Endret forretningsstrategi - tredoblet inntektene på ett år
Lipscore skulle gi liv til nettbutikkenes kundeomtaler, men nedturene sto i kø og gründer Henning Frettem var i 2016 nær å gi opp. Og akkurat da, snudde det.
Web-utvikleren var ingen stor nett-shopper, men han savnet kundeomtaler i en til tider forvirrende prisjakt.
Med høy selvtillit og klokketro på egen gjennomføringsevne, grunnla Frettem derfor tech-selskapet Lipscore og hyret raskt inn en russisk utvikler på fulltid - finansiert fra egen lomme.
Men suksessen uteble. Det samme gjorde støtten fra Innovasjon Norge, kundene og inntektene.
– Jeg klarte rett og slett ikke å knekke nøtta. Jeg så potensialet med kundeanmeldelsene, men fikk det likevel ikke ut, sier gründeren om oppstarten i 2013.
Tøff kamp
Frettem var ikke alene på markedet. Lipscore konkurrerte med nærmere 80 internasjonale aktører, men det norske selskapet skulle skille seg ut ved å dele omtaler på tvers av nettbutikker med tilsvarende produkter.
«Så det du sier er at hvis Elkjøp og Expert blir kunder av dere, så vil de dele kundeomtalene mellom seg?»
En representant fra reklamebyrået Schjærven så Frettem inn i øynene.
«Det kommer aldri til å skje!»
– Det var nok et nederlag, men da lærte jeg i hvert fall at kundene ser på omtalene som et konkurransefortrinn.
Les også: Slik lønnes norske gründere: «I miljøet er det en del folk som brenner penger»
Endret kurs
Frettem endret derfor hele forretningsmodellen. Ikke bare konseptet, men en tidligere gratis programvare ble nå en abonnementsløsning - og på tampen av 2016 ble teamet forsterket.
Nå ser Frettem og medeierne Steinar Schjager, Ole Martin N. Evensmo og Michael Holland tilbake på et «vanvittig bra» år.
– Akkurat da jeg var nær å legge ned hele selskapet, kom hjelpen jeg så lenge hadde trengt, som lyn fra klar himmel, sier Frettem.
– Med nye medeiere, fikk vi påfyll av kapital, kompetanse, nettverk og arbeidskapasitet.
Inntektene økte med 277 prosent på ett år - og i 2017 omsatte selskapet for nærmere én million kroner. Og så langt i 2018 fortsetter grafen å stige, med blant annet Kid Interiør, Jernia og Ice på kundelista - og sist signert: G-sport og Intersport.
– Store samarbeid betyr at vi har klart å lage et produkt som konkurrerer ut de store, internasjonale aktørene, sier Frettem.
Øker satsingen
Systemet er helautomatisk. Lipscore får umiddelbart tilsendt alle kjøpsdata - og sender deretter kundene en e-post et par uker senere. Tilbakemeldingene, enten det er i form av stjerner eller kommentarer, publiseres i sin tur under hvert produkt.
– Her har vi senket terskelen og forenklet prosessen med å gi tilbakemelding. Allerede i e-posten kan du for eksempel gi tre av fem stjerner. Og i det du trykker, er svaret registrert, forklarer Frettem.
Selskapet vil nå ekspandere både nasjonalt og internasjonalt. Et første mål er å hente 4 millioner kroner i frisk kapital.
– Vi har nå bevist at både teknologi og forretningsmodell holder mål. Gjennomsnittlig tilbakemeldingsrate hos oss ligger langt foran de store internasjonale aktørene, sier Frettem, som dessuten kaller GDRP er gavepakke.
– Med nye og strengere regler for behandling av kundedata, vil mange nettbutikker få problemer med sine nåværende løsninger.
Les også: Vurderte å bo i lavvo på et av byfjellene i Bergen, for å få startupen til å gå rundt