Norske Retail Payment inngår partnerskap med globale teknologigiganter
Det norske mobilbetalingsselskapet Retail Payment går internasjonalt.
Retail Payment får med seg teknologigiganter som Intel, IBM, Verifone, Forgerock og Capgemini i etableringen av "fremtidens betalingsplattform", skriver Retail Payment i en pressemelding.
— Norge har i dag et av verdens mest effektive betalingssystemer og den høyeste andelen korttransaksjoner per innbygger. Gjennom å bygge videre på dette, vil Retail Payments åpne plattform sikre at betaling skjer på en enkel, sikker og effektiv måte, sier Hans Petter Hoel, administrerende direktør i Retail Payment.
På verdens største betalingskonferanse Money2020 i Las Vegas ble det kjent at teknologigigantene Intel, IBM, Verifone, Forgerock og Capgemini har funnet sammen i et partnerskap med norske Retail Payment.
Målet er at Retail Payment skal etablere standarden for en betalingsinfrastruktur ved å akseptere alle betalingsløsninger på en enkel, sikker og effektiv måte. Neste generasjons betalingsterminaler vil dermed baseres på åpne standarder og verdensledende teknologi, mener selskapet.
Dagligvarer mot bank
Shifter har tidligere skrevet om det norske selskapet Retail Payment, som COOP og Norgesgruppen står bak. I juni fikk de tillatelse fra Konkurransetilsynet til å stifte selskapet som skal utvikle mobilbetaling, og går dermed rett i strupen på det som tidligere har vært forbehold bankene.
I tillegg har Retail Payment fått med seg Rema, Reitan Convenience, Umoe restauranter, og bankalliansen Eika-gruppen. De ønsker å utvikle kontaktløse betalingskort og mobilbetaling basert på Bankaxept-standarden.
Bankene har alle kommet med sine versjoner av mobilbetalingsløsninger det siste året. Danske Bank står bak MobilePay, som du kan betale med i Rema-butikker. Sparebank1 kjøpte opp mCash. I tillegg har DNB utviklet Vipps, som først og fremst ble kjent gjennom vennebetaling, men som du også kan bruke til å betale med for eksempel på Elkjøp og i andre butikker.
Felles for disse mobilløsningene, er at de baserer seg på internasjonale kredittkort. Det betyr at kostanden ved å betale på denne måten er høyere enn om man eksempelvis brukte Bankaxept. Den ekstra kostnaden er det vanligvis butikkene som absorberer.
Hans Petter Hoel, som er konstituert daglig leder i Retail Payment, sa til DN at man vil risikere at melk, brød og cola vil koste vesentlig mer uten en felles løsning.
Selskapene bak Retail Payment står for 50 prosent av alle kortkjøp i butikk i Norge.
NYHET PODCAST
Huddlestock-gründer Murshid Ali fra Stavanger forteller om bakgrunnen for Huddlestock, og hvordan han selv startet på sin egen gründerreise som blant annet har resultert i et konsulentselskap, en kapsel som skal hjelpe babyer fra å dø av nedkjøling dersom de faller over bord, kontorfellesskapet Mess&Order i Stavanger og tabben som medførte at daværende utenriksminister Jonas Gahr Støre måtte svare for han på Stortinget.
Huddlestock lager en digital investeringsplattform som vil utfordre fondsforvaltere. De sitter ved anerkjente Level 39 i London og har nylig hentet 12 millioner kroner i en seedrunde.
Last ned episoden på iTunes eller der du vanligvis hører på podcasts.