Nordea ruster seg til fintech-revolusjonen, samtidig som Sverige går mot et kontantløst samfunn, og Spotify og Soundcloud snakker sammen.
I serien Ukens Norden tar vi en kikk over landegrensene og ser på noe av det som har skjedd i våre naboland i uka som gikk.
Musikalsk fusjon med hitpotensial
Den svenske musikkgiganten Spotify skal være i samtaler om å kjøpe en annen svensk musiksuksess – Soundcloud, skriver Financial Times. Det skulle kunne bli startuppverdenens svar på en supergruppe. For begge har noe som den andre savner.
Det Berlin-baserte selskapet, som ble startet av Alexander Ljung og Erik Wahlforss, har bygget en stor ”community” der artister fra superstjerner som Kanye West og U2 til fullstendig ukjente artister som prøver å finne seg et publikum, laster opp sin musikk som blir tilgjengelig for fans og andre på et blunk. Med sine totalt 175 millioner brukere er Soundcloud faktisk et selskap som har vesentlig flere medlemmer Spotify.
Men Soundcloud har, til tross for at man i mars lanserte abonnementstjenesten Go, ikke lykkes med å skape særlig inntekter. Noen offisielle tall finnes ikke, men ifølge Forbes har selskapet fortsatt et stykke for å nå milepælen – én million betalende brukere.
Spotify har også store utfordringer med å bli lønnsomt, men har klart å få 40 millioner betalende abonnenter av cirka 100 millioner brukere, takket være sin enorme katalog som de kan tilby takket være lisensavtaler med de store plateselskapene. Men det blir ikke særlig mye interaktivitet av det.
Og er det noen gründeren Daniel Ek ønsker seg er det akkurat det. I et intervju med den svenske tv-kanalen TV4 i august i år sa han følgende:
«Spotify har i dag to millioner artister på plattformen. De kommende ti årene vil for oss i stor grad handle om å legge til rette for at enda flere artister kan leve av sin musikk og gi dem et nytt publikum. Det våre brukere sier i dag er: ‘presenter meg for ny musikk’ – det artistene sier er ‘hjelp meg å finne mitt publikum’. Det er egentlig bare to sider av den samme mynten.»
Hans fremtidsvisjon høres utvilsomt ut som noe som minner mye om det Soundcloud tilbyr. Om prislappen på en milliard dollar, som er det Ljung og Wahlforss skal kreve for å selge, er for høy for Spotify, gjenstår å se.
Appstore for fintech-selskaper
EU-direktivet PSD2 (Payment Services Directive) er foreløpig kanskje ikke så kjent, men etter planen vil det fra 1. Januar 2018 medføre en revolusjon for dagens banker (reelt sett vil det kanskje ikke bli implementert før i september 2018, eller kanskje så sent som i 2019). Direktivet innebærer nemlig at alle virksomheter som oppbevarer kundeinformasjon er nødt til å dele den med tredjepartsaktører dersom kunden samtykker til dette. Les mer om direktivet på bloggen til Sparebank1-direktør Christoffer O. Hærnes.
Allerede i dag er det mange som har tatt i bruk mobilbetalingstjenester som Vipps eller Swish, som har tilgang til kundens bankkonto og som blir det hovedsakelige grensesnittet for kunden ved en transaksjon. Etter hvert som direktivet åpner opp verdikjeden og flere aktører kommer inn, vil dette sette en ekstrem press på bankenes tradisjonelle forretningsmodell.
Bankkjempen Nordea har innsett att det er store endringer på gang og vil ifølge bankens sjef for betalingskanaler, Gunnar Berger, gjøre alt for å favne endringene.
”Apple utkonkurrerte ikke Nokia med sin Iphone. Det var Appstore som slo ut Nokia. Det må vi lære av”, sa Berger i førbindelse med Dagens Industris fintech-konferanse i Stockholm tidligere i uken.
Eksakt hvordan Nordea-versjonen av en Appstore for banktjenester skal se ut, eller hvordan banken skal tjene penger på det, vet ikke Berger i dag, skriver DI Digital. Men at banken må tilpasse sine API-er slik at nisjeapper for sparing, pensjon eller aksjer skal kunne bruke informasjonen, er han overbevist om og da gjelder det å tilpasse seg utviklingen.
”Vi skal tilby dem tilgang til Nordeas 11 millioner kunder, stor kunnskap om reguleringer og fantastisk bra sikkerhet”, sier Berger til DI Digital, og avrunder med en spådom om at Nordea i 2020 vil ha 100 slike samarbeidsavtaler.
Fra ”cash is king” til ”cash is gone”
Bare fire prosent av svenskene tror det fortsatt betaler med kontanter om ti år. Det er én av flere tydelige trender rundt betaling, som kommer frem i rapporten ”Sverige betalar 2016”. Undersøkelsen er gjennomført de fire siste årene av Insight intelligence i samarbeid med blant andre IIS, Visa Europe, Bankgirot och SEQR.
– Ting blir jo aldri helt definitive, men om 15 år er Sverige et kontantløst samfunn der kontanter stort sett ikke brukes, sier Lukas Berg i Insight Intelligence til DI Digital.
I 2013, første gang undersøkelsen ble gjennomført, var det fortsatt 63 prosent som betalte med kontanter én eller et par ganger i uken. I 2016 er tilsvarende tall 38 prosent. I samme periode har bruken av betalapper gått fra 1 til 16 prosent.
Undersøkelsen viser også at både bruken og aksepten for nye betalingsmetoder vokser. Eksempler på dette er Near Field Communication (NFC), som gjør at du bare kan holde ditt kort mot en terminal uten å taste pinkode, og såkalt blockchainteknologi som brukes i nettvalutaer som bitcoin.
http://digital.di.se/artikel/om-15-ar-ar-sverige-ett-kontantlost-samhalle