Eric Lagier i byFounders har fått med seg noen av de ypperste gründerne i Norden i milliardfondet som skal hjelpe neste generasjons gründere opp og frem.
Annonse
-- I det nordiske vokabularet har vi et ord som alle vet hva betyr, og det er «skadefryd». Altfor mange får energi av at andre ikke lykkes, det er egentlig helt forferdelig, sier Eric Lagier, managing partner i byFounders, og til hverdags bosatt i Silicon Valley.
Det er ikke et ordinært investeringsfond dansken har satt opp -- den tidligere gründeren av Memolane, som også var en av de første ansatte i Skype og Tradeshift. Han og hans medgründer Tommy Andersen (Libratone) har fått med seg noen av de største stjernene på den nordiske techscenen. Sammen med profiler som Skype-gründer Niklas Zennström, Vivino-gründer Heini Zachariassen, Endomondo-gründer Christian Birk og en lang rekke andre kjente entreprenører skal de investere så mye som en milliard kroner i neste generasjons gründere.
-- Noe av det som virkelig driver meg, og det som er grunnen til at jeg ville starte byFounders, er at det gjør meg lykkelig å se andre lykkes. Det er det motsatte av "skadefryd", det er "gledesfryd". I Buddhismen kaller de det mudita, sier Lagier i det som også spilles inn som en podcast i Shifter.
Annonse
EntrepreneurShip
For anledningen befinner Shifter og Lagier seg i Skagerrak som "trainees" på seilskuta Christian Radich, i forbindelse med Kahoot-gründeren Johan Brands nye prosjekt, EntrepreneurShip. På seilasen mellom Oslo og København er tanken at gründere, investorer og andre entreprenører skal finne tonen og en spesiell dynamikk -- utenfor mobildekning og med et felles mål om å bidra til å få en fullrigger frem til den danske hovedstaden. ByFounders er partner og dypt involvert i prosjektet, og holder også arrangementer ombord når den norske seilskuta når den ligger til havn under Copenhagen Techfestival denne uka.
-- Vi er jo et nytt fond, som ønsker å løfte frem nordiske gründere. Det som knytter alle disse landene sammen er jo havet, og en slik tur der man er fast på en båt sammen i 48 timer, skaper noen bånd mellom deltagerne som du ikke får på en vanlig konferanse.
Foreløpig er det nettopp Brand som er eneste norske gründer i fondet, men Lagier varsler at det vil komme flere nordmenn inn som investorer de neste månedene. Disse skal være med i konseptet der de fremgangsrike entreprenørene skal dele av erfaring, kunnskap og nettverk.
Annonse
-- Dette handler ikke bare om penger, fordi det er mer enn nok penger der ute. Gründerne skal være sikre på at vi gir ordentlig feedback. Ja, selv om vi sier nei til dem, skal de lære av det, slik at de kan komme tilbake senere og kanskje da har kommet videre.
Annonse
Har investert i nordmenn
byFounders har imidlertid allerede gjort sin første norske investering, nemlig i insure-tech-startupen Safety Wing. Selskapet er gründet av Sondre Rasch, Sarah Sandnes, og Hans Kjellby, og har sin base i Silicon Valley. Konseptet sikrer at utenlandsk arbeidskraft kan få en livsforsikring som gjelder også utenfor landet de kommer fra. Det er en livsforsikring for «arbeidsnomadene» som ikke bare har sin arbeidsplass innenfor et lands grenser, men i flere land, ifølge gründerne.
Annonse
-- Det er et godt eksempel på hvordan vi jobber. Tipset om at vi burde se på dette selskapet kom fra kollektivet i byFounders, sier Lagier i Shifters podcast.
Også på investeringsfronten varsler han at det vil komme "norske nyheter" om ikke altfor lenge.
Dette ser de etter
I podcastinnspillingen ombord på Christian Radich forteller han mer om hva fondet ser etter hos gründerne de skal investere i. Lagier mener det er visse egenskaper som de mer drevne seriegründerne kan kjenne igjen hos nye gründere. Disse mønstrene har fondet satt inn i et system -- eller i syv T-er som han forteller mer om i podcasten. En av T-ene står ikke overraskende for "Teamet"
-- Nøkkelen er teamet. Til syvende og sist er det «founders» vi investerer i. Du kan raskt forelske deg i gode ideer. Men de som skal gjøre jobben, er gründerne. Og hvis vi ikke er sikre på egenskapene til en gründer, løper vi en stor risiko med å gå videre.
Han viser til at det gjerne tar fem til ti år å bygge et selskap.
-- Det er som et ekteskap. Og ingen gifter seg etter bare én date. Nei, man bruker tid, for å finne ut om dette er den rette partneren, og om han eller hun har de rette egenskapene for å få til dette.
Han går gjerne heller turer med gründerne. Da vil han se eventuelle ting som ikke fungerer i gruppa. Han ser også på dynamikken i teamet, og om det utfyller hverandres egenskaper. Om de har en CTO som er sterk på det teknisk, en CEO som er god på det kommersielle, en «hustler» som kan selge. Noen ganger kan det være så enkelt som at en i teamet ganske åpenlyst plager en av de andre i teamet. Et annet "rødt flagg" er at gründeren er alene.
-- Vi har en haug med eksempler på hvordan det er blitt pitchet kjempegode ideer, men teamet ikke er det rette.
Lytt til podcasten der han går i dybden på både hva han ser etter, samt utfordringer han selv har hatt da han bygget selskap. Podcasten finner du ved å søke «Shifter» i din podcast-klient.
(For ordens skyld: Johan Brand har en mindre aksjepost i Shifter)