Teamet bak Headshed. Fra venstre: Rune Skjei, Torbjørn Slørdal, Ellen Lippe, Lene-Kristine Garsjø, Magnus Hoem Slørdal

Headshed fyller opp: Slik skal de bli europaledende på smart telefonsalg - uten å være en ringemaskin

Publisert Sist oppdatert

NTNU Accel-selskapet henter fem millioner kroner: – Det er bare et spørsmål om hvor fort vi gaper over markedet, sier Headshed-sjefen. 

Med på laget kommer også Petter Quinsgaard, gründeren av ABAX, det norske selskapet bak landets markedsledende kjørebok.

Quinsgaard blir styreleder og investor i selskapet fra 2013.

– Petter har gjort akkurat dette før, og vi har stor tro på at han skal hjelpe oss å ta de rette stegene videre, forteller CEO i Headshed, Torbjørn Slørdal, til Shifter.

Cube, selskapets programvare, er et salgsverktøy som har til hensikt å forbedre bedrifters dialog med kunder.

Løsningen er allerede i bruk hos blant andre NHO, Santander og Gjensidige Bank. Sistnevnte bruker løsningen til å korte ned tiden på en lånesøknadsprosess.

  • Headshed Cube er en skybasert webapplikasjon som brukes av bedrifter når de gjennomfører utgående kontakt med eksisterende eller potensielt nye kunder.
  • Løsningen skal blant annet hjelpe selgere å få presentert hvilke kunder de bør kontakte i en viss kampanje.
  • Verktøyet tilbyr også ressursplanlegging og optimalisering basert på real-tids informasjon.
  • Oppdragsgivere kan også følge aktiviteten “live” mens den pågår med innlogging i systemet som er gitt spesielle tilganger – og bare til de data man er behandlingsansvarlig for.

Vekk med manuelle salgsprosesser

– Med et sterkt team, et globalt marked og en skalerbar kunderettet løsning som leverer udiskutabel ROI («Return on Investment», red.anm), er dette et selskap jeg gleder meg til å se lykkes, kommenterer Quinsgaard i en pressemelding.

Headshed startet som en spin-off fra callsenteret Consort. Gründerne Rune Skjei og Magnus Hoem Slørdal innførte blant annet fastlønn for alle selgerne, for å unngå et utelukkende fokus på salg.

– Mange bedrifter vi snakker med jobber veldig manuelt og individuelt med sine salgsprosesser og oppfølging av eksisterende kunder, sier Slørdal, og fortsetter:

– Salgslederne har svært liten kontroll på hva som skjer, og hvem som bør følges opp, blant både kunder og ansatte - fordi hele organisasjonen jobber i verktøy som er ikke gir oversikt, sier han, og eksemplifiserer:

Excel, e-post og kanskje et CRM som ikke fungerer optimalt hver enkelt avdeling.

Ringe smartere

Headshed er langt fra alene på callsenter-markedet, men sjefen mener de har et helt annet fokus enn konkurrentene:

– De typiske callsentrene skal ringe så mange som mulig fort. De vil ha en ringemaskin. Men vi vil heller ringe smartere, ikke flest mulig, forklarer Slørdal.

Han viser til et eksempel med en ikke-navngitt bank for å illustrere et annet problem de ønsker å løse:

Analyse-avdelingen var stolte over å ha et team med data-scientists som benyttet avanserte algoritmer for å lage ulike lister til salgsteam og kundekonsulenter. Disse viste hvilke kunder som skulle kontaktes - med hvilket budskap, og hvem som ville kjøpe hva.

– Problemet var at i prosessen fra lista kom til rådgiver-teamet - til kundens behov var avklart, så var det 20 til 30 ansatte involvert i et manuelt arbeid mot hundrevis av kunder, og ingen kunne si noe om resultatene eller løpende status på dette arbeidet, sier Slørdal, og fortsetter:

– Rapporter og status kom typisk én måned etter at kampanjene var kjørt, og deretter kunne man lære og forbedre - og prøve på nytt med en ny kampanje mot nye kunder. Masse støy og bortkastede muligheter, hevder Slørdal.

Fokus på salg

Selskapets løsning skal ifølge Headshed-sjefen gi øverste ledere, teamledere samt selgere og konsulenter løpende innsikt i status, slik at man kan optimalisere underveis - uten å avbryte arbeidet.

– Vi har mye på plass allerede, og har spennende planer for fremtiden, sier Slørdal.

Med den nye kapitalen skal gründerne nå ha mer fokus på salg.

– Vi kommer til å ansette flere på salg nå, og fortsette å videreutvikle produktet vårt. Vi har en omfattende plan for Cube, forteller Slørdal.

Selskapet ser også ut mot Europa på sikt.

– Vi har bygget hele løsningen for internasjonalisering, og lagt inn flere tidssoner allerede. Det er bare et spørsmål om hvor fort vi gaper over markedet, men planen er at om fem år er vi ledende i Europa på det vi gjør, forteller Slørdal.