Teamet i reMarkable i november 2016. Nå er de over 80 ansatte. Foran fra venstre: VP Communication Henrik Gustav Faller, gründer og CEO Magnus Haug Wanberg, CMO Magnus Heimsjø. Bak fra venstre: VP Marketing Sigurd Gran-Jansen, CDO Mats Herding Solberg, VP Tech Øyvind Skaar , CTO Martin Sandsmark. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

De elsker tech så mye at de vil begrense tech. Gjenskaper "papirfølelsen" digitalt og logger folket av Facebook

Publisert

reMarkable hevder de har klart det Amazon, Apple og Samsung ikke har klart - lage et nettbrett som er like godt å skrive og tegne på som papir. 

Hos reMarkable på Bislet i Oslo preppes det mot en spennende ettermiddag. Tre års hardt arbeid kulminerer onsdag i en «prelaunch» av det smått hemmelighetsfulle produktet. De har forsøkt å ligge lavt med det de har på gang. Men det skal visstnok ha gått rykter om at en liten gjeng oppi nord har fått til noe. Amazon, Apple og Samsung skal ha gitt opp – lage et nettbrett som gjenskaper papirfølelsen, den digitale notatblokka.

– Det er ikke så mye informasjon om oss der ute. Men vi har ikke vært så hemmelighetsfulle, det er mer at vi har vært «hard at work», sier gründer og CEO Magnus Haug Wanberg.

Papir-teknolog

Gründeren av reMarkable beskriver seg selv som en «papirmann» som elsker ny teknologi. Han er utdannet sivilingeniør i industriell økonomi fra NTNU og har vært innom Harvard og MIT. Han har hele tiden hatt det nyeste av telefoner og laptops, men tidlig kjente Magnus Haug Wanberg på den konstante belastningen av hele tiden «å være på».

– Vi bøgges på alle flater. Det er notifications og pushvarsler, og hele tiden noe som frister, sier Haug Wanberg.

Han kaller det en «epidemi», der vi til stadighet avbrytes av våre digitale enheter.  

– Det er lett å hoppe ut av sonen hvis du har muligheten. Alle snakker om kunstig intelligens, men vi jakter på menneskelig intelligens. For hva skjer med konsentrasjonen når vi «angripes» på alle disse flatene, spør han.

Mottrend

Da han var student printet han ut alle eksamensoppgavene, og la igjen laptopen hjemme da han dro på lesesalen, for ikke å bli forstyrret. Da han senere jobbet som konsulent hos Boston Consulting Group i et års tid etter studiene, printet han også ut papir foran møtene.  Det var slik han fikk ideen om å gjenskape papiret, men uten selve papiret.

CTO Martin Sandsmark og det rette utstyret for en hardwarestartup.. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Gründeren kaller den digitale notatblokka en «mottrend-device», en løsning som tvinger deg til å konsentrere deg om det du bør konsentrere deg om. Foruten å gjenskape lese-, skrive- og tegnefølelsen fra papir, har den noen ytterst få funksjoner. Det er ingen Facebook, ingen Instagram, ingen Twitter eller andre forstyrrende elementer.

– Testbrukerne elsker det, og sier en ting: Ikke ødelegg den med å putte inn mer funksjonalitet, sier Magnus Haug Wanberg.

Umulig?

Teamet har gradvis vokst siden oppstarten i 2013. Selv om kjerneteamet er lite, jobber det 25 til 30 mennesker med produktet. Det har ikke bare vært en enkel reise. Startupen gikk på en aldri så liten smell det første året.

– Vi ble fortalt at produktet vi hadde lyst til å lage, var umulig å lage, forteller Haug Wanberg.

Helt siden de første håndholdte datamaskinene kom på markedet på 90-tallet har hardwareprodusentene syslet med å få til en like god skrive- og tegneopplevelse som på papir, uten at de har fått det til. Det var angivelig umulig å gjenskape papirfølelsen fullt ut, fordi «digitalt papir» var for tregt. Den norske startupen brukte de to neste årene på å knekke nøtten.

– I det siste har det gått en buzz om at noen i Norge har klart det man trodde var umulig. Det var vi som knakk treghetskoden, sier Haug Wanberg.

For å få til dette, har de samarbeidet med flere globale hardwareselskaper, blant annet E Ink, verdens største aktør innen  e-papir. Sintef har også bidratt. reMarkable eier imidlertid all den proprietære teknologien.

