Gründer Sigurd Kihl på en av Bogbis prototyper, her i Torggata.

Han bruker Bogota som «lab» for europeiske byer: Vil la lastesykler ta over for varebilene «den siste biten»

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 28. mai 2018

Norsk-colombianske Bogbi vil la lastesykler ta deler av jobben når bilene må ut av bykjernen, samtidig som de hjelper unge arbeidsledige i Colombia. 

Historien om Bogbi startet i Colombia, da Sigurd Kihl og familien flyttet til Bogota, i forbindelse med at konen hans skulle jobbe med klimaspørsmål og skogsatsning på den norske ambassaden. I en artikkel hos Cargobike Magazine fortelles det at Kihl raskt oppdaget en sykkelkultur han ikke visste om — med tusenvis av hverdagssyklister og sykkelveier over hele byen.

— Bogota er den byen i Latin-Amerika med best utbygd sykkelveinett. Hver søndag sperres nesten hele byen for biler og to millioner mennesker sykler gjennom gatene på søndagstur. Dette fenomenet — som heter Ciclovia — oppsto i Bogota for 40 år siden, men finnes nå i mer enn 400 byer over hele verden, sier Kihl.

Kihl fikk lyst til å kjøpe seg en lastesykkel da han så at venner og bekjente i Norge hadde fått tak i slike sykler, men han fant ikke noe tilsvarende i Bogota. Verken de importerte eller de hjemmebygde var akkurat det han hadde tenkt seg. En annen sykkelentusiast som har barn i samme barnehage som Kihl, var Eduardo Moreno, en lokal entreprenør og forretningsmann. Sammen gründet de Bogbi, og de har siden fått hjelp fra ingeniøren og rammebyggeren David Duarte og produktdesigneren Johannes Hegdahl.

Startupen har sammen med International Development Norway fått støtte fra Innovasjon Norge. Bogbi fikk i tillegg inn 300.000 på én måned, fra en crowdfundingkampanje hos Funde. Dette gjorde Bogbis kampanje til den mest vellykkede hos tjenesten for 2017.

Bogbi-sykkelen under uttesting. Foto: Bogbi

Bogbi for sysselsetting

Bogbi er i gang med produksjonen av 25 sykler som skal distribueres i Norge, Danmark og Sverige. Det er allerede plassert ut sykler i Oslo, København og Bogota for promotering. I løpet av sommeren håper vi å kunne sette ut i Stockholm, og må så se andre norske og svenske byer.

— Det finnes ikke så mange løsninger som Bogbi ennå, og vi ønsker i tillegg at det skal følge med en «social impact» i det vi lager. Modellen vår skal brukes til sysselsetting av ungdom i Colombia, og prosessen med å utvikle sykler kan brukes som yrkesopplæring, forteller Kihl.

Bogbi er med andre ord ikke en sykkel som bare er ment for å sykle. Den skal løse et arbeidsrelatert problem i Colombia, men ambisjonene er også å løse transportutfordringer både i Norge og Latin-Amerika.

Stadig flere byer legger begrensninger for hvor langt inn i bykjernen biler og transportkjøretøy kan kjøre, men det finnes ingen begrensninger for sykkeltraller som Bogbi. I disse dager utvikles det derfor en mer kompakt sykkeltralle, ment for høy hastighet og 150 kilos last. Der skal det også følge med en techkomponent for transportsyklistene.

— Vi har nå en techkomponent for å løse logistikken for å bruke lastesykler som erstatning via frakt i indre by. Det handler om organisering og logging av hva som transporteres hvor, og når, forteller Kihl.

Gründer Sigurd Kihl på en av Bogbis prototyper, her i Torggata. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Bogota som «det perfekte laboratoriet»

Ambisjonene for Bogbi fremover er blant annet at de skal produsere 150 sykler for privatmarkedet og 10 for lastemarkedet i år. Om fem år ønsker de å produsere over 2000 sykler per år, eller flere.

— Vi vil bidra til å skape et annet inntrykk av Colombia, og bygge en bro mellom kompetanse- og forskningsmiljøer i Colombia. Vi produserer i Colombia, men utvikler i Norge, sier Kihl.

Kihl forteller at flere av FNs tusenårsmål er utgangspunkt for selskapets filosofi. Særlig nummer 8 (anstendig arbeid og økonomisk vekst), 9 (innovasjon og infrastruktur), 10 (mindre ulikhet) og 11 (bærekraftige byer og samfunn) treffer det selskapet ønsker å oppnå.

—  Vi er i Latin-Amerika, og mange byer i latinamerikanske land sperrer for biler. De ønsker seg alternative løsninger for transport. I en by på størrelse med Bergen kan lastesykler ta over 25 prosent av all frakt i indre by, sier Kihl.

Samtidig opererer de ikke helt uten konkurranse, verken i Europa eller Latin-Amerika. På spørsmål om hva som gjør dem unike, henviser Kihl til det voksende markedet.

— Det finnes mange som gjør noe av det samme som Bogbi, men det konseptet med ”last miles deliveries” er voksende. Det er rom for mange aktører i markedet. Vi vil bruke Bogota for å ha «det perfekte laboratoriet», slik at vi kan utvikle det best mulige produktet. Det er ingen profesjonelt utviklede lastesykler her fra før av, så derfor får vi testet skikkelig, sier Kihl.

Bogbi vil inntil videre ikke gi ut bilder av en nye lastesykkelen — som er ment for 150 kilos last og høy fart — da sykkelen ikke er i produksjon ennå.