Under lanseringen av chatboten holdt blant annet SINTEF-forsker Asbjørn Følstad foredrag om chatboters fordeler -- og utfordringer. Følstad er her avbildet sammen med et skjermbilde fra én av de mange chatbot'ene han har på Messenger. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

Helsedirektoratet lanserer en «chatbot» som skal bidra til røykeslutt

Publisert Sist oppdatert

Helsedirektoratet håper en ny nettpratrobot vil få flere til å slutte å røyke og snuse - og innfører samtidig «Stopptober». 

Selv om røyketallene i Norge er rekordlave, gjør Helsedirektoratet ytterligere grep for å få personer til å slutte med røyk og snus. Under Oslo Innovation Week torsdag lanserte direktoratet en ny nettprat og robottjeneste - en såkalt chatbot.

– "Slutta-boten" kan gi umiddelbar støtte og praktiske tips når man trenger det som mest. Daglige oppmuntringer vil forhåpentligvis også motivere brukerne, sier helsedirektør Bjørn Guldvog i en pressemelding.

Tjenesten vil være tilgjengelig på Facebook Messenger, hvor brukerne vil få umiddelbar støtte og praktiske råd mot røykesug.

Masseoppfordring

I forbindelse med lanseringen av den nyutviklede «nettpratroboten» lanserer direktoratet en masseoppfordring.

Gjennom oktober lanserer direktoratet «Stopptober», hvor målet er å motivere til å slutte med røyk og snus i løpet av måneden.

– Det kan også være enklere å slutte hvis du føler at du tar del i noe større enn deg selv. Derfor er Stopptober utformet som en masseoppfordring. Vi ønsker å inspirere til å slutte i fellesskap, og at omgivelsene skal støtte dem som ønsker å slutte, sier helsedirektør Bjørn Guldvog.

Ifølge Helsedirektoratet viser forskning at det er fem ganger så stor sjanse for å lykkes i å slutte for godt dersom man kommer gjennom de 28 første dagene uten røyk.

Tidlig ute

Den nye chatboten SLUTTA lanseres i forbindelse med Stopptober-kampanjen, der røykere utfordres til å slutte i 28 dager. Forskning viser at hvis de holder ut såpass lenge, femdobles sjansen for at de vil slutte helt. Foto: Benedicte Tandsæther-Andersen

En ny spørreundersøkelse som Respons har gjort for Helsedirektoratet viser at en tredel av befolkningen tidligere har benyttet seg av en slik chatbot. Det er imidlertid flere yngre enn eldre som har benyttet seg av en slik tjeneste tidligere.

– Vi er nok ganske tidlig ute med å prøve ut chatbot, men det er viktig for oss å teste ut nye verktøy i forebygging, påpeker Guldvog.