Henrik Lie-Nielsen i Tripod Capital Collective. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Har investert i 20 selskaper: Skaper tech-spiral i Bergen

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 9. januar 2019

Seriegründer Henrik Lie-Nielsen og Tripod vil få pengesterke bergensere til å våge seg på startups.

Til forskjell fra diverse fond opererer Tripod Capital som et nettverk av enkeltinvestorer. Blant investorene i kollektivet er en rekke kjente navn som Harald Mowinckel Troye, Jan Åge Skaathun, Roald Brekkhus, Helge Hannisdal og Hilde Støle Pettersen  Uten å få den helt store oppmerksomheten på østsiden av fjellet har gruppa investert i nærmere 20 selskaper siden oppstarten for halvannet år siden. Hver for seg er de gjerne for små til å være vekstinvestorer, men tanken er at de sammen sitter på nok ressurser til å løfte selskaper. Ikke minst sitter de samlet på bred kompetanse og erfaring fra en rekke sektorer.

— Tripod skal være en slags «frontrunner» for at en del andre miljøer tør å investere. Det underliggende er å vri en del av kapitalen i Bergen mot teknologi, sier Lie-Nielsen.

Mindre fisk, mer tech

Lie-Nielsen startet sitt første tech-selskap som 18-åring. Dette ble etterhvert til Reaktor, som blant annet laget den første helautomatiske lånesøknadsprosessen på nett. Reaktor ble kjøpt opp av svenske Knowit i 2010. Og Lie-Nielsen satt igjen med 50 millioner i gevinst, ifølge BT.

Han viser til at den typiske bergenskapitalisten har bygget formuen i shipping eller fisk, og så spredd pengene videre inn i eiendom.

— Det begynner å komme en del teknologibedrifter, og det er enkelte som har tjent gode penger. Tanken er å skape en positiv spiral der noen tjener seg rike, og som så bruker tiden og pengene til å hjelpe flere frem. Teoretisk sett kan du få en eksponentiell utvikling i antall individer som tar frem nye virksomheter.

Snur selskaper

Lie-Nielsen mener at de skiller seg fra andre tidligfaseinvestorer, gjennom at Tripod også går inn i selskaper som har eksistert en god stund, men som aldri helt har tatt av.

— Teknologi er en viktig ingrediens for å skape nye vekst, påpeker han.

I 2011 kjøpte Lie-Nielsen to regnskapsbyråer for å digitalisere dem. Disse har senere vokst kraftig.

— Det er ikke noe veldig disruptivt og «unicorn-svong» over å drive regnskapsbyråer, men om kort tid kan jeg garantere deg at det er en bransje som er veldig digitalisert.

Mange av regnskapsbyråene er små, og mangler både tid og kunnskap til å starte denne endringen på egen hånd.

— Det er et eksempel på en bransje som omtrent har vært blottet for teknologikompetanse og forretningsutviklingsevne, sier han.

Nøye valgt ut

Lie-Nielsen mener det ofte er lettere å få et etablert selskap til å skyte fart enn å begynne på scratch med en startup. Disse bedriftene har både kunder og kompetente ansatte.

— Det krever ofte en enorm mengde med cash hvis man skal starte et selskap, for så å gå inn i en etablert sektor.

— Uansett om bedriftene er ganske små, er det ikke en tung prosess å gå fra det gamle til det nye?

— Du skal være veldig forsiktig når du velger ut hvilke selskap du tufter en slik reise på. De må være teknologiinteresserte, og både ledelse og ansatte må være mentalt innstilt på endring.

Inn i event-tech

Tripod sitter sammen med flere av selskapene de har investert i — særlig i den første fasen, før de vokser seg for store.

— Det kan være selskaper som har funnet et godt produkt, men mangler markedsadgangen.

Lie-Nielsen og gjengen går vanligvis inn med en til fem millioner i selskapene. Målet er å kunne gå inn med enda mer etter hvert, ikke minst gjennom kontakten til større fond.

En av de større investeringene er TicketCo, som lenge hadde utfordringer med å hente penger til en satsing i England. Tripod gikk inn med med store deler av pengene, men også med en av investorene i styret. Nå har selskapet laget en «playbook» for å ta tjenesten til nye markeder.

— De har vunnet avtaler med flere fotballklubber i ulike divisjoner i England, og har også mye traction i Eliteserien.

Det er ikke bare selve billetten, men også andre kjøp i forbindelse med arrangementet — alt fra snacks til merchandise. Selskapet har rundet over en milliard kroner i håndterte transaksjoner.

— Neste steg nå er å gjøre en virkelig stor runde. Nå vet de hvordan de går inn i og vokser i nye markeder, så det handler egentlig om å legge mer kull på maskinen.

Starter eget

Tripod har også vært med å starte Travis, en startup som automatiserer reiseregninger.

— Dette selskapet oppsto ved at noen hos oss som reiser mye, hadde noen «heavy» reiseregninger å håndtere. Så plutselig hadde vi et lite team oppe som jobbet med en løsning.

Appen gjør det godt i App Store, og det jobbes med å integrere den opp mot eksisterende regnskapstjenester i skyen.

Et annet selskap de har investert i er det forholdsvis ferske selskapet Byggemappen. Inntektene der øker kraftig, og organiseringsverktøyet for byggebransjen planlegger en større emisjon om et års tid.

Shifter har tidligere skrevet at kollektivet sammen regner med å sitte på en investeringskapital på rundt 2,5 milliarder kroner.