Thor Richard Isaksen er tidligere kommunikasjonssjef i Zedge og nå gründer av Instapoll. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Norges rikeste backer den tidligere Zedge-toppens nye AI-prosjekt: Tar tempen på Twitter
Gründer Thor Richard Isachsen og Instapoll gjør ting i uvanlig rekkefølge: Først signerte de TV2 som kunde, så lanserte de tjenesten, og nå har de også hentet kapital − fra blant andre Gustav Magnar Witzøe.
Hva synes folk i Liverpool om kjøpet av den nye stjernespilleren? Når fotball-ekspertene i TV-studio spør, kan Instapoll finne svaret på sekunder, ved å analysere hva folk utbasunerer på sosiale medier.
− Det finnes mange løsninger for opinionsundersøkelser i markedet, men vi gjør det i sanntid med hjelp av AI, sier Thor Richard Isaksen.
Han er daglig leder og medgründer i Instapoll. I Shifters kretser kjent som tidligere kommunikasjonssjef i Tom Arnøys Zedge og ildsjelen bak nyhetsnettstedet TrondheimTech, og deres legendariske podcast.
-- Og dette vil markedet ha?
− Å ja da. Vi signerte den første kundeavtalen i fjor sommer, med TV2, og vi var på lufta i september i fjor. Ekspertkommentatorene i TV2s fotballstudio får da løpende informasjon om hva publikum føler om det som foregår på skjermen. I løpet av en kamp analyserer vi mellom 150 000 - 500 000 meldinger fra sosiale medier om spillerne og trenere.
Fra observatør til aktør
Instapoll teller foreløpig bare to hoder; Thor Richard Isaksen og medgründer Nils Helge Garli. Første kommersielle kundeavtale ble altså landet i juli i fjor. Like før nyttår hentet de inn 2 millioner kroner fra blant annet Wiski Capital, med Boostcom-gründer Øystein Skiri og laksearving Gustav Magnar Witzøe, som Shifter omtalte i forrige uke.
− Med disse pengene greier vi oss en god stund. Det viktigste målet vårt nå er øke inntektene, sier Isaksen
-- TV-kanalene har jo hatt såkalte Twitter-panel i mange år, som gir seerne et inntrykk av hva som rører seg der ute. Hva skal de med deres undersøkelser?
− På TV viser man som regel enkelte utvalgte meldinger fra sosiale medier på skjermen. Det vi tilbyr er tilgang på summen av alt som uttrykkes, og levert i sanntid.
Kunstig intelligens ligger bak
Instapoll undersøker målgruppers meninger på Twitter ved hjelp av kunstig intelligens. Et system som selskapet har utviklet selv, kombineres med hyllevare-teknologi og analyserer teksten i det som publiseres. Og det er slett ingen tilfeldighet at de har kastet seg over sportsmarkedet først.
− Fotballdebatter er som regel ganske intense, det er sterke følelser i sving og man uttrykker seg ofte i et enkelt og klart språk. I tillegg er det live, og derfor er dette en fantastisk arena for oss å operere i, sier Thor Richard Isaksen.
På sikt vil Instapoll imidlertid inn i flere markeder, som krever mer avansert analyse.
− “The Holy Grail” for slike analyser er nok politiske debatter og valgkamp, men der er språket mer krevende, så algoritmen må justeres deretter, sier Isaksen.
Supplement, ikke alternativ
-- Hva med konkurrenter? Dere blir vel neppe alene i markedet med dette?
− Sanntidsanalyser fra sosiale medier kommer neppe til å bli et fullgodt alternativ til vanlige spørreundersøkelser, slik vi kjenner dem fra store leverandører som Norsk Gallup, Ipsos, Norstat, Respons. Men det vi tilbyr er et spennende supplement som gir andre typer data som de konvensjonelle undersøkelsene ikke kan levere, sier Isaksen.
-- Sjefen din i NYSE-noterte Zedge, Tom Arnøy, er også et kjent og profilert ansikt i Trondheims tech-miljø. Hva synes han om at du hopper av?
− Han har vært 100 prosent støttende hele veien, og det har vært viktig for meg. Som gründer selv vet han hva det innebærer, og jeg banker ofte på døren hans og spør om råd når jeg trenger det. Han tilbød oss til og med å bli værende der, så nå har vi faktisk etablert kontoret vårt hos Zedge. Classy move by a classy guy.