Carl Nesset deltar på The Factorys akselerasjonsprogram med sin idé om den digitale betalingsløsningen SmartWay. Foto: Vilde Mebust Erichsen.

Han gründer fintech tusen meter over havet: Betaling utenfor allfarvei

Da Carl Nesset kartla behovet for egen finansteknologi-idé, ble turgåere uten cash i fjellet stoppet – primært de med dårlig dekning på telefonen.

Det måtte bli en håndskreven lapp i konvolutt – denne gangen også. Nå med et par hjerter, tegnet helt på tampen. Turfølget lovet grunneier dobbel betaling neste gang de åpnet veibommen mot fjellet. 

– Det er jo ingen som går rundt med kontanter lenger. I hvert fall ikke jeg, forteller Carl Nesset om fjorårets tur. 

Gründeren er født og oppvokst i Oslo-området, men naturen lokket ham til Sunnmøre for over ti år siden: sommer og vinter, sykkel eller ski – så lenge det er utendørs, helst i noen og hundre høydemetre.

Kontantløst samfunn

– Men i et nærmest kontantløst samfunn har det blitt vanskelig å betale for seg, enten det er bompenger eller et fiskekort. Dessuten er det ofte dårlig dekning i disse områdene. 

Etter gjentatte fjellturer uten verken mynt eller seddel i lomma, kom ideen: SmartWay, en digital betalingsløsning – like robust med som uten dekning. 

Carl Nesset er født og oppvokst i Oslo-området, men lot seg lokke av naturen på Vestlandet for over ti år siden. Foto: Dag Roland.

– Noen bruker jo Vipps der det er dekning, men jeg ville jobbe bredere med en dekningsproblematikk som utgangspunkt, forklarer Nesset.

På jakt etter målgruppen

Den teknologiske grunnmuren er ennå ikke skrevet i stein. En kartlegging av behovet har derimot fått høyest prioritet så langt.

– Målet har vært å komme i kontakt med turgåere og grunneiere, men de har jo ikke akkurat en hjemmeside med kontaktinformasjon. Så jeg har vært ute å gått en del, da, forteller Nesset.

– Det har dukket opp ulike problemstillinger underveis. Bare det å håndtere kontanter er vanskelig. Jeg har for eksempel fått høre historier om grunneiere som opplever at folk sager av penge-kassene. Responsen på mitt prosjekt har derfor vært god. 

Ideen til SmartWay kom etter gjentatte fjellturer uten kontanter eller god dekning på mobiltelefonen. Foto: Vilde Mebust Erichsen.

SmartWay er nå blant de ti utvalgte prosjektene i The Factorys fjerde akseleratorprogram.

– Prosjektene i denne runden er mer globale enn tidligere. Selskaper fra 30 land ønsket å delta i vårens program, forteller Ingar Bentsen, CEO i The Factory – i fjor kåret til Norges beste akseleratorprogram under Nordic Startup Awards. 

Globale og lokale prosjekter

– Kåringen har hatt en stor betydning for oss. Publisitet er én ting, men selvfølelsen har også blitt bedre. Nå vet vi at de vi gjør faktisk fungerer.

Startupene i vårens tre måneder lange «bootcamp» har koblinger til USA, Mexico, Nederland, Russland – og fjellene på Sunnmøre.

– Jeg har tidligere drevet eget selskap med film som utgangspunkt, men å starte noe på denne måten er helt nytt for meg, sier Nesset som har flyttet tilbake til Oslo for anledningen. 

Carl Nesset har gått i fjellet for å kartlegge behovet for en løsning som skal fungere like godt uten mobildekning. Foto: Carl Nesset.

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Ledige stillinger

Annonsørinnhold

Utviklet av Martin Grønneberg