Sjef for Nordea Norge, Snorre Storset, sammen med vinneren av Nordeas gründerkåring -- Johan Høstmælingen fra Flor. I bakgrunnen sees portrettfoto av alle finalistene. Kristin Lemme fra Flor (nummer to fra venstre -- øverste rad) skulle egentlig delta i pitchingen, men ble forhindret fra dette. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Gründere vant lønn fra banken i et helt år for å lage arbeidsklær for kvinner

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 26. januar 2018

— Helt ærlig; vi trodde vi var sjanseløse da vi fikk vite om de andre finalistene, sier Johan Høstmælingen i Flor.

Ti startupfinalister — som denne uken har blitt drillet i pitching og hvordan overleve som gründer — hos Nordea var i går kveld klare for finalen i bankens gründerkåring. De fremmøtte fikk blant annet høre om Boost Massasje — en abonnementsordning på massasje, Flare — en app som skal forhindre overfall og voldtekt, og Sjøholmen Barnekunsthus — som er et barnekunsthus for flyktningbarn og barn som faller utenom andre aktiviteter og familier.

Til sist var det altså Flor som ble kåret som vinner av Nordeas gründerkåring, og som blir den startupen som i et helt år skal få lønn fra banken, samt muligheten til å benytte seg av markedsførings- og nettverksmulighetene Nordea gir.

— Helt ærlig; vi trodde vi var sjanseløse da vi fikk vite om de andre finalistene. Å vinne gründerkåringen er virkelig noe av det morsomste jeg har opplevd. Så langt — etter at vinneren ble annonsert — har jeg sikkert fått omtrent 40 Messenger-meldinger fra folk som så live-sendingen på Facebook, forteller Johan Høstmælingen i Flor.

Juryen og finalistene i Nordeas gründerkåring poserer for en selfie sammen med Nordeas markedsdirektør, Paal Sprakehaug. Markedsføring og synlighet i sosiale medier var ett av kriteriene startupene ble målt på. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

— Herreklær har dominert markedet

Høstmælingen var kvikk i kommentarene underveis i pitchen, og bød på mye humor. Brynjolv Anke — konserndirektør for bedriftsmarked i Nordea — fortalte til Shifter hvorfor nettopp Flor ble kveldens vinner.

— Vi ønsket at gründeren skulle kunne bidra med noe til samfunnet, og det gjør Flor helt klart når de produserer arbeidsklær for kvinner. Markedet for arbeidsklær har til nå vært et felt der herreklær har dominert. Vi ser masse potensiale i det Flor har å tilby, sa Anke i etterkant av kåringen.

Anke var én av dem som satt i juryen. Også sjefen for Nordea Norge, Snorre Storset, satt i panelet.

Fikk 60 sekunder til å fortelle om konseptet

Som vinner av gründerkåringen vil Flor — som lovet — få lønn fra Nordea i et helt år, og kan selv velge hvor de vil ha kontorene sine. Det passer fint, da Flor først og fremst har base i Voss, der selskapet ble grunnlagt. Når de kommer til Nordeas kontorer, vil de (som avtalt) få rett på eventuelle pølser og kaffe som serveres hos banken — og vafler på de ukentlige vaffelfredagene.

— Å vinne denne gründerkåringen vil komme til å spare oss for fire, fem eller seks år med jobbing for å nå de målene vi har satt oss. Dette betyr virkelig alt for oss. Nå kan vi opparbeide egenkapital mye raskere. Det er mye grining i Messenger-meldingene jeg mottar nå, for å si det sånn, sier en lykkelig Høstmælingen.

Som en del av «kvalifikasjonsoppgaven» startupene skulle sende inn til Nordea i forkant av utvelgelsen av startups, skulle hver gründerbedrift lage en 60-sekunders video der de fortalte om konseptet bak startupen, og hvorfor Nordea burde velge dem.

I Flors video er det Kristin Lemme — selskapets daglige leder — som forteller om produktene. Hun ble forhindret fra å delta på pitchekåringen hos Nordea fordi hun skulle til Korea for å dekke OL. Hun skal offisielt sett være den som jobber for banken i året som kommer.

— Det vil bli utrolig spennende å følge Flor fremover. De selger et produkt som virkelig traff oss rett i hjertet, sa Nordea-sjefen, Storset.

Shifter har også skrevet om gründerkåringen tidligere, og da var det Anke som la frem hva vinneren av gründerkåringen kunne vente seg i selskapet. De andre finalistene i Nordeas kåring var Neuro Minders/Dragon Minders, Klede, Flare, Boost Massasje, Diwala, Sjøholmen barnekunsthus, Blue Lice, Audioclub og Intrava.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.