Odd Skarheim, gründer av Attensi og Be Your Best. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Hans ene startup «spiller» med de store: Men nå skal han inn i hodene til fotballstjernene

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 19. juli 2018

Attensi lander stadig nye millioner og avtaler, men i sitt nye selskap vil seriegründer Odd Skarheim revolusjonere idretten han elsker, og han forteller om et krevende spill.

Det har gått litt over ett år siden Viking Venture investerte 53,5 millioner kroner i Attensi – et av landets mest lovende startupselskaper de siste årene, som spesialiserer seg på opplæring gjennom spill. Onsdag ble det kjent at Viking kjøper seg ytterligere opp fra 30 til 44 prosent, for et hemmelig millionbeløp.

Gründer Odd Skarheim har solgt noen av aksjene, men valgte å sitte igjen med 20 prosent, og fortsette som styreleder.

— Hvorfor gikk du ikke helt ut?

— Jeg synes jo det er utrolig spennende å være med på laget. Drømmen min med Attensi er jo å skape en verdensledende virksomhet innen spillbasert opplæring i 3D, sier Skarheim, for anledning på besøk i Shifters sommerbåt, EntrepreneurShipOne.

Skarheim understreker at han utenom styremøter blander seg lite i den daglige driften.

— Vi har en utrolig flink ledelse, og det er viktig å ha avstand. Enten driver du selskapet eller så gjør du det ikke, du kan ikke være halvveis gravid.

Kaprer kunder

Attensi virker til å gå helt utmerket uten for mye innblanding fra gründeren. Etter pengeinnsprøytingen fra Viking Venture har selskapet satset knallhardt internasjonalt. I august i fjor etablerte Attensi et kontor i London, for å ha det som base for arbeidet med å ta nye markeder utenfor Norge.

— Det ser veldig lovende ut. Vi har signert flere globale aktører, forteller Skarheim.

En av de nye store kundene er Daimler-Benz, med 120.000 brukere. Der bidrar Attensi med opplæring av de ansatte i selskapets systemer for salg av biler.

Det er imidlertid seriegründerens nye hjertebarn som tar mesteparten av den våkne tiden, nærmere bestemt «Be Your Best», et læringsspill som hjelper fotballspillere å ta riktige beslutninger i pressede situasjoner. Skarheim gründet selskapet som tidligere het «TEAMTI» sammen med idrettspsykolog Geir Jordet ved Norges Idrettshøgskole.

— I likhet med Attensi handler det om trening av folk, men det er veldig annerledes. Dette er idrettsutøvere, og spesifikt «mental prestasjonstrening innen fotball», sier Skarheim.

Snakker med de store

Da Shifter intervjuet gründeren i en podcast for en tid tilbake, holdt han kortene tett til brystet. Han fortalte at selskapet var i dialog med flere storklubber i Europa, men ønsket ikke å gå nærmere inn på hvilke.

— Er du mer åpen nå?

— Nei, grunnen til at jeg ikke er det, er at ingenting er på plass før det er på plass. Og avtalene er ikke på plass, sier Skarheim.

Han beskriver fotballen som en konservativ bransje, noe den tidligere styrelederen i Vålerenga Fotball var fullt klar over da han gikk i gang med prosjektet.

— Dialogene er ikke avbrutt, men det er tidkrevende, konstaterer han.

Testes i Norge

Når det har tatt tid med det internasjonale løpet, har det imidlertid gått raskere i Norge, der Skarheim har et stort nettverk i fotballen, blant annet som tidligere styreleder i Vålerenga Fotball. Her støttes også prosjektet av Forskningsrådet, med Forny2020-midler.

«Be Your Best» er blant annet i bruk på det norske U19-landslaget. Laget har hatt flere slike VR-treninger. Spillerne blir satt i reelle situasjoner på banen. Det kan være en bit av en Champions League-kamp, og du er Messi eller en annen stjerne i en situasjon tre sekunder før de mottar ballen.

