Norges rikeste danner superpar med suksessgründer: Skal investere i startups sammen
Tech-gründer Øystein R. Skiri og Salmar-arving Gustav Magnar Witzøe starter felles investeringsselskap. Sammen skal de to jakte på tech-startups i nye Wiski Capital.
Den ene er 42 og erfaren tech-gründer. Den andre er 25 og arving til en av Norges største formuer. Hvordan i himmelens navn fant de hverandre?
− Det begynte vel med at vi luktet på de samme casene, hver for oss. Vi dukket opp på mange av de samme møtene, sier Øystein R. Skiri.
− Så tok det ene det andre: Kanskje vi burde jobbe sammen om dette? Jeg innså at det er krevende å operere alene når man er helt fersk som investor, og det er mye å lære av en fyr som Øystein. Han har kunnskap og erfaring som jeg ikke har, supplerer Gustav Magnar Witzøe.
− Samtidig bringer Gustav Magnar noe til bordet som jeg ikke er god på: Han forstår sine jevnaldrende; millennium-generasjonen. De er den primære målgruppen for mange av de produktene og løsningene som innoveres nå. Dessuten er han nysgjerrig og lærevillig, og han har teft, sier Øystein R. Skiri.
Smått er godt nok
Gustav Magnar har tilgang på en relativt romslig formue, for å si det forsiktig, så vi må jo bare spørre: Hvor stort fotavtrykk skal dere sette i det norske startup-markedet?
− Ikke så stort som mange tror. Vi gjorde seks små investeringer i 2017, og det er nok på det nivået vi kommer til å ligge, avhengig av hvilke case vi kommer over, sier Witzøe.
− Vi går inn med små beløp i første omgang; rundt en halv million i snitt. Dette gir oss en lyttepost, så kan vi investere mer etter hvert, dersom vi er fornøyd med utviklingen i selskapet, sier Skiri.
− Gjør det enkelt
De to har ikke satt opp rigide rammer for hva de skal investere i. Både hardware og software er sluppet inn i porteføljen. Begge bor i Trondheim, så trøndersk adresse er et pluss, men det er ikke et must. De har også investert i Oslo og Bergen
− Vi har noen få fellesnevnere som vi alltid ser etter, forteller Øystein R. Skiri:
• Vi må tro oppriktig på folkene
• Vi må forstå produktet
• Vi må forstå forretningsmodellen
Til startups som vil pitche for Wiski Capital, har Skiri dessuten et tips:
− Jeg lærte noe viktig fra Rolf Assev da han satt i styret i Boostcom: Gjør det enkelt! Fortell oss hva du skal selge, hvem du skal selge det til og hvordan du skal selge det. Dette høres banalt enkelt ut, men det er det ikke. De færreste gründere klarer å svare klart og tydelig på disse tre spørsmålene. Hvor viktig er prisingen av selskapet?
− Vi vil inn så tidlig som mulig, og da handler det mer om personkjemi, relasjoner og tillit enn om pris.
-- Hvordan finner dere casene dere vil investere i?
− Det varierer. Vi bruker nettverket vårt, fanger opp tips fra bekjente, investorer og gründere. I cirka halvparten av casene vi har sett på, er det vi som har tatt initiativet, ikke gründerne.
-- Kommer vi til å se dere på konferanser og eventer, MESH, Work-Work osv?
− Jo da, vi kommer nok til å dukke opp på noen slike arenaer. Det er nyttig å følge med på hva som skjer der ute, men vi orker ikke å være med på alt, det går bare ikke, sier Gustav Magnar Witzøe.
− Og det samme gjelder for startups, skyter Øystein B. Skiri inn:
− Hvis vi møter de samme selskapene på alle eventer vi er på, så er det ikke et pluss. Gründere bør bruke tiden sin på å utvikle løsninger og selge dem.
«En positiv forskjell»
-- Hvilke hårete mål har dere satt for Wiski Capital?
Skiri smiler lurt og ser på makkeren sin. Den som ønsker seg brautende buzzord og luftige løfter vil bli skuffet.
− Vi får se. Veien blir litt til mens vi går. Men vi har en visjon; å utgjøre en positiv forskjell for teknologi-gründere i Norge.
-- Det høres litt for godt ut til å være sant?
− Vi skal ikke drive veldedighet, men det er mulig å ha to tanker i hodet på en gang. Vi har selvsagt som mål å tjene penger på dette. Vi er begge fotballspillere og konkurransemennesker, vi har lyst til å vinne. Men Wiski Capital kommer til å være en bigeskjeft for oss begge, noe vi gjør av ren lyst.
Læring og inspirasjon
Øystein R. Skiri vil bruke mest tid på å jobbe for seg selv fremover, som rådgiver innen digitalisering og innovasjon, samt et par nøye utvalgte styreverv. I januar ble han også far for første gang. Gustav Magnar har begynt å jobbe i investeringsselskapet Kverva, som forvalter familieformuen via børsnoterte og unoterte aksjer i den globale sjømatindustrien, verdsatt til et tosifret milliardbeløp.
-- Dere har altså mer enn nok å fylle dagene med, så hvorfor påføre seg smerte og skuffelser ved å investere i tech startups?
− Startups er en fin læringsarena. Mye av det som skjer i slike bedrifter er direkte overførbart til større selskap, og man får lettere tilgang på informasjon, mer innsyn og forståelse. Dessuten er det inspirerende å jobbe tett på dedikerte gründere, med all den energien de har, sier Witzøe.
Mer dynamisk startup-marked
-- Hvor er Wiski Capital om fire år?
Skiri fortsetter i samme nøkterne, sindige stil. Her serveres det ingen luftige tall:
− Innen fire år bør vi se den første realiserte avkastningen, vi bør ha vist at vi evner å plukke de riktige casene.
-- Er det realistisk å få exit så fort, i Norge?
− Det er i alle fall mer realistisk nå enn for bare noen år siden. I det norske markedet er det krevende å selge en andel (minoritetspost) i et oppstartsselskap med rimelig avkastning, men dette har endret seg. Større investorer er blitt mer villige til å kjøpe ut de første investorene. Det er mer dynamikk i markedet nå.
Disse selskapene har Wiski Capital investert i:
Flowmotion
Skal tilby et actionstativ som stabiliserer mobilkamera når brukeren beveger seg. Har forhåndsolgt produktet for over 20 millioner kroner via crowdfunding-plattformen Kickstarter.
Moviemask
Tilbyr «filmbrille», en portabel maske man kan legge mobilen i og gjenskape kino-følelsen, overalt. Produserer i Kina og har distribusjonsavtale med Elkjøp og Eplehuset.
Instapoll
Gjør meningsundersøkelser i sanntid ved å analysere budskap på Twitter med kunstig intelligens. Har allerede TV2 som pilotkunde.
Disruptive Technologies
Profilert IoT-selskap med superinvestorer som Geir Førre og Ubon Partners som store eiere. Wiski Capital har en liten eierpost.
Tikktalk
Utvikler en global, digital møteplass for tolketjenester. Holder til i Startuplab i Oslo.
I tillegg har Wiski noen selskaper de er «i prosess» med.