Helseforsikringsrobot skal redusere behandlingstid for uføresaker

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 18. juni 2018

Nordea Livs nye helseforsikringsrobot skal ha kortet ned behandlingstiden fra 75 dager — til tre. 

Helseforsikringsroboten, som i første omgang kun er en del av et pilotprosjekt der Nordea Liv tester ut bruk av roboter i behandling av uføresaker, skal med tiden brukes innen flest mulig erstatningssaker — hvis alt går etter planen. Det skriver Finansavisen.

– Kortere behandlingstid og færre rutineoppgaver medfører at våre saksbehandlere kan bruke tiden på mer komplekse saker som krever manuell behandling, sier Randi Marjamaa i Nordea Liv.

Inntil videre kan det tre måneder gamle systemet behandle 30 prosent av livs- og helseforsikringssakene automatisk. For kun seks måneder siden måtte Nordeas kunder vente 75 dager på en utbetaling av livs- og helseforsikringssaker. I dag er behandlingstiden på «maksimalt tre dager».

– Vi skulle gjerne sagt at vi kan gi svar på minuttet. For de fleste sakene går rett gjennom, og da kan vi i realiteten det, sier Marjamaa til Finansavisen.

Nordea startet tidlig med de første RPA-robotene, som i dag er blitt vanlige og tart hånd om mange manuelle rutineoppgaver i næringslivet. Den nye generasjonen roboter bruker dataanalyse og selvlærende AI-teknologi for å kunne bygge opp en større kunnskapsbase, og vil også bruke dette til å finjustere arbeidsprosessene.

— De fleste føler de står helt alene

Nordea Livs robot henter inn alle tilgjengelige helsedata, sorterer og analyserer dem, og ser etter mønstre som indikerer svindelforsøk. Når kunden har fått godkjent sin forespørsel, betaler en robot ut pengene. Dette trekkes frem som en fordel for uføre kunder og deres pårørende, fordi de allerede er i en livssituasjon der de ikke nødvendigvis kan sette seg inn i komplekse systemer.

— De fleste føler de står helt alene, og aner ikke en gang hvem de skal snakke med eller hva de må søke om. Det siste de trenger er å fylle ut enda flere skjemaer og vente 75 dager på pengene de har krav på, sier Marjamaa.

Helseforsikringsroboten er en del av en større satsning på digitale løsninger i Nordea, og skal etter planen gi mer innsikt i hvordan lignende løsninger kan innføres i resten av organisasjonen. Samtidig er pilotprosjektet helseforsikringsroboten er en del av, delvis upløyd mark.

— Vi må våge å ta noen bets og investere mens teknologien utvikler seg. Ingen vet helt hvor dette lander, selv om det allerede er noen teknologier som peker seg ut som spesielt lovende.