Andreas Jørgensen har solgt Mattilbud til Christian Birch. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Gründereventyr på deltid: Nå selger de mattilbudsappen for millioner

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 21. august 2018

Butikken har gått så det suser for gründerne som aldri har vært helt gründere. Nå blir de kjøpt opp av danske ShopGun.

Ideen om å digitalisere tilbudsavisene fra matbutikkene kom etter en diskusjon med gode venner. Et halvt år senere var de klar med produktet. I et land der folk går mann av huse for 10-kronersmarkeder og kjøttdeig til 19,90 ble tilbudsappen for mat raskt en braksuksess. Det som begynte som et prosjekt ved siden av studiene nådde nylig en million nedlastinger.

Nå selger Andreas Jørgensen, Njaal Gjerde, Christian Rasmussen og Stian Bøe selskapet Mattilbud til danske ShopGun. Prisen er hemmelig, men det dreier seg om et tosifret millionbeløp.

Ikke akkurat et romskip

Man kan lett se for seg at appen var resultat av «fattige» studenter som ville barbere matbudsjettet, men det var aldri helt slik.

— Jeg var aldri en rik student, likevel tenkte jeg ikke så mye på det på den måten. Jeg har alltid hatt lyst til å lage noe, men det kunne likegodt vært noe annet. Det var den ideen jeg hadde på den tiden, som hadde mest potensial og kanskje lavest teknisk terskel å lage. Det var ikke slik at jeg måtte konstruere et romskip, sier Andre Jørgensen.

— Det er jo ikke å konstruere et romskip, men det er jo likevel en kunst å skaffe alle disse brukerne?

— Vi har fått mye mediedekning, som har gitt organisk vekst. Det har også vært et behov der ute. Samtidig som vi hadde et produkt som var enkelt for brukerne å forstå, sier han.

Aldri heltid

Mattilbud har tjent penger på annonser og har gjort avtaler med enkeltkunder. Det hele har skjedd nærmest som et fritidsprosjekt — først ved siden av studier, så ved siden av jobben som IT-konsulent.

— Da jeg studerte brukte jeg veldig mye tid på Mattilbud. Men da jeg var ferdig med å studere, hadde vi kommet til et punkt der mye kunne gå av seg selv. Og vi hadde en stabil, fin inntekt.

— Nå selger dere, har det aldri vært en tanke om å lage det større enn bare denne appen?

— Det er jo alltid en morsom tanke, men vi har vært litt mer realistiske med de ressursene vi har hatt. Det er jo litt av grunnen til at vi selger nå, det å gi det videre til noen som faktisk har muligheten til å gjøre det. Vi tenkte aldri at «nå skal vi ansette 10 mann, og ta over Norge».

De har på den annen side hatt veldig få utgifter. Han anslår at to prosent av de rundt ti millionene selskapet har tjent siden oppstarten, har gått til kostnader. Resten har gått i lomma på gründerne.

— Vi har vært heldig på den fronten. Vi var fornøyd med det.

60 kilo papir

Gründer Christian Birch i ShopGun har en noe mer målrettet gründerreise. Ideen oppsto da han satt hjemme hos foreldrene, og så på haugen med kundeaviser som kom inn døren. De regnet seg til at en gjennomsnittshusholdning mottok 60 kilo med slikt papir i året.

— Vi er barn av en digital tidsalder, og både jeg og min medgründer har alltid vært opptatt av å lage forskjellige ting. Da jeg var 10 år gammel begynte jeg for eksempel å lage ulike hjemmesider. Så her tenkte vi at det ville være smart med en digital løsning.

De kunne se hvordan venner og familie kanskje gjerne ville ha tilbud, men ikke ønsket å lese det på papir.

— Så da tenkte vi «ok, la oss fikse det». Og så gikk vi og bygget løsningen.

PDF-slit

ShopGun-gründerne gikk i starten ut for å hente inn API-er som de skulle mate inn i løsningen. Det var lettere sagt enn gjort.

— Det var ingen av kjedene som hadde det. Vi kunne få PDFer, «that’s it», forteller Birch.

PDFen var selve arbeidsverktøyet internt for mange av kjedene. Tilbudene lå rett og slett ingen andre steder, og butikkene måtte tilpasse seg etter det som var i disse.

— PDF er nok verdens mest ustrukturerte format, ja egentlig helt crazy.

Men gründerne gikk likevel i gang med å se om de kunne lage en strukturert database ut fra teksten i PDFen, for å skape et system som kunne skille overskrift, pris, beskrivelser og annet fra hverandre.

— Vi satt med det i et halvt år, til vi hadde PDFer oppover ørene. Til slutt fikk vi det til.

Sa nei til oppkjøp

I første omgang lanserte ShopGun en nettside, men var nær ved å gi opp da trafikken var meget lav. I 2009 kom imidlertid smarttelefonene for fullt. Og det var det som skulle få det til å løsne for ShopGun.

— Plutselig kunne vi fortelle hvor du finner tilbud i nærheten av der du befinner deg. Det var et avgjørende øyeblikk. Nå har vi nær to millioner nedlastinger.

I motsetning til de norske gründerne av Mattilbud har de takket nei til oppkjøp, blant annet fra dansk-svenske PostNord.

— Vi trodde vi kunne bli større, og fikk heller med oss en investor. I dag er vi 35 ansatte på hovedkvarteret i København, og har ikke trengt å hente mer penger siden 2012.

Pengene renner nemlig inn fra de ulike butikkene, som betaler for hver leser som klikker på tilbudene. Han kaller det en «content»-basert modell, med skarpt fokus på produktene.

— Dette har vi hatt stor suksess med. Så å si hele den danske detaljhandelen er med, det er veldig få som ikke har en avtale med oss.

Dagligvare fyller 60 prosent, de resterende 40 prosent er alt fra elektronikk til klær.

Gründerne Christian Birch og Morten Bo Røndsholt i ShopGun. Foto: Pressefoto

Kjøper brukere

I tillegg til Skandinavia er ShopGun aktive i Polen og Nederland. Den enkle appen til Mattilbud blir en skygge av det danskene har gjort mulig i sin app. Ikke overraskende er det andre ting enn teknologien ShopGun-gründerne er ute etter når de punger ut for det norske selskapet.

— Kjøpet handler i stor grad om at Mattilbud har gjort det sinnssykt godt, når de har fått så mange nedlastinger i et lite marked. Det er imponerende i seg selv. Det har vært mer naturlig for oss å foreta et oppkjøp, enn å konkurrere om de samme brukerne.

De kommer ikke til å legge ned Mattilbud med det første.

— Vi ser at merkevaren er godt kjent i det norske markedet. Vi skal ta godt vare på det, og utvikle det videre, fastslår Birch.

Vil gjøre hverdagen enklere

Målet nå er å rulle ut enda mer «personlig» tilpasset app. Nylig skrev ShopGun under en stor avtale med Coop i Danmark.

— Bare dagligvaremarkedet i Norge er større enn musikkmarkedet i verden, ref det som ble sagt i forbindelse med storinvesteringen i Kolonial nå nylig. Tenker dere å tappe enda mer av  inntektsstrømmen til butikkene etter hvert. Dere kunne jo blitt en Amazon for dagligvare?

— Det er ikke vårt mål. Vi ser på kjedene som våre samarbeidspartnere, ikke konkurrenter. Plattformens viktigste oppgave er å få kundene ut til de ulike butikkene. Det overordnede målet er å gjøre hverdagen bedre for folk.

Hemmelighold

— Dere sier at dere har kjøpt Mattilbud for et tosifret millionbeløp, men vil ikke si noe mer?

— Det skjer så mye i dette markedet nå, så av konkurransehensyn velger vi å ikke si noe. Vi indikerer imidlertid sånn omtrent hvor det ligger.

— Men du da, Andreas Jørgensen, hva skal du bruke pengene til, og har du noen nye prosjekter på gang?

— Pengene har allerede blitt brukt personlig allerede, på ny bolig. Neste prosjekt vet jeg ikke. For øyeblikket jobber jeg som IT-konsulent, så tar jeg dag for dag, og ser hva som dukker opp.

— Så du har ikke noe gründerdrøm akkurat nå?

— Nei, akkurat nå er jeg litt i den fasen at snart begynner familieliv. Da har jeg ikke det behovet nå. Man vet aldri hva som dukker opp.