I evalueringen var U19-spillerne overbevist (4,5 på en skala fra 1 til 5) om at spillet ville gjøre dem bedre i neste kamp. Halvannen uke etter en av treningene slo for øvrig U19-landslaget selveste Tyskland med tre mål. Tyskerne hadde ikke tapt på to år.

— De ble nummer 1 i gruppa si, og slo ut både Holland og Tyskland i EM-kvalifiseringen. U19-landslaget har gjort mange ting, hvor «Be Your Best» er en av disse tingene, kommenterer Skarheim.

Det var vel en nedtur for Tyskland?

— Ja, jeg tror det var mer enn en nedtur. Det var tungt.

Konservative klubber

— Du har likevel sagt at det er veldig krevende. Hva er det som er mest krevende denne gangen?

— Det er det generelt når man bygger en ny virksomhet. Du må få et godt nok produkt. Og du må få solgt det.

I løpet av inneværende år er målet å signere en storklubb.

— Hvis vi ikke får til det, blir jeg veldig skuffet, sier Skarheim.

— Trodde du at det skulle være mulig å få til dette raskere?

— Ja, men det handler om at mange klubber er konservative og dermed ikke har evnen til å innovere. For meg betyr innovasjon at man må ta risiko.

Han viser til at det i noen klubber kan være vanskelig å ta sjanser fordi man internt får dårlig «standing» dersom man prøver på noe som ikke lykkes.

— En god del toppklubber har det slik, og det gir ingen god kultur for innovasjon.

Møtene med storklubbene

— Når du kommer til toppklubbene, hvordan tar de deg imot? Må du stå med lua i hånda?

— Nei, de synes det er spennende. Fotballpsykologi er et område som det snakkes om, men som det ikke gjøres så mye. Det er bare å gå til hvilken som helst klubb og se hvor stor andel av ressursene de bruker på det mentale. Det er en ytterst liten prosentsats. Og det er her vi ønsker å komme med vår løsning.

Når du møter denne motstanden, langtekkeligheten, tenker du noen ganger at du har vært for optimistisk når du har gått inn i dette?

— Nei, det synes jeg absolutt ikke. Vi ser at det fungerer. Så det er opp til oss å overbevise markedet at det skaper verdi for dem.

— Alle snakker jo om å være «lean» og se hva  kundens behov er. «Be Your Best»-spillet er vel noe som er gründernes idé utfra deres erfaring, og hverken Barcelona, Real Madrid eller Chelsea har ropt høyt om at de vil ha et slikt produkt, så dere må jo gjøre en stor jobb.

— De sitter ikke og venter. Jeg pleier å sammenligne det med Sony Walkman. Da de testet ut prototypen, var det stort sett tommelen ned. Tilbakemeldingen var at «musikk hører man på stereoanlegget eller på disko». Så kjørte de på likevel, fordi de trodde på det, og det ble tidenes suksess. Jeg tror at vi kan være inne på noe av det samme her. Det er nesten en dobbel nyvinning. At mental trening må få en større rolle i fotballen, og at spillteknologi kan brukes i denne treningen.

Vil bygge Norge

Samtidig som Odd Skarheim bygger startups, brenner han for at den norske tech-scenen skal ta steget opp i den internasjonale eliten. Han mener det er på tide at Norge klarer å dyrke frem noen virkelige store suksesser — såkalte «enhjørninger» — som viser at det går an å tjene store penger på startups.

— Det er det ene. Og det andre er at de som har lyktes godt, investerer pengene sine her i Norge, og at selskapene ikke bare selges ut. Det er ikke på grunn av proteksjonisme, men for å bygge kraftfulle økosystem.

— Blir folk griske, at de tenker profitt først og fremst?

— Jeg ville ikke sagt det slik. Det er naturlig at de tenker sånn, og det er riktig. Man har investorer og man har en forpliktelse til å verdimaksimere. Men man bør få kred og belønning fra omverdenen for å holde flere virksomheter lokalt. Det tenker jeg for min egen del, det er en egenverdi i å bidra til å bygge det fremtidige Norge.

Bransje: