Gründere henter 5 millioner til smartere lærebøker
TERP lager smarte lærebøker som forstår akkurat hvor smarte brukerne er.
TERP landet like før årsskiftet en emisjon som verdsetter gründerselskapet til 17,5 millioner kroner. I alt har TERP hentet inn 5 millioner kroner gjennom investorer og Innovasjon Norge, melder Finansavisen. Dette finansierer vekst i utvalgte markeder i Norge og i utlandet, samt videreutvikling av selskapets teknologiske plattform.
Ifølge avisen er det syv investorer fra Rogaland. De skal ha fattet interesse for TERP da selskapet deltok i Angel Challenge og ITSA-programmet til Validé i fjor.
Interaktivt
Selskapet er startet av Leiv Kåre Johannessen og Magne Aarset, og har de siste tre årene utviklet en teknologi for adaptive bøker.
Det vises til at tradisjonelle e-bøker er statiske, mens de såkalte a-bøkene vurderer nivået til brukeren, og tilpasser læringsopplegget etter dette.
– En a-bok har interaktive elementer som animasjon og video og inneholder gjerne en brukertest, forteller Johannessen til Finansavisen.
For eksempel har TERP laget en ledelsesbok som fortløpende tilpasses brukerens ledelsesstil, personlighet, kulturelle preferanser og hvordan man identifiserer konflikter. Resultatet er at man får en ledelsesbok i 114.000 ulike varianter, fortelles det i artikkelen.
Tung kompetanse
De to gründerne har en variert bakgrunn.
Aarset er utdannet matematiker og har vekslet mellom å være ansatt i industrielle og akademiske stillinger. Han har blant annet vært ansatt ved den europeiske romfartsorganisasjonen ESA. Han har også vært ansatt ved flere universitet og høgskoler, og arbeider for tiden ved NTNU i Ålesund og Handelshøyskolen BI.
Johannessen arbeidet i 15 år i ulike lederposisjoner i det private næringslivet, før han bestemte seg for å utdanne seg til sjøoffiser. Omtrent samtidig startet den akademiske karrieren. Først ved Høgskolen Stord/Haugesund, og seinere ved NTNU i Ålesund. I flere år arbeidet han vekselvis i akademia og operativt ombord på tankskip.
Ser på Asia
Selskapet har ambisjoner om å vokse internasjonalt, og er allerede i gang med å berede grunnen i andre markeder. De har allerede hatt kontakt med utdanningsinstitusjoner i Tyskland, USA og Asia. De viser til to konkrete prosjekter i Asia.
– Det ene er innen maritim utdanning på Filippinene hvor det er 70.000 studenter årlig og der opp mot 80 prosent stryker, sier Johannessen.