Paal Friele Grung har hatt stor suksess med crowdfunding. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Håvet inn millioner med «lakse-ur»: Nå lanserer han «betalingsklokke»

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 17. april 2018

Gründer Paal Friele Grung i Berg Watches solgte billige designklokker for tre millioner kroner i fjor. Nå vil han la deg betale for deg med «vanlige» klokker.

Klokkegründeren har akkurat kommet hjem fra Spania, der han har vært de siste to månedene. Planen var å jobbe og få litt sol mens han bodde i foreldrenes leilighet utenfor Marbella, samle noen krefter før han skulle satse for fullt på å rulle ut et nytt sett klokker denne sommeren og høsten.

— Det regnet hele tiden, så det ble stort sett bare jobbing hjemmefra, sier bergenseren som nå bor i Oslo.

Men selv om det ble regnværsdager i Spania, har det gått så det suser med klokkeoppstarten Berg Watches så langt. I fjor solgte selskapet klokker for tre millioner kroner, mye gjennom crowdfunding på Kickstarter og Startskudd.

Nøye satt sammen

Konseptet til nå har vært å lage tradisjonelle klokker med godt design og god kvalitet, uten at kundene trenger å betale det hvite i øyet. Paal Friele Grung har kuttet kostnader på områdene der det ikke går utover kvaliteten til klokken, som på metall. Samtidig har han punget ut for viktige kjerneelementer som urverk og skinn. Berg Watches har blant annet fått stor oppmerksomhet for sine lakseskinnsreimer.

Klokkene er til slutt satt sammen i Kina, i fabrikker som Paal Friele Grung kjenner godt og har gått grundig etter i sømmene.

— Jeg kunne produsert dem for en fjerdedel av prisen, med billige deler og usikre forhold. Men da hadde jeg ikke visst om arbeidsforholdene er gode, og jeg hadde ikke visst hvor delene kommer fra.

Han er at på til så heldig å ha en søster som studerer i Shenzhen der klokkene settes sammen.

«Fintech-ur»

Berg Watches tar nå steget videre og «digitaliserer» seg. De legger inn en chip i reimen og utvikler en app som gjør at det går an å betale, åpne smarte dører, lagre kryptovaluta m.m.

Tanken er å beholde det gode designet, samtidig som man får med seg noen av de nyttigste funksjonene fra en smartklokke – slik som betaling over NFC-standarden. I Norge er det en rekke butikker som tillater slik berøringsfri betaling, og i London og Stockholm kan man for eksempel betale for seg i kollektivtrafikken på denne måten.

— Man gjør mange av de kule tingene som en smartklokke kan, mens det fortsatt ser ut som en fin klokke.
Planen etter hvert er også å legge inn flere andre funksjoner, som for eksempel aktivitetstracking. Foreløpig funker ikke dette med min visjon for produktet. Det måtte ha fått plass inn i urverket, men blir for stort og passer ikke designet slik teknologien er i dag. Derfor har jeg valgt å fokusere på hvordan du kan betale med en klassisk klokke, sier Friele Grung.

Paal Friele Grung med et utvalg av de klassiske klokkene han hittil har solgt via crowdfunding. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Først?

Han hevder at klokken er den første av sitt slag, og at det ikke er noen av de klassiske klokkeprodusentene som har gjort det.

— Jeg vil tro at det er flere som kommer til å hoppe på når de ser at dette kommer, men foreløpig er det et konkurransefortrinn.

Fortrinnet skal de bruke til å ta steget ut internasjonalt, med det som hittil har vært en suksess som i stor grad har vært begrenset til norsk jord. I den forbindelse leter de nå etter strategiske investorer ute i verden — som kan bidra med kapital, samt hjelpe Berg Watches ut i markedet. Foreløpig er de i dialog med investorer i USA og Australia.

— Da hjelper det kanskje å ha solgt klokker for tre millioner kroner fra før?

— Det er jo fortsatt stress å få til dette, men ikke så stressende som det hadde vært hvis vi ikke hadde gjort ting tidligere, sier han.

«Lean» med crowdfunding

Han beskriver kundene som pris- og kvalitetsbevisste mellom 25 og 34 år.

— Men hvordan vet du at dette du nå gjør er noe de ønsker, at de skal kunne betale med klokka?

— Det er jo derfor jeg driver med crowdfunding, for å finne ut om det faktisk er et marked for dette. Men så langt har jeg fått utrolig mye god feedback på, og kundene betaler heller ikke så mye mer for å få med disse funksjonene.

Foreløpig har han solgt klokkene sine på nett. Selv om klokkene er billig sammenlignet med andre designklokker, er det fortsatt en god slump penger — mellom 2500 kroner til 10.000 kroner.

— Hvordan bygger man tillit på nett, slik at folk tør å kjøpe klokkene?

— Det er mye som kan oppfattes som skummelt for kundene. Det gjelder å vise til erfaring fra andre kunder. Det må være gode bilder og god tekst. Selv har jeg dysleksi og har brukt mye tid på sikre at det ikke er skrivefeil.