fra meg, sa Prydz.

"Manglende lojalitet"

Hipdriver ble etablert i 2013 av rallykjører Andreas Mikkelsen og broren Nicolai Prydz, og har utviklet en bildata-plattform, hvor sjåfører kan ta eierskap til egne bildata, som genereres når man kjører bilen. Dette kan de i neste omgang selge eller tilby til eksempelvis forsikringsselskap for å få lavere premie. Gründerne mener at Telenor har kopiert forretningskonseptet deres - etter at oppstartsselskapet og telegiganten hadde en rekke samtaler over en tid. Og krever over 7 millioner  i erstatning.

-- Saken dreier seg ikke om bare tekniske elementer, men selve måten Hipdriver hadde funnet en utradisjonell modell og løsning for å bygge opp dette systemet, sa Hipdrivers advokat, partner John S. Gulbrandsen i Bing Hodneland, i sitt innledningsforedrag.

Han hevdet at Telenor har brukt hemmelig informasjon i strid med NDA-avtalen som partene inngikk, en avtale som var basert på Telenors egen mal. Han pekte også på at Telenors handlinger var brudd på markedsføringslovens paragraf 25 om «god forretningsskikk».

-- Det som har provosert mest, er den manglende lojaliteten som Hipdriver har opplevd fra Telenor. Ikke bare etter loven, men også moralsk sett, fortsatte advokaten.

Leste de 6 bud

Hipdrivers advokat leste også opp de nye «Rules of engagement» som StartupLab denne høsten lanserte sammen med blant andre Telenor ¬- på folkemunne kalt «De 6 bud for gründersamarbeid». De nye reglene skal rydde opp i samarbeidet mellom startups og storselskaper.

-- Disse ble lansert 27. september 2017, og fantes ikke da partene startet sin dialog. Jeg leser de likevel fordi vi vet at Telenor som stort selskap hadde egne retningslinjer da de inngikk samarbeidet. Jeg har vanskelig for å forstå at de nye reglene skulle skille seg særlig fra deres egne regler. For dette er «common sense», ikke noe genialt, sa advokat Gudlbrandsen om normene for god folkeskikk i forretningssammenheng.

«Smart ditt og datt»

Advokat Guldbrandsen ga en leksjon i ulike ord innenfor tech denne formiddagen, eller "smart ditt og datt", som han også kalte noen av konseptene.

-- Jeg har sittet mange ganger i denne saken og lurt på hva folk har snakket om, sa advokat Guldbrandsen om hvorfor det var behov for en gjennomgang.

Han redegjorde både for Internet of things, diagnostikkport, onboard diagnostic, app, platform, retrofit, API og white label.

-- Jeg må ta det lille forbeholdet at jeg er jurist, og jeg skal ikke påstå at jeg kan dette forlengs og baklengs, presiserte han.

Telenor tilbakeviser

På formiddagen i retten i dag var det først Hipdriver sin tur til å legge frem sin versjon. Telegiganten har imidlertid tidligere tilbakevist Hipdrivers versjon.

– Telenor og Hipdriver hadde sporadisk dialog i 2016 for å diskutere mulig samarbeid knyttet til «connected cars». Vi vurderte det ikke som interessant å gå videre med dialogen, noe vi ga beskjed om i juni 2016. Det konseptet Telenor nå utvikler er et økosystem for ulike «connected cars»-tjenester, som er noe annet enn den konsept-ideen Hipdriver presenterte for oss. Telenor beklager at dette nå er kommet til en voldgiftssak. Vi vil presisere at vi ønsker en kommersiell «connected car»-løsning fra Hipdriver velkommen. Vi tror at et mangfold av slike konsepter vil være bra for utviklingen av fremtidens bilteknologi, skrev kommunikassjonssjef Atle Lessum i en epost til DN da det ble klart at Hipdriver skulle saksøke Telenor.

Han mente at hverken Telenor eller Hipdriver har noen enerett til denne type forretningskonsepter, og at det allerede finnes mange av dem.

Telenor har senere lagt sin egen "connected-car"-satsing på hylla.