Sluttet i Opera

Nylig fikk de Henrik Faller om bord som kommunikasjonsansvarlig. Han kom fra jobben som kommunikasjonssjef  i Opera Software. Der har han hørt historier fra gamle dager lenge nok.

– Det er noe spesielt ved å sitte og høre på disse historiene, og så komme til et lite sted selv, og være med på å bygge noe. reMarkable består av sinnssykt bra karer som gjør noe veldig spennende, sier han.

– Du som kommer fra en stor bedrift, der man kanskje har litt bedre tid, og litt større muligheter til å bli avbrutt. Hvor stort problem er det?

– Jeg har vært både i Finn.no og Opera, og tror avbrytelsene er representativt for arbeidslivet generelt. Selv om arbeidet er spennende i seg selv, er det så mange avsporinger og distraksjoner at det går utover produktiviteten.

Droppet Kickstarter

Nå er det altså tid for å innta markedet. Shifter skrev nylig om actionkamera-startupen Flowmotion som har hatt stor suksess med sin crowdfunding med forhåndskjøp på Kickstarter. Remarkable velger å bruke egne kanaler for å selge produktet.

– Der gir mer direkte kontakt med kundene, og vi får dem inn på vår Facebook-gruppe. Informasjonen vi får fra kundene bruker vi til å polere ferdig produktet, sier Haug Wanberg.

Hittil har ikke reMarkable hatt vanskeligheter med å skaffe investorer til å utvikle produktet. Både institusjonelle investorer og engleinvestorer har vært interessert. reMarkable har store ambisjoner når de nå skal satse videre.

– Vi tør å si at vi vil satse globalt, og tror at hele verden vil bry seg, sier gründeren.

Til å begynne med vil det være online salg mot utvalgte målgrupper som studenter, lærere, kreative bransjer, og andre «professionals», men de vil satse på å komme på plass i butikkhyllene, for å få vanlige folk som kunder. De innser at det er krevende å overbevise potensielle kjøpere om at de faktisk har klart å gjenskape «papirfølelsen».

– Vi må bevise at det vi sier er riktig, få mennesker til å stole på oss gjennom utvalgte produktambassadører – la andre enn oss teste det, sier han.

Tro til visjonen

– Hvis dette blir en suksess, kan man vel se for seg at det kommer henvendelser fra både den ene og andre, ja til og med slike som oss, eller læringsplattformer som Kahoot, med spørsmål om å få innpass på plattformen deres. Hvordan skal dere stå i mot et slikt push?

– Vi er fortsatt måneder unna markedet. Men det kan komme en situasjon der en slik problemstilling blir veldig aktuell. Vi må være veldig tro mot verdiene våre når de blir satt på prøve. Det finnes garantert elegante måter å implementere det, og fortsatt sikre læring og produktivitet. Men vi kommer til å være mye mer selektive enn andre selskaper, sier Magnus Haug Wanberg.

– Men hvorfor har ikke Apple og Samsung lansert dette?

– De har som sagt prøvd og mente at det ikke er mulig. Amazon hadde en stor Kindle, men heller ikke de fikk det til å funke godt nok til at man fikk papirfølelsen. Men vi har vært desperate etter å løse dette problemet, og når smarte folk er desperate nok, så finner de en løsning. Vi fant noe som funket.

– Men dere kan ikke si akkurat hva denne nye teknologien er?

– Det er hemmelig.

Se video av reMarkable:

 

Du har nettopp lest en sak på nettavisen Shifter

Shifter er Norges nettavis for startups og innovasjon. Følg oss på Facebook og Twitter. Og meld deg på nyhetsbrevet vårt.

Last også ned vår seneste podcast med Lauga Oskarsdottir, ny daglig leder på StartupLab. Der forteller hun om tiden som hjemløs i New York, før hun hadde stor suksess med gründereventyret United Influencers, et bloggernettverk med 2,3 millioner følgere. Hun forteller også om hvordan alt gikk så bra at hun til slutt pådro seg «Impostors Syndrome», en mental tilstand der man innbiller seg at man er en «fake».  I tillegg får du høre om hvordan StartupLab har ryddet opp etter den krevende «kvinnesaken», og ikke minst om hvorfor hvorfor gründere ikke trenger å jobbe døgnet rundt. Og selvfølgelig mye annet til inspirasjon.

Abonnér på Shifter i iTunes, eller der du vanligvis lytter på podcast. Hør hele episoden